Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Står inför ett köp av ny dator och kom på den lysande idén att köpa ett ljudkort som tillåter mig att använda datorn som en enkel studio, ljudkortet ska kosta så litet som möjligt! men endå tillåta mig att kunna spela in .

Jag har inte en aning om vad jag ska köpa för ljudkort eller om det är fler komponenter som är viktiga vid ljudinspelning, så kom Gärna med förslag och tips.

Notera: jag ska inte bygga ngn. värsting studio-dator utan en mycket enkel sådan för en liten penning!

Tack på förhand!

Jonathan

Annons
Postat

För det första: Akta dig för soundblaster-korten. Inte för att det är något dirket fel på dem, men de lämpar sig inte så bra för inspelning som Creative gärna vill ge sken av.

Vänd dig till en musikaffär. Du kan kolla in JAMs hemsida, musikbörsen eller musikcentralen. Sedan är ju så lite som möjligt ett ganska vitt begrepp.

Ett bra ljudkort att testa är ju Audiophile, finns på JAM för 1050, tror jag det var.

Postat

ok. jag håller med om att så lite som möjligt är ett dåligt begrepp. Men vad är det egentligen man får om man lägger ner mycket penar på ett ljudkort? fler kanaler att spela in på eller bättre ljud helt enkelt?

Uräkta min okunnighet inom området, men ngnstans ska man ju börja antar jag..

Jonathan

Postat

Mer pengar innebär inte alltid en bättre produkt, oftast sammanfaller en högre kostnad med fler in och utgångar och extra funktioner ( som du kanske inte har användning för).. men samtidigt kanske du får en stabilare produkt med bra support på mjukvarusidan... jag tänker närmast på tillverkarens vilja att uppdatera sina drivrutiner..

Ljudkort jag själv rekommenderar är RME.. sitter själv med ett Creamwaresystem som..när man får ordning på den något krångliga installationen 😄 ...funkar väldigt bra.

Audiophile 24/96 är nog ett bra alternativ att börja med... låter bra men kostar inte en förmögenhet.. sök på forumet o kolla upp de som haft problem med det... har för mig att det i första hand var ett dator/bios/drivrutin-relaterat problem..som dock löste sig.

Lycka till

Postat

Dyrare kort har som regel antingen fler in/ut - eller högre kvalitet på de analoga delarna och omvandlarna. I många fall kan man också räkna med att de dyrare är stabilare och verkligen ger perfekt synk mellan kanalerna - något som kan brista hos de billigare...

Ett mycket bra ljudkort med "så lite som möjligt", men fortfarande mycket hög kvalitet, tycker jag man har i Echo Mia Midi - som har ett listpris på 2150:- .

Postat

Ok.

Jag läste lite om Audiophile 24/96 på de tidigare trådarna och jag tycker det verkar rätt så prisvärt.

Är det någon som har tips ang de andra komponenterna, behöver jag tänka på att köpa en extra snabb hårddisk tillexempel?

mvh Jonathan

Postat

Jag skulle nog ta å kolla upp de nya Julia@ kortet, funkar kanon bra,

Annars är det självklara kortet i ditt fall Audiophile, fundera lite över

ett usb eller firewire,kan vara riktigt smidigt ibland!

//David 🙁

Postat
Är det någon som har tips ang de andra komponenterna, behöver jag tänka på att köpa en extra snabb hårddisk tillexempel?

Supersnabb hårddisk är väl inte så jätteviktigt, dock åär det viktigt att du verkligen har gott om utrymme kvar på hårddisken.

Annars är det väl generellt så att ju mer minneskapacitet du har desto bättre kommer det gå att spela in och spela upp. Har du för lite minne kan programmet börja hoppa och hacka, och t o m låsa sig. 512 MB minne är minimum, tycker jag.

Sedan beror det på vad du ska spela in genom ljudkortet. Se till att anslutningskablarna är kompatibla med ljudkortets ingångar.

Vad gäller programvara finns en hel uppsjö av alternativ. Själv använder jag Cubase SX, vilket fungerar bra för mig.

Postat

Jag är också igång och ska köpa ett ljudkort till mitt hemma bygge i garderoben.. 🙂

Har hittat 2 alternativ:

UA-3FX - ifrån Edirol. Vilket är ett extern ljudkort.

E-mu 1212 - Som är ett internt kort.

Jag ska försöka hålla mitt bygge så litet som möjligt, inte för många enheter som står och surrar. Så jag tänkte inte använda mig av något mixerbord, utan använder mig av mixerbordet i cubase, en mic till aukustisk inspelning (ADK) och två högtalare.

Vad som är bäst vet jag ej. Har inte bestämt mig än vilket som blir mitt köp. Båda korten ligger väl runt 2 tusenlappen. Och det lutar nog mot att jag köper en UA-3FX:a.

Rätt eller fel. Stoppa mig eller pusha mig. Tipsa mig eller dissa mig.. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.