Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Tänkte återigen visa min okunskap och totala nybörjarnivå. 🙁

Problemet är följande: Gjorde en liten låt, eller rättare sagt ett litet stycke av en låt jag tänkte göra. För skoj skull ville jag skicka den jag hitills gjort till en god vän för att få ett omdöme. Så jag exporterade låten till .wav-fil och konverterade den sedan till mp3.

Men det låter hur sunkigt som helst och inte alls lika bra som i reason. Har bland annat en ganska djup bas som jag "simulerar" hjärtslag med (vet inte hur jag ska beskriva det annat än såhär), men den låter ju som en sprucken högtalare. först trodde jag det berodde på hans (kompisens) ljudsystem så jag provade på min med och då lät det inte riktigt så illa som hos honom men ändå inte tillfredsställande. Åkte i panik iväg till 3 olika kompisar med mitt USB-minne för att höra hur det lät hos dom.

Rent förskräckligt. Verkligen inte som i Reason.

Började söka här på forumet och övriga nätet och det ska tydligen finnas något som kallas att man "mastrar" låten.

Letar vidare efter info om hur detta "mastrande" sak gå till, men kammar noll. Finns i princip inget av värde som jag kan använda mig av.

Så finns det någon godhjärtad person här som skulle kunna ge mig en grundläggande utbildning om hur detta ska gå till, vad man ska tänka på, vilka program man ska/bör använda, om det finns länkar till bra guider osv???

När det gäller programvara vore jag glad om det var freeware, men om inte det går så är det inte mycket att göra åt utan jag får väl bita i det sura äpplet och införskaffa mig det som krävs.

Ja.... så har man återigen vissat vilken nybörjare man är. Men frågar man inget kan man ju heller aldrig lära sig....

Hoppas någon kan hjälpa mig bara.

mvh / Joacim

Annons
Postat

Hej! Knepigt.

Vilket program använde du för att konvertera från wav till mp3, och vilken upplösning (kbps) har mp3-filen?

Postat

Använder mig av ett program som heter Audio Conversion Wizard. tror jag det heter iaf.

Har funkar klockrent på alla andra wav-filer jag t.ex hittat på nätet.

Men om det beror på mitt program så är jag mer än villig att prova något annat. tips??

192 kb/sek var den i.

Postat
Exporterar du i 16/44.1?

Hmmmm... vad menar han nu? 🙁

Tänk på att jag är nybörjare... har bara haft reason i ca 2 veckor nu 🙂

Så för mig säger inte 16/44.1 så mycket. Är det någon inställning i reason tro...?

Postat

När du exporterar från Reason så får du bestämma vilket bitdjup repektive samplingfrekvens (heter det va?) du vill ha wav filen i. Detta påverkar ljudet. Kolla så att du exporterar i 16 bit och har 44.1 i samplingsfrekvens (??).

Postat

Ahaaa... kan det vara så enkelt alltså. hehehe

Kan inte göra det förän jag kommer hem från jobbet, men vill gärna ställa 2 st följdfrågor till detta.

Vad exakt innebär 16 bit i bitdjup och 44.1 i samplingsfrekvens?? Alltså, vad händer o sker om man ändrar dessa värden.

Sen angående detta mastrande.... är det överreklamerat alltså eller vad har man mastring till egentligen?

Tack så hemskt mycket för hjälpen hitills. hoppas det är så lätt bara.

Postat (redigerat)

Hmmmm inte säker men jag tror att Bit-djupet påverkar dynamiken (skildnad mellan svagt och starkt) men bara under inspelningen så att säga så det behöver du inte tänka på just nu. Det viktiga är att du har 16 bit för att får bra kvalit´r plus att det måste vara 16 bit om du vill spela i CD spelare. Samplingfrekvensen tror jag är hur många gånger per sekund vågformen uppdateras.

Mastering är enbart till att finslipa din produktion. Om du vill ställa EQ, kompressor tex för din slutmix. Mastering används också för att trycka upp ljudnivån så långt det går innan det slår över (upp till +-0 db). Det kallas normaliseering. Altså detta kan inte reda ut ditt problem.

Edit: Missade lite =)

Redigerat av addic59
Postat

Så med andra ord... har man 64 bit djup och jättehögt på samplingsfrekvensen så lär det bli ett grymt klart o fint ljud alltså?

Detdär med mastrandet hade du ingen åsikt om?

Postat

Ok. Tackar... då hajar jag den biten.

Men det låter ju som att mastring inte vore helt bortkastat iaf då.

