debatt Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Hej! Lutar stenhårt åt Binero som webbhotell för min del, nu i månadsskiftet. Men det är en grej jag undrar över som handlar om e-post där. Utdrag ur Bineros instruktion: "Skriv i ditt namn i fältet "Ditt namn" och hela din epostadress i fältet "E-postadress" Välj om du vill använda "POP" eller "IMAP" och fyll sedan i rutan "Server för inkommande e-post" med servernamnet för din inkommande e-post, oftast är detta pop3.mindoman.se där du byter ut mindoman.se mot din egen domän. Fyll i rutan "Server för utgående e-post (SMTP)" med servernamnet för din utgående epost, oftast är detta smtp.mindoman.se där du byte ut mindoman.se mot din egen domän. Det kan även vara din internetoperatörs utgående server.Nu skriver du hela din epostadress i rutan "Användarnamn" och lösenordet du valt skriver du in i fältet "Lösenord" Kontrollera att "Kom ihåg lösenordet" är ibockat. Klicka nu på "Fler inställningar" Ens Internetoperatörs utgående server? Hur får man fram den? Jag frågade för något år sedan min Internetoperatör 3 om detta, men två olika personer oberoende av varandra svarade att de inte hade en aning om det och undrade varför jag skulle vilja veta det. Det var i samband med installation av ett Office-paket, vill jag minnas. Så det slutade med att jag har Outlook på datorn med inte installerat/konfigurerat. När inte ens Internetoperatören själv vet... 😏
Linus Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Ens Internetoperatörs utgående server? Hur får man fram den? Jag frågade för något år sedan min Internetoperatör 3 om detta, men två olika personer oberoende av varandra svarade att de inte hade en aning om det smtp.tre.se Men kör på din "egen" smtp-server för utgående mail annars. Grattis till Binero-valet annars... Jag kör det själv både privat och jobbet. Funkar utmärkt.
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Utgående mail brukar man vara tvungen att använda sin ISP's mailserver och inte den egna domänen eller webhotellet. Jag har firmasiten hos Binero numera och det funkar kalasbra så här långt. 🙂 I Outlook-inställningarna för epost-kontot, så har du din egen domän för inkommande, som i mitt fall pop3.holmerup.biz - men utgående är det min ISP, så där är det smtp.glocalnet.net eftersom jag har Glocalnet. Sedan måste du sätta in ditt konto och lösen hos din ISP, på "Fler inställningar". Under fliken "Utgående server" ändrar du till din inloggning på mailen hos din ISP - och alltså inte din egen domän där. SPA behöver troligen inte bockas för, utan det är bara ISP-mailadressen och ditt lösenord där som ska skrivas in. Glöm inte bocka för "Kom ihåg lösenordet"... 😉
debatt Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 Ska kolla på't tids nog... rätt snart faktiskt. Var inne och kollade om Binero hade någon enkel nybörjarpryl för webbsidesbygge, men hittade inte det under Guider och Kontrollpanelen där. Men de har det, eller hur?! Kunde börja med den varianten tänkte jag, även om mallar kan vara urtrista, så att det kommer igång iaf. ☺️
debatt Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 Glöm inte bocka för "Kom ihåg lösenordet"... 😉 Jag har aldrig någonsin på en enda dator bockat för Kom ihåg lösenordet, på en enda mail, forum or whatever. Istället har jag bl.a. A4 med allt. 🥰
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Jag har aldrig någonsin på en enda dator bockat för Kom ihåg lösenordet, på en enda mail, forum or whatever. Istället har jag bl.a. A4 med allt. 🥰 😱 Shit! Då hade jag aldrig fått något gjort. Jag har en lista på omkring 150 lösenord på en massa olika ställen, mailkonton och annat - så jag hade fått leta efter lösenord hela tiden istället för att skriva i forum eller göra musik... 😉
debatt Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 (redigerat) 😱 Shit! Då hade jag aldrig fått något gjort. Jag har en lista på omkring 150 lösenord på en massa olika ställen, mailkonton och annat - så jag hade fått leta efter lösenord hela tiden istället för att skriva i forum eller göra musik... 😉 Ungefär samma nivå här, men inte ett enda av dem är likadant. Trots detta kommer jag ihåg de flesta. Så det är sällan jag använder papprena. Men hur var det nu? Var hittar jag Bineros webbyggarhjälp? Redigerat 14 oktober 2010 av debatt
BurninSven (oregistrerad) Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Hur gör man om man vill köra en egen server (typ Linux) mot nätet och man vill kunna erbjuda X antal tusen användare att hänga på utan strypning. Pratar man med den här typen av leverantörer då eller räcker det med en fiberuppkoppling, ett eget basic konto och värsta server hårdvaran?
debatt Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 Har ingen aning. Är jätteoinsatt i sånt här med servrar och sånt och det.
