Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

om jag lägger en kombinerad limiter/mulitbandkomp på mastern och pressar threshold riktigt ordentligt så visar mätaren på masterregeln att det klipper. Jag måste sänka masterregeln för att det inte ska klippa (givetvis klippte det inte innan jag lade på limitern...) Om jag däremot exporterar hela projektet till stereofil och importerar in i nytt tomt projekt och lägger samma limiter/mulitbandcomp så kan jag pressa threshold hur mycket jag vill, mätaren visar aldrig att det klipper. Varför visar den att det klipper i mitt första exempel ovan? Jag tycker i och för sig inte att jag hör att det klipper, men mätaren visar det.

peter.

Annons
Postat (redigerat)

Du skriver kombinerad: hur ligger processerna fördelade och vad har du satt tröskelvärdet till på limitern? och har du någon annan process som ligger efter limitern?

Redigerat av Lundin
Postat

ja pluggen är både en multibandare och limiter, och det är den enda plugg jag har lagt på mastern. jag har provat med olika limitar och alla ger mig samma resultat.

1. när jag jobbar i "mix-läge", dvs ett projekt med ca 30 audiospår, och lägger en limiter på mastern så slår mastermätaren över på rött om jag pressar threshold tillräckligt mycket.

2. om jag exporterar samma projekt till en stereofil, lägger in denna i ett nytt projekt och lägger samma limiter på mastern så kan jag pressa threshold hur mycket jag vill, mätaren slår aldrig över på rött.

det borde väl inte slå över på rött i punkt 1 heller?

Postat

Om du mixar in alla kanalerna, så är det sannolikt att du måste sänka på mastern, eftersom du ju summerar kanalerna dit.

Med bara ett stereospår, finns det bara stereospåret och du får inte någon summering av många spår till mastern.

Det är så det fungerar, helt enkelt.

Postat

1. när jag jobbar i "mix-läge", dvs ett projekt med ca 30 audiospår, och lägger en limiter på mastern så slår mastermätaren över på rött om jag pressar threshold tillräckligt mycket.

2. om jag exporterar samma projekt till en stereofil, lägger in denna i ett nytt projekt och lägger samma limiter på mastern så kan jag pressa threshold hur mycket jag vill, mätaren slår aldrig över på rött.

det borde väl inte slå över på rött i punkt 1 heller?

Om du mixar in alla kanalerna, så är det sannolikt att du måste sänka på mastern, eftersom du ju summerar kanalerna dit.

Med bara ett stereospår, finns det bara stereospåret och du får inte någon summering av många spår till mastern.

Det är så det fungerar, helt enkelt.

om man mixar 30kanaler direkt eller om man mixar ner samma 30kanaler på ett stereospår måste väl nivån vara exakt samma på dessa eller???

Postat (redigerat)

om man mixar 30kanaler direkt eller om man mixar ner samma 30kanaler på ett stereospår måste väl nivån vara exakt samma på dessa eller???

Riktigt så enkelt är det inte. 😉

Om du har 30 kanaler som alla har hygglig utstyrning och sedan står på 0dB på volymregeln, så summeras de till Masterbussen och kommer där att bestå av ljud som innehåller betydligt mer än de 24 bitar som ljudkortet kan spela upp. 32-bit FP kan innehålla upp till 1520dB dynamik, så alla kanalreglarna kan tryckas upp på max utan att man får överstyrning internt - men för att sedan kunna lyssna på det så måste det ner på max 24 bitar. Det gör att man måste sänka på Mastern för att få en hanterbar nivå.

Om man bara har ett stereospår och alltså inget som summeras, så får man inte samma problem, utan då finns bara stereospårets information.

Redigerat av Claes
Postat

Men med tanke på att de flesta DAW arbetar med 32 bitars floating point idag är detta inget problem. Eller hur?

Nej - det enda "problemet" är att man måste sänka på Mastern. Du får inte överstyrning internt även om du skruvar upp så mycket du orkar på kanalreglarna, utan först när ljudet ska ut och spelas upp av ljudkortet - och alltså måste dras ner till max 24-bits ljudinnehåll av Masterregeln.