Finns det program som fixar detta? Vad heter de i så fall?

Postat

Rätt dyr historia... kollade på steinbergs sida, vilket var det som kom fram på google när jag sökte på Wavelab. 699.99 dollar. Usch vad dyrt.

Postat (redigerat)

Jo det kostar men är ett bra verktyg som man måste ha tycker jag.

Det finns gratisvarianter såsom goldwave men hur bra det är har jag ingen aning om

edit: Pick vad jag inte kan stava ibland. 😄

Redigerat av addic59
Postat

Jag tackar ändå.

ska prova detdär med 16 bit o 44.1 när jag kommer hem.

Förmodar att det är val man får göra när man klickar på "export to audio..."

Återkommer med resultatet.

Postat

Hej!

jag vet inte om detta endast är ett bit djup problem egentligen, de låter som om du kanske har eq:at för mycke vilket man kan göra ibland. När bas slår igenom så låter de ju inte så roligt. Kolla så du inte har distortion i reason som du inte hör innan du gör om till mp3. Kolla så inte den lilla lampan nere till vänster lyser där det står "aduio out cliping"

Man ska oxå vara försiktig med lägre mellan de kan slå igenom på små högtalare men låta skit gött i större högtalare. Så då får man använda sej lite av det man kallar för refferens lyssning, dvs att du testar hur nått låter där du sitter o jobbar så du vet hur de låter där och sen exporterar o lyssnar på lite olika anläggningar så hittar du snart vart du kan ligga & vad du kan ta till för knep för att de ska låta som de är tänkt att låta i anndra stereo apparater. Ett bra sätt är o sitta o lyssna på lite färdiga låtar som du tycker om som du har köpt på cd som du kan refferera till.

Vad gäller mastering så finns de ju en heldel sådana program, Wavelab e ju typ de bästa men soundforge kan du oxå få ganska bra resultat i. Soundforge är betydligt mycke billigare än wavelab tror jag.

hoppas man kunde vara till nån hjälp!

/Henke

Postat

Vart hittar jag detdär med 44.1khz och 16 bit??

Tror jag har hittat 44.1khz-grejen. Edit --> Preferences --> Audio det står dock 44100 istället för 44.1 khz men det är ju samma sak. Frågan är ju dock om jag är på rätt ställe....

Men jag hittar inte detdär med 16 bit. Så vart hittar jag det.

jag vet inte om detta endast är ett bit djup problem egentligen, de låter som om du kanske har eq:at för mycke vilket man kan göra ibland. När bas slår igenom så låter de ju inte så roligt.

Vad du menar med "eq:at" har jag som nybörjare inte en susning om vad du menar. Men om du menar hur högt jag har på mixern så är det inte på max någon av dom, utan jag har försökt så gott det går att få ljuden så att de stämmer ihop volymmässigt med varandra.

Kollade "audio out cliping" genom hela låten och fann ett ställe där den blinkar till i någon hundradels sekund. Kan det beror på det alltså?

Sen måste jag ju tillägga att det låter himla jobbigt att kuta omkring till olika ljudsystem för att kolla om låten låter bra. Borde ju vara enklare för så bra kondis har jag inte så jag kan springa runt till alla jag känner o låna deras ljudsystem 😄

Postat

Aaaaa...nu fann jag alltihopa... det kommer ju upp när man ska exportera till audio ju 😄 .... Så nu ser jag att det är på 44.1khz och 16 bit.

Så nu kan man utesluta det felet iaf då...

Postat (redigerat)

Har lagt upp låten i mp3-format på följande länk:

Har ju inte hunnit så långt och det ska till en hel del "lull lull" innan den är klar. Men ni kan ju lyssna på den om ni vill... kanske kan vara enklare att höra vad jag gjort för fel. Nu menar jag ju inte vad jag gjort för fel musikaliskt sett då alltså...

Denna är alltså exporterad från Reason till .wav (44.1 khz och 16 bit)

Sedan konverterad till mp3 (44.1khz och 192 bit/sek)

Får väl se om det låter hemskt hos er med...

Redigerat av Neontripp
Postat

Nja. Låter inte så farligt . . . men du får mixa om, om du vill att hjärtslagen ska höras ordentligt, de ligger långt bakåt. Sen är syntarna lite väl vassa i mitt tyckte . . . kännde visst en plomb ryka.

😄

Mastering är det sista man gör innan ens produktion går till pressning s a s.

