Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill göra lite demosläpp på kassett men vill köra på krom.

Däremot är inspelningen kort och därmed onödigt att slösa bort massa "värdefull" tape.

Så jag tänkte om man kan efter att man spelat in färdigt på ett band, klippa av och sätta in resten i ett annat vanligt normalposition-kassett? Jag behöver ju bara 10 minuter, vilket betyder att 50-80 minuter är kvar.

Jag undrar eftersom jag hört att vanliga kasetter och kromkassetter har olika konstruktion? JAg är ju ingen expert så jag behöver lite expertråd här. Om det är värt alltså, eller om det inte kommer bli nån skillnad bara massa jobbi onödan

Annons
Postat (redigerat)

Expertråd om kassetters konstruktion på detta forum? Haha, ingen här har haft trassel i ett kassettband, man vet att det fanns kassetter en gång i tiden, lika som att Gustav Vasa åkte skidor en gång i tiden. Men jag håller på dig, klart du ska köra med kassettporta, det finns stora fördelar med det. Med ett dataprogram blir allt så helvetes omständigt att låtarna aldrig blir inspelade, kommer man igång blir de aldrig klara, Ett faktum knappast någon här vill erkänna. Med kassettporta har du demon klar snabbt utan att du hinner glömma låten du fick i huvet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Med ett dataprogram blir allt så helvetes omständigt att låtarna aldrig blir inspelade, kommer man igång blir de aldrig klara, Ett faktum knappast någon här vill erkänna.

Det är nog bara du som har så stora problem med datorer. 😉 Du klagar ju i varannan tråd om dina databestyr så kom inte och tro att alla har de besvär du lider av.

Postat

Njae jag ska inte spela in på band (även om det är nåt jag gillar att göra också men nu har jag spelat in på dator) utan släppa en kassettdemo.

Postat

Det är nog bara du som har så stora problem med datorer. 😉 Du klagar ju i varannan tråd om dina databestyr så kom inte och tro att alla har de besvär du lider av.

Att hata datorer är sunt. De stjäl alldeles för mycket av vår korta tid på jorden.

Och jag har rätt när jag påstår att mängder av musiker fått en låtidé i skallen, men pga det tidsödande och griskrångliga med att spela in med dator gör att låten aldrig blev inspelad. På kassettportornas tid blev låtarna inspelade. .Miljontals timmar sitter musiker vid sina fantastiska datorer, och ändå blir det bara skit. Eller mestadels skit. Eller mestadels ingenting.

Kassettband är grejer det.

Postat

Om jag kommer ihåg rätt, så är det en extra öppning i bakkanten på kromkassetterna, någonstans bredvid hålet för inspelningsskydd, så att spelaren ska kunna ställa om bandtyp automatiskt. I övrigt är det ingen skillnad.

Varför inte behålla samma kassett som bandet sitter i från början? Det är ju bara att öppna, klippa av bandet där det ska vara och sedan sätta in det igen...

GN: Det är inte sunt att hata datorer... 😉

Det är ett utmärkt verktyg för alla musiker som vill spara tid, så att de hinner spela in alla sina idéer och editera det som inte blir precis som man vill från början.

Min dator står igång dygnet runt (ja - jag skiter fullständigt i att jag "slösar" energi - för det blir mycket mindre slöseri än det påstås, eftersom den samtidigt bidrar till uppvärmningen av det rummet 🙂), så jag startar bara resten av studion och drar igång Cubase när det är dags att spela in någon liten idé, så är det bara att tuta och köra. Piece of cake. 🙂

Postat

Att hata datorer är sunt. De stjäl alldeles för mycket av vår korta tid på jorden.

Stjäl tid; ja. För att de inte fungerar; oftast inte, det är ju p g a ställen som detta som all tid används "fel" ...

Postat

Datorerna är forna tiders sagomonster idag, fast på riktigt. De har redan tagit över och förslavat nästan hela mänskligheten. Jag är en av få som ännu kämpar emot. Kör med helt rördriven portastudio. Hit in släpps inga transistorer.

Postat

Det enda som skiljer mellan krom och normalband är att på själva kassettens överkant (långsidan uppåt, motsatt där banden syns) sitter rektangulära hål, av olika format beroende på krom-, normal- eller metallband. Det är för att (en del) bandspelare automatiskt ska kunna veta vilken typ av band som sitter i. (På andra bandspelare finns det knappar för att visa.)

