kardo Postat 18 oktober 2010 Postat 18 oktober 2010 Kul och fett ös på låten ! Det är rätt! så länge man har kul ska man hålla på ,själv ska jag spela in tills jag blir dör. vad det nu än kan bli för något man spelar in på i framtiden.
max92 Postat 18 oktober 2010 Postat 18 oktober 2010 Jag använder en dels en Tascam 424 kassettporta och dels en Fostex R8 8-kanals rullbandare med ett fostex 812 bord. Jag gillar arbetssättet på bägge två. Kassettporta är verkligen något jag kan rekommendera om man vill göra saker snabbt. Tascams 424, 688, 238 mfl går att hitta billigt och är mycket kompetenta maskiner. 8 kanaler på kassett kan låta tossigt men dom sista tascam-portorna var riktiga mästerverk. Kassett och rullband is da shit 😄
tvåtakt Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Ja Tascam 238 är jag sugen på att skaffa faktiskt. Den portan jag spela in den där låten på jag länka till var en Yamaha MT8X som egentligen låter helt okay men det är något vajsing med motorn så den kan öka hastigheten "utan anledning". Man kan hålla på ungefär trettio minuter sen börjar det öka. Så det har lett till att jag inte orkar spela in på den... Men en Tascam 238 är lite lockande
Demonproducenten Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Det är ingen wow effekt med kassett portastudio ljudmässigt faktum är väl att det kan vara en hel del wow å flutter
drloop (oregistrerad) Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 faktum är väl att det kan vara en hel del wow å flutter 🙂
vonanka Postat 23 oktober 2010 Trådstartare Postat 23 oktober 2010 Ok, tack för alla svar! Kom nu på en kanske dum fråga , men meningen med flera spår är väl att man kan spela in ett spår, spola tillbaks och spela in ett annat så att de spelar upp samtidigt?
Dingbats Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 Ok, tack för alla svar! Kom nu på en kanske dum fråga , men meningen med flera spår är väl att man kan spela in ett spår, spola tillbaks och spela in ett annat så att de spelar upp samtidigt? Ja, naturligtvis, den synkar alltid med sig själv. Men man ska ha en väldigt osannolik tur om den ska hålla exakt samma hastighet när man spelar upp den en gång och när man spelar upp den nästa gång, vilket gör det i princip omöjligt att spela in fyra spår, spela över till datorn, spela in fyra nya, spela över dem till datorn, och att alla åtta spåren sen synkar. Man måste gå in och justera manuellt där spåren från den ena omgången drar ifrån eller sackar. Det är lite pill, men inte värre än att det är värt det om man gillar soundet.
debatt Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 Ja, naturligtvis, den synkar alltid med sig själv. Men man ska ha en väldigt osannolik tur om den ska hålla exakt samma hastighet när man spelar upp den en gång och när man spelar upp den nästa gång, vilket gör det i princip omöjligt att spela in fyra spår, spela över till datorn, spela in fyra nya, spela över dem till datorn, och att alla åtta spåren sen synkar. Man måste gå in och justera manuellt där spåren från den ena omgången drar ifrån eller sackar. Det är lite pill, men inte värre än att det är värt det om man gillar soundet. Det lät ju inget vidare... 🙁
Dingbats Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 Det lät ju inget vidare... 🙁 Som sagt, det beror på hur lat man är. Jag tycker folk har alldeles för höga krav på att tekniken ska göra allt åt dem. Ska det bli bra får man knipa ihop och göra lite enformigt arbete ibland.
tvåtakt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Det lät ju inget vidare... 🙁 Synkningen är inte så farlig att det pitchar ur nå alldeles hemskt... Helst. Min 8-kanals porta synkar ut och pitchar paj ganska fort. Men flera andra kasettportor jag använt har aldrig pitchat ur ialafall.
debatt Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Jag ska ju slutföra ett projekt innan lucia och... såna grejer får inte strula. Då går det ju inte! 😠 Påbörjas den kommande veckan f.ö. Jag VET dock att jag hade problem med störtoner när jag kopplade in i out 1-2-3-4 baktill på portan EFTER att jag fått tillbaka den från mekanism- och drivremsbyte samt rengöring. Nytt fel? Eller också var det "bara" en kass kabel? Tänkte i nödfall därför köra ut 2 spår åt gången, för ST Out fungerade mycket bra! 😐
drloop (oregistrerad) Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Alla analoga bandare svajar, 2" bandare med. Välkommen till gårdagens roliga verklighet.
Demonproducenten Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Alla analoga bandare svajar, 2" bandare med. Välkommen till gårdagens roliga verklighet. med lite smpte så löser man ju den biten också - då svajar ju alla tracksen likadant iaf om man för över till dator
drloop (oregistrerad) Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 (redigerat) Bästa är att låta bandaren synka mot datorn. Men det är dyrt med synkronizers och alla bandare typ kassettbandare kan ju inte ens synka mot en dator. Om man bara skickar smpte från bandaren så måste bandaren vara tillräckligt stabil så att datorn inte behöver justera för mycket, då uppstår förfärligt oljud idatorn och tappad synk. Man kan ju ta det bit för bit förstås om det krånglar, det är problemfritt. Redigerat 25 oktober 2010 av drloop
vonanka Postat 12 november 2010 Trådstartare Postat 12 november 2010 Har nu införskaffat en kassettporta, Fostex x28 och den funkar utmärkt! Men kan man på något sätt koppla in maskinen i datorn och på så sett föra över inspelningarna?
kardo Postat 12 november 2010 Postat 12 november 2010 Har nu införskaffat en kassettporta, Fostex x28 och den funkar utmärkt! Men kan man på något sätt koppla in maskinen i datorn och på så sett föra över inspelningarna? Från utgångarna på portan typ, line out , tape out mm sen till ingångarna på ljudkort. Men varför ska du koppla in den ?
vonanka Postat 13 november 2010 Trådstartare Postat 13 november 2010 Från utgångarna på portan typ, line out , tape out mm sen till ingångarna på ljudkort. Men varför ska du koppla in den ? För att kunna göra kassettinspelningarna till digitala ljudfiler för att sedan kunna läggas ut på Myspace m.m.
Frekvensspektrumanalysator Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Här är en grej jag lattjade in på egen hand för ett par år sen på kassettporta: Min polare som skejtar dock. Jävlar vilket schysst Mob47ljud du har fått till!!! Helt rätt!
bobbyzäta (oregistrerad) Postat 13 december 2015 Postat 13 december 2015 (redigerat) Jag har en fostex x28, som jag gillar, men kanaler har en för en börjat lägga av att spela in på! De övergår i knaster, först 1, sen tvåan osv, nu är bara fyran kvar att spela in på! Jag har testat kontakt sprej och cleansat den? Är det någon som har några tips? OCH: är det någon som tascam 8 kanaler att sälja??? Hälsningar kassettportafantast Redigerat 13 december 2015 av bobbyzäta
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.