Postat

Nej - det enda "problemet" är att man måste sänka på Mastern. Du får inte överstyrning internt även om du skruvar upp så mycket du orkar på kanalreglarna, utan först när ljudet ska ut och spelas upp av ljudkortet - och alltså måste dras ner till max 24-bits ljudinnehåll av Masterregeln.

Jo, men i det här fallet (om jag förstått det rätt) handlar det om clip på mastern trots limiter på masterregeln.

Det borde inte vara någon skillnad på att limitera det summerande materialet och en export av detta, givet att det summerande materialet inte slår över den digitala nollan.

Postat (redigerat)

jag tror ännu inte på det

man ser ju på mastern om det är överstyrt även om man inte hör det

och om man lägger en limiter på mastern så ska det ju inte gå över noll även om det är överstyrt internt

gjorde ett test 20 kanaler mastern visade 1,2db

efter export: 1,2 db

nu var det ju inte överstyrt internt men om vi säger att det istället var -1,2db på mastern

hade det exporterade materialet legat på 0db eller hur menar du?

edit:+och- är omvänt hos mig idag!

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

jag fick för mig att det kan bero på vilken visning man har av nivåerna. om man har valt "meter input", iallafall i cubase, så ser man hur mycket ljud som går in till spåret ifråga, men man kan också välja att påverka visningsnivån med fadern, i något som kallas "meter post fader". När man har valt det alternativet, så ser det ut som att man sänker nivån, fast det egentligen bara är på lyssningen... jag vet att jag förklarar lite dåligt, men helt enkelt, om du kan ändra stapeln genom att dra ner fadern när du lyssnar på ett spår så har du egentligen fel inställning på för lyssning. ett spår kan alltså fortfarande dista (vara uppe i det röda), fastän det ser ut som att man har dragit ner det i "det gröna". för att sänka mastern krävs att man sänker sina /grupper/spår i hela mixen. testa de olika inställningarna så fattar du nog vad jag menar...

jag har iallafall exporterat mixar jag trodde var lagom i nivå, men som har visat sig vara både för starka och för svaga, innan nån vänlig själ påpekade detta för mig. :/

/En jäkla trött en.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat (redigerat)
32-bit FP kan innehålla upp till 1520dB dynamik, så alla kanalreglarna kan tryckas upp på max utan att man får överstyrning internt - men för att sedan kunna lyssna på det så måste det ner på max 24 bitar. Det gör att man måste sänka på Mastern för att få en hanterbar nivå.

hm

bygger inte ditt resonemang att nivån (dynamiken) ökar uppåt i fp32?

men är det inte tvärtom att det är golvet som sänks?

eller det kanske bara är från 16 till 24 bit?

eller kort å gott: om summeringen av 30 kanaler landar med sin högsta peak på -1 så ska väl inte det ge nån skillnad i masterbussen jämfört med exakt samma innehåll nedmixat?

eller? 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Postat

hm

bygger inte ditt resonemang att nivån (dynamiken) ökar uppåt i fp32?

men är det inte tvärtom att det är golvet som sänks?

eller det kanske bara är från 16 till 24 bit?

Nja - finessen med 32-bit FP är ju att man har 24-bitars dynamik oavsett nivå. Man kan alltså inte säga att det sänks eller höjs, utan bara att man har tillgång till groteskt mycket dynamik. Det gör att den interna bussen inte kommer att överstyras oavsett hur mycket man skickar in - och att man ändå fortfarande har 24-bits dynamik vid en nivå som ligger under hörbarhetsgränsen. Man behöver alltså inte fundera över sådant medan man jobbar med det. Problemet är att man måste ner till 24-bit för att kunna spela upp det genom ljudkortet - och då får man sänka Master-regeln.

eller kort å gott: om summeringen av 30 kanaler landar med sin högsta peak på -1 så ska väl inte det ge nån skillnad i masterbussen jämfört med exakt samma innehåll nedmixat?

eller? 🙂

...så länge man inte väntar sig att det är limitern som ska dra ner det från jättedynamik till något som är hanterbart - för det beror på hur just den använda limitern fungerar...

Postat

popcorn.gif

Kanon! Keep it up! För är det något jag aldrig har förstått (eller brytt mig om att förstå) så är det ovan snack om dynamik vs nivåer...

Men å andra sidan, om inte ens ni tre rävar ovan är överens — då är det ju riktigt jävla illa. Eller...?