Du kan ju inte ta ett normalband och "göra om" till kromband. Kromband innebär ju att själva bandet har en annan legering. Detta ändras inte av att du trixar med hålen på plastkassetten.

Det som är intressant för dig är däremot att klippa av bandet och det är inte riktigt så enkelt som att klippa bort sista 30 minuterna. För i början/slutet av varje band sitter en förstärkt del (som ska tåla att bandet "körs" in i slutet). Den delen brukar vara genomskinlig (utnyttjas av snabb auto-reverse!).

Så du måste spara den delen!!! Alltså måste du skarva bandet.

Fast problem där är att du inte får klippa bandet rakt av och sedan skarva, det måste göras på snedden för att spara tonhuvudet. (Skarv rakt över skulle kunna skada tonhuvudet.) Det fanns förr i tiden små kit, med skarvtejp och en liten giljoutin för att klippa snyggt. Har dock inte sett sådana på några decennier.

Förr i tiden fanns även kortare band, typ 10-minuters, just för demos. Dessa hittade man inte i vanliga affärer utan köpte hos grossister. När vi gav ut en kassett-demo lyckades vi via fritidsgården mygla oss in i kommunens reprocentral. Där kopierade de upp 10 kassetter i taget, på båda sidorna samtidigt, i supersnabb hastighet, och de hade band i alla längder. Men det här var ju några år sedan...

Postat (redigerat)

Det enda som skiljer mellan krom och normalband är att på själva kassettens överkant (långsidan uppåt, motsatt där banden syns) sitter rektangulära hål, av olika format beroende på krom-, normal- eller metallband. Det är för att (en del) bandspelare automatiskt ska kunna veta vilken typ av band som sitter i. (På andra bandspelare finns det knappar för att visa.)

Du kan ju inte ta ett normalband och "göra om" till kromband. Kromband innebär ju att själva bandet har en annan legering. Detta ändras inte av att du trixar med hålen på plastkassetten.

Det som är intressant för dig är däremot att klippa av bandet och det är inte riktigt så enkelt som att klippa bort sista 30 minuterna. För i början/slutet av varje band sitter en förstärkt del (som ska tåla att bandet "körs" in i slutet). Den delen brukar vara genomskinlig (utnyttjas av snabb auto-reverse!).

Så du måste spara den delen!!! Alltså måste du skarva bandet.

Fast problem där är att du inte får klippa bandet rakt av och sedan skarva, det måste göras på snedden för att spara tonhuvudet. (Skarv rakt över skulle kunna skada tonhuvudet.) Det fanns förr i tiden små kit, med skarvtejp och en liten giljoutin för att klippa snyggt. Har dock inte sett sådana på några decennier.

Förr i tiden fanns även kortare band, typ 10-minuters, just för demos. Dessa hittade man inte i vanliga affärer utan köpte hos grossister. När vi gav ut en kassett-demo lyckades vi via fritidsgården mygla oss in i kommunens reprocentral. Där kopierade de upp 10 kassetter i taget, på båda sidorna samtidigt, i supersnabb hastighet, och de hade band i alla längder. Men det här var ju några år sedan...

Jag tror du missförstått 😛

Jag sätter in Type 2 band i en Type 1 kassett. Det gick fort å förklara...

Jag undrade bara över det där med konstruktionen. Men vi får se hur det blir med det här, var en idé som KANSKE kommer genomföras

Redigerat av tvåtakt
Postat

Aha. Du vill alltså att kassetten inte ska lura bandspelaren eftersom "gluggarna" saknas. Jag tror det blir knepigt att såga ut gluggar själv, lite beroende på hur sprickbenägen plasten är.

Har för mig att bandspelaren vet vilken typ av band det är klart viktigast vid inspelning - testa! Kan du spela in banden på en bandspelare med manuell inställning till krom så kanske det duger gott? (Eller spela in med gluggar och flytta det inspelade bandet till kassett utan gluggar.)

Postat
kassettporta, det finns stora fördelar med det.

tvärtom - vi som minns å kan jämföra vet hur mycket skittid som gick åt till detta medium

kan man hantera en dator idag ser man lätt fördelarna jämfört med gårdagens teknik

det är bara när man inte kan som det blir svårt

Postat

Jag vill göra lite demosläpp på kassett men vill köra på krom.

Däremot är inspelningen kort och därmed onödigt att slösa bort massa "värdefull" tape.

Så jag tänkte om man kan efter att man spelat in färdigt på ett band, klippa av och sätta in resten i ett annat vanligt normalposition-kassett? Jag behöver ju bara 10 minuter, vilket betyder att 50-80 minuter är kvar.