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Ungefär samma nivå här, men inte ett enda av dem är likadant. Trots detta kommer jag ihåg de flesta. Så det är sällan jag använder papprena. Men hur var det nu? Var hittar jag Bineros webbyggarhjälp? När du har loggat in i Bineros kontrollpanel, så finns det under Verktyg/SiteBuilder. 🙂
debatt Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 När du har loggat in i Bineros kontrollpanel, så finns det under Verktyg/SiteBuilder. 🙂 Ok, jag har ju inte Binero ännu, så då kan jag inte logga in just nu. Men jag gick in under Kunskapsbanken, Kontrollpanelen och kollade lite på lägga till domäner och sånt. Det fanns små filmer om det. Dock ingen visning av hur de där mallarna kan se ut i SiteBuilder. Jag kan väl söka på SiteBuilder i google, antar jag, om jag vill se hur det kan se ut innan.
debatt Postat 15 oktober 2010 Trådstartare Postat 15 oktober 2010 Minns att nåt annat webbhotell hade ett annat enkelt program där man också utgick ifrån mallar, men där fanns det även en mall som var helt blank, tom vit, och då la man in en egen bakgrundsbild eller en tecknad bild där som utgångspunkt allra först. Det verkar man inte kunna i Sitebuilder hos Binero. Av de ungefär 500 mallar som fanns där var det 1 möjligen 2 jag skulle kunna ha som en nödlösning i början. Har kollat på dem nu i drygt 2 timmar. *gäsp*
nattvaktaren Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 En bra grej om man undrar något om ett specifikt företag är att ställa frågan till dem direkt. Oj det där har jag visst skrivit förut i dina trådar. Hoppsan!
Linus Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 Men hur var det nu? Var hittar jag Bineros webbyggarhjälp? Kika i Bineros blogg, och bläddra bakåt i tiden för att hitta grunderna i att sätta upp Wordpress. Då blir textinnehåll och sidans utseemde/layout åtskilt, så du kan byta tema/utseendet utan att påverka texten på din sida.
Demonproducenten Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 <LI class=first>Studio forum> Studiohårdvara<LI>> Datorer/tillbehör<LI>> Hamnat rätt med ditt inlägg tycker du?
debatt Postat 15 oktober 2010 Trådstartare Postat 15 oktober 2010 En bra grej om man undrar något om ett specifikt företag är att ställa frågan till dem direkt. Oj det där har jag visst skrivit förut i dina trådar. Hoppsan! Ja, konstigt nog. Hej! Lutar stenhårt åt Binero som webbhotell för min del, nu i månadsskiftet. Men det är en grej jag undrar över som handlar om e-post där. Utdrag ur Bineros instruktion: ---din internetoperatörs utgående server. Ens Internetoperatörs utgående server? Hur får man fram den? Jag frågade för något år sedan min Internetoperatör 3 om detta, men två olika personer oberoende av varandra svarade att de inte hade en aning om det och undrade varför jag skulle vilja veta det. När inte ens Internetoperatören själv vet... 😏 Just det. Hur får jag fram den om 3 inte själva har en aning? smtp.tre.se Men kör på din "egen" smtp-server för utgående mail annars. Grattis till Binero-valet annars... Jag kör det själv både privat och jobbet. Funkar utmärkt. Tack! Tack! 🙂
debatt Postat 15 oktober 2010 Trådstartare Postat 15 oktober 2010 <LI class=first>Studio forum> Studiohårdvara<LI>> Datorer/tillbehör<LI>> Hamnat rätt med ditt inlägg tycker du? Inte 100% rätt, men mest rätt iaf. Tyckte inte den platsade bland "Övriga inspelningsprogram" eller "Allmänt om musik". "Om datorer, lagringsmedia, firewirekort, operativsystem med mera." Det var det fetlagda i instruktionen jag tog fasta på. Hade du lagt den under "Samarbeten" kanske? 🥰
Demonproducenten Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 (redigerat) Hade du lagt den under "Samarbeten" kanske? 🥰 under helt jävla OFF TOPIC kanske? Redigerat 15 oktober 2010 av Demonproducenten
debatt Postat 15 oktober 2010 Trådstartare Postat 15 oktober 2010 under helt jävla OFF TOPIC kanske? Nej, jag skrev inte "DIG", jag skrev "DEN".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.