Postat

popcorn.gif

Kanon! Keep it up! För är det något jag aldrig har förstått (eller brytt mig om att förstå) så är det ovan snack om dynamik vs nivåer...

Men å andra sidan, om inte ens ni tre rävar ovan är överens — då är det ju riktigt jävla illa. Eller...?

så länge du renderar ut i 24 bit å se till att det inte klipper på masterbussen vid nedmix (rendering) så är det lugnt - det tror jag vi är överens om

Postat

så länge du renderar ut i 24 bit å se till att det inte klipper på masterbussen vid nedmix (rendering) så är det lugnt - det tror jag vi är överens om

Jo, fast vad menade då Claes i sin senaste kommentar om "limitern som ska dra ner det från jättedynamik till något som är hanterbart"?

(Claes?)

Postat (redigerat)

Jo, fast vad menade då Claes i sin senaste kommentar om "limitern som ska dra ner det från jättedynamik till något som är hanterbart"?

(Claes?)

jag tror han menade att det inte isf ska vara en limiter på masterbussen som trycker ner ljudet utan att man utan limiter ska ställa ner masterregeln så inget klipper över noll

fast classe får svara för sig så klart 😛

Redigerat av Demonproducenten
Postat

jag tror han menade att det inte isf ska vara en limiter på masterbussen som trycker ner ljudet utan att man utan limiter ska ställa ner masterregeln så inget klipper över noll

Och det är här jag "faller" lite...

Om en limiter trycker ner informationen/ljudet innan det går vidare till ljudkortet — har inte limitern tagit hand om nivåerna då? Eller har det att göra med att det sker någon sorts "onormal" bitreducering i limitern som gör att det eventuellt låter crap?

Postat

Om en limiter trycker ner informationen/ljudet innan det går vidare till ljudkortet — har inte limitern tagit hand om nivåerna då? Eller har det att göra med att det sker någon sorts "onormal" bitreducering i limitern som gör att det eventuellt låter crap?

att nåt clipper betyder egentligen inte bara att det slår över noll utan att ett antal samplingar i rad på en rak linje ligger å slickar nollan

så om du med en limiter trycker ner ljudet så du närmar dig en fyrkantvåg kommer avläsningen av detta bli att försöka återskapa en kurva som går över noll - nåt sånt

säkert kan nån förklara detta bättre - har för mic jag å choakim redde ut begreppen i nån tråd ... eller försökte iaf...

Postat

fast classe får svara för sig så klart 😛

Det var precis så jag menade. 🙂

Postat

Inte ens jag är 100% på alla detaljer 😉, men det är kanske en viss skillnad om du kommer med 1520dB dynamik på bussen, så kanske kompressorn inte är gjord för att hantera det, utan att man måste dra ner nivån så att den får in 24-bit på sin ingång.

Det kan kanske vara olika mellan olika limiters, så att det finns de som klarar att hantera det - men trådstartarens ursprungliga fråga tyder på att den limiter han använder inte klarar det i alla fall... 😉

Postat (redigerat)

jag har försökt återskapa trådskaparens problem men lyckas inte

jag använder logic 8

kan det vara så att olika program fungerar olika

vilket program använder peterpop?

men ännu tror jag att det måste bli samma nivå om du lägger limitern direkt på mixen eller på det nermixade materialet

och isåfall är inte trådskaparens problem löst ännu...

Redigerat av spass
Postat

Ja - så länge man drar ner masterregeln tillräckligt när man kör mixen så ska det inte bli någon skillnad.

Jag fick för mig att trådskaparen körde med Cubase, men hittar inget om det nu... Kanske inbillade mig...? 😉

För att försöka återskapa så måste man nog köra med samma program och samma limiterplugg som han har fått trassel med, så kan man försöka hitta var problemet ligger...

Postat

Ja - så länge man drar ner masterregeln tillräckligt när man kör mixen så ska det inte bli någon skillnad.