Jag undrar eftersom jag hört att vanliga kasetter och kromkassetter har olika konstruktion? JAg är ju ingen expert så jag behöver lite expertråd här. Om det är värt alltså, eller om det inte kommer bli nån skillnad bara massa jobbi onödan

10 min såg jag att det handlade om här nu. Ok.

Köp då 10-minuters kromband istället.

Svårt att få tag i?

Ja, om man går till de vanliga radiohandlarna.

Men hör med MultiAudio AB eller liknande företag

som lägger wav-filerna på audiokassetter. De kan

klippa till i önskad längd för dig.

Postat

Eller... om man har tre låtar om vardera 3.20 sekunder, så bör man köpa ett band på 20 minuter och bara spela in dem på ena sidan.

130109.jpg

För att ett band på 10 min med 3 låtar ska funka bör ju en låt vara 5 min och de andra 2 låtarna 2.30 vardera...

Postat

Eller... om man har tre låtar om vardera 3.20 sekunder, så bör man köpa ett band på 20 minuter och bara spela in dem på ena sidan.

130109.jpg

För att ett band på 10 min med 3 låtar ska funka bör ju en låt vara 5 min och de andra 2 låtarna 2.30 vardera...

Banden som heter C40 har 40 minuters inspelningstid på normal hastighet och båda sidorna, men i en porta kör man på dubbla hastigheten och bara ena sidan, så det blir tio minuter.

Men har man tre låtar på 3,20 sekunder bör det väl räcka med ett 10-sekundersband...

Postat

tvärtom - vi som minns å kan jämföra vet hur mycket skittid som gick åt till detta medium

kan man hantera en dator idag ser man lätt fördelarna jämfört med gårdagens teknik

det är bara när man inte kan som det blir svårt

Ärligt talat så var ju kassetten ett rejält steg tillbaka jmf med rullbandare, brus och dålig ful diskant. Men de var ju enkla att pyssla med.

Ni tycker ju jämt synd om mig eftersom jag använder en portastudio, men det är ju en form av dator den med, mkt lättjobbad så jag lider inte alls. Och verkligheten för de flesta musiker jag känner är att de har svårt med tom en portastudio. Cubase fattar de inte ett skit av. De flesta spelar aldrig in nånting.

Postat

Expertråd om kassetters konstruktion på detta forum? Haha, ingen här har haft trassel i ett kassettband, man vet att det fanns kassetter en gång i tiden, lika som att Gustav Vasa åkte skidor en gång i tiden. Men jag håller på dig, klart du ska köra med kassettporta, det finns stora fördelar med det. Med ett dataprogram blir allt så helvetes omständigt att låtarna aldrig blir inspelade, kommer man igång blir de aldrig klara, Ett faktum knappast någon här vill erkänna. Med kassettporta har du demon klar snabbt utan att du hinner glömma låten du fick i huvet.

Du har så rätt !Kunde inte skrivit det bättre själv.

Kassettporta var grejer tascam 244 bara tuta och köra nu är det mer pilla,redigera,leta efter knappar och det är fan så drygt så man tröttnar.

Postat

Banden som heter C40 har 40 minuters inspelningstid på normal hastighet och båda sidorna, men i en porta kör man på dubbla hastigheten och bara ena sidan, så det blir tio minuter.

Men har man tre låtar på 3,20 sekunder bör det väl räcka med ett 10-sekundersband...

Precis, du förtydligade bara här väl?!

För mannen i tråden ville ju lägga det färdiga resultatet på band, antog jag.

Ha det som masterband liksom eller färdig utgåva.

Portaband brukar ju å sin sida drivas i dubbelhastighet, om bandaren har det...

Postat
Med kassettporta har du demon klar snabbt utan att du hinner glömma låten du fick i huvet.
Med datorn har jag skissen inspelad innan man hinner spola fram kassetten till rätt startpunkt. 😉
Postat

Med datorn har jag skissen inspelad innan man hinner spola fram kassetten till rätt startpunkt. 😉

så är det 🙂

och man kan ju undra varför dom som sitter med tårögda minnen av kassettporta inte fortfarande kör på detta fantastiskt kreativa verktyg utan istället valt nåt dom tycker är både krångligare å mer pilligt

Postat

Vad jag minns från kassettiden är faktiskt att jag aldrig tyckte att chrome gjorde någon avgörande skillnad. Ska man släppa demos på kassett så räcker det väl utmärkt med normal tape.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.