Man kan där förändra och förbättra det summerade ljudet, med hjälp av Eq (öka/minska på bas/diskant och däremellan olika frekvenser) och med en eller flera kompressorer (hjälper till at "hålla ihop" ljudet, kanske ge lite mer tryck och till sist en Limiter för att få upp slutvolymen (och ofta till att ÖKA slutvolymen så att ALL dynamik försvinner (nåja . . . en del gillar "starkt")

😄

en annan sak man gör i Mastering är att sätta volymen mellan de olika låtarna, så att det inte blir för stor skillnad mellan dem (om man inte nu vill ha det) samt bestämma hur lång pausen skall vara.

Postat (redigerat)
Nja. Låter inte så farligt . . . men du får mixa om, om du vill att hjärtslagen ska höras ordentligt, de ligger långt bakåt. Sen är syntarna lite väl vassa i mitt tyckte . . . kännde visst en plomb ryka.

Så du menar att om du borrtser från min bristande musikalitet så låter mp3-låten ok hos dig?

Jag brände t.o.m ut den på en skiva för att prova spela den i mitt hemmabiosystem via min stationera DVD-spelare. Men kasst kasst kasst.

Min låt låter mycket mycket fetare (eller hur jag nu ska uttrycka mig) i Reason.

Redigerat av Neontripp
Postat

Jag tycker inte det brister i musiken . . .

Men jag läser vad du beskriver men kan ändå inte riktigt förstå vad du menar.

Det kan bero på vilka högtalare/slutsteg/stärkare du använder med Reason

Om du jämnför med CD'n som du har så är det klart att låter mindre . . .

Postat
Sen måste jag ju tillägga att det låter himla jobbigt att kuta omkring till olika ljudsystem för att kolla om låten låter bra. Borde ju vara enklare för så bra kondis har jag inte så jag kan springa runt till alla jag känner o låna deras ljudsystem 🙂

Hej igen!

haha ja de skulle ju vara rätt skoj o se dej kuta omkring som en annan galning 🙂 så bra kondis har inte ens jag som cycklar som fan varje dag hoho.

Jag syftade väl mest på som i mitt fall så går jag igenom fyra steg när jag lyssnar en mix. 1. Jag mixar i mina vanliga närfältare (mindre linjära sutio monitorer) & skiftar ibland över till mina stora monitorer (oxå linjära men större dimension ger bättre bas återgivning) för att kolla bas förhållanden osv. 2. Stereon jag har hemma som inte är något märkvärdigt alls (en liten sony stereo med mp3 för 2500 spänn) 3. Lyssna vid datorn med något mer påkostade men ändå ganska kassa data högtalare inget märkvärdigt där heller alltså. 4. Hos flickvännen (hon får höra mycke skräp som man gör haha)

Datorn har nästan blivit bästa stället att lyssna på även om de låter bättre i min lille sony, men eftersom jag lyssnar mycket på mina låtar där och andras låtar med för den delen så vet jag hur det låter när de är bra i dom högtalarna. När du provar lite olika lyssningar & de låter bra överallt där du är säker, så låter det i 9 fall av 10 bra hos typ vem som helst oxå.

Med andra ord du behöver inte lämna hemmet utan bara kolla i olika anläggningar alltså, eller hos en kompis (som bor nära hehe) de bestämmer du själv.

Vad gäller audio out cliping så behöver du inte oroa dej för en sån liten grej, de skulle vara mycke värre om den lös hela tiden av små peakar (toppar i ljudet) som kanske inte alltid hörs.

Vad mp3an beträffar så lät de faktiskt ganska nice hos mej oxå, håller nog med föregående talare om att kanske mixa om, lite iaf. Kanske inte hela alltihop men dom hjärt slagen borde komma fram lite bättre, så tyckte jag även att cymbalerna kunde krypa tillbaka lite i volym dom var lite starka. Men annars var ju låten go keep up the good work! 😄 de kommer bli bra när de blir färdigt.

Förlåt om jag var lite otylig i mitt förra inlägg, jag är ny här på forumet så jag har inte riktigt kommit in i de ännu, men de e bara o fråga om de är nåt som jag e otydlig på 🙂

Ha de gott!

/henke

• 2 veckor senare...
Postat

Provat jämföra .wav med .mp3? Om de låter lika dåligt, då vet jag inte vad, men om .wav-filen låter betydligt bättre än .mp3-an så kanske du bör testa ett annat program för att konvertera.

Själv kör jag med Razorlame Encoder för att konvertera till mp3filer, och det tycker jag är snabbt, enkelt och ger ett bra resultat.

Lycka till 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.