Jag fick för mig att trådskaparen körde med Cubase, men hittar inget om det nu... Kanske inbillade mig...? 😉

För att försöka återskapa så måste man nog köra med samma program och samma limiterplugg som han har fått trassel med, så kan man försöka hitta var problemet ligger...

du menar att problemet endast gäller cubase

du ska inte behöva sänka på masterregeln lägre än 0 hur mycket överstyrt det än är om man lägger en limiter

du måste ju istället dra ner på regeln om du inte lägger en limiter

kan du ge en källa till det du skriver kanske jag ger mig

Postat

du menar att problemet endast gäller cubase

du ska inte behöva sänka på masterregeln lägre än 0 hur mycket överstyrt det än är om man lägger en limiter

du måste ju istället dra ner på regeln om du inte lägger en limiter

kan du ge en källa till det du skriver kanske jag ger mig

Några tankar

1) Det beror på vilken limiter du använder.

Många limiters släpper igenom över 0dB om man väljer en sån inställning. Jag vet inte hur den du använder fungerar. I mitt program måste man ställa in "Hard" och "Fast" annars kan det gå högra signal än inställningen igenom för en av limiterna. En annan som kallas masterlimiter finns bara den inställningen så det går aldrig över 0 ut. Det beror på hur limitern är programmerad eftersom det påverkar ljudet, och vi är ju ute efter lite olika effekter på olika ställen. Det är till exempel skillnad att ha en limiter på ett enstaka spår jämfört med den sista masterlimitern.

2) Det klipper aldrig ( nåja,, ) när du använder float som Cubase gör internt. Om du exporterar till fix format, 16 eller 24 bit, så är det "redan färdigklippt", de signalerna kan ju aldrig gå över 0. ( nå, även här kan man faktiskt se över noll beroende på hur mätaren är inställd ).

3) Även om du har en limiter som du ställer på exakt 0dB och som aldrig släpper igenom över 0 så kan man inte vara helt säker på vad den som spelar upp har för någon utrustning. Det är lämpligt att lämna en liten marginal där, ofta står limiterna på 0,1dB som standard, själv tar jag 1dB.

// Gunnar

Postat
och om man lägger en limiter på mastern så ska det ju inte gå över noll även om det är överstyrt internt

gjorde ett test 20 kanaler mastern visade 1,2db

Är det "soft limiter" vi pratar om? För isåfall är tröskeln ganska mjuk och det är inte omöjligt att den släpper igenom peakar som klipper.

Vilken limiter?

Postat (redigerat)

Är det "soft limiter" vi pratar om? För isåfall är tröskeln ganska mjuk och det är inte omöjligt att den släpper igenom peakar som klipper.

Vilken limiter?

detta var med logics egen limiter och mitt test var ju bara att testa att jag får samma nivåer före och efter nermix vilket jag fick

observera att det var -1,2dbfs så det klippte inte

jag fösökte med samma 20kanaler gå upp på max med disteffekt 15db, minst 6db(logic visar endast 6 tror jag) överstyrt på varje kanal

men jag fick aldrig limitern att klippa på mastern

så varför klipper det när peterpop lägger limitern direkt på mixen och inte när han lägger samma limitern på den nermixade filen

de flesta verkar vara ok med att det kan klippa om det finns en för stark signal från början

men trådskaparen skriver ju att det inte klipper på mixen, först när han lägger på limitern

och då faller claes hela argument

och då återstår att det är så cubase fungerar vilken jag skulle kunna acceptera men inte finner troligt

troligare är ju då att det är något enkelt grundläggande fel någonstans som gör att antingen mätarna visar fel eller att limitern har fel inställningar eller att han normaliserat den nermixade filen så att den inte är lik originalmixen

om vi kan få reda på vad starkaste nivån är på originalmixen och vilka inställningar han har på limitern och mastern

och hur mycket det klipper när han lagt på limitern

så kanske vi kan lösa problemet

Redigerat av spass
Postat

att nåt clipper betyder egentligen inte bara att det slår över noll utan att ett antal samplingar i rad på en rak linje ligger å slickar nollan

så om du med en limiter trycker ner ljudet så du närmar dig en fyrkantvåg kommer avläsningen av detta bli att försöka återskapa en kurva som går över noll - nåt sånt

säkert kan nån förklara detta bättre - har för mic jag å choakim redde ut begreppen i nån tråd ... eller försökte iaf...

Även kallat inter-sample peaks. Går att söka på begreppet. 🙂

http://www.gearslutz.com/board/tips-techniques/334385-intersample-peaks.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.