Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag skall snart för första gången spela in en akustisk bas, och tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på vad gäller mikrofonval och placering, eller om det bara är att köra på på samma sätt som en akustisk gitarr?

Om ni har någon liten tanke skulle jag bli väldigt glad om ni vill dela med er!

Mvh

Henrik

Annons
Postat

Tjena!

Jag skall snart för första gången spela in en akustisk bas, och tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på vad gäller mikrofonval och placering, eller om det bara är att köra på på samma sätt som en akustisk gitarr?

Om ni har någon liten tanke skulle jag bli väldigt glad om ni vill dela med er!

Mvh

Henrik

En akustisk bas är extremt beroende av rummet (och en bra placering i detta) så lägg mycket energi på att hitta en bra plats (framförallt om rummet är litet, < ca. 50 kvm och mindre optimalt behandlat i basregistret).

Postat

Du menar förstås en bas med gitarrutseende, inte en kontra. Kan ändå säga hur jag spelade in kontrabasen i en jazztrio. Basen hade en riktigt bra inbyggd mick, till det hade han en liten dyr combo speciellt gjord för kontra, tog line ut från den till ett spår, sen mickade jag framför stallet med en AKG D112 kaggemick, det blev väldigt bra. Hans inbyggda mick lät väldigt bra, men hade den låtit fan hade inspelningen blivit riktigt bra ändå med enbart micken.

Diskuterade saken i förväg här på forumet, många trodde den micken skulle färga fult, jag tycker det blev helt skitbra. AKG själva rekomenderar D112 lika mycket till kontrabas, bastuba, elbas och elgitarr som baskagge. Den är ju dynamisk oxå, så den tar upp mindre av ett ev dåligt rum. Känner du nån med PA-grejer är chansen stor att det finns en sån i mickväskan. Värt att testa i så fall. Ett fint basljud man är helt nöjd med är svårt att få till, men när man fått till det är resten av ljudskruvandet extra jäsigt.

post-8284-055902000 1287070983_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.