Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Just inhandlat en ny DELL Studio XPS 8100 och sitter annars med ett FW audio interface (Edirol FA101)

Med tanke på att TI-chipset föredras tänkte jag slänga in ett PCIe-kort som enligt DELL själva ska vara möjligt på baksidan av min burk.

Dock är PCIe-kort 16x upptaget av grafikkortet. Kvar finns åtminstone en port PCIe-1x.

Frågan är om det har någon praktisk betydelse för musikproduktion? PCIe 1x (one lane) ligger

väl på en 250MB/s one way och då det finns gott om PCIe-kort med FW400-ingångar borde det vara fullt

tillräckligt?

Jag tycker mig vara något luddig nu, men om någon vill kommentera hade det uppskattats.

Alltså: Spelar det någon egentlig roll om man tar ett PCIe-kort med en kanal eller sexton kanaler

(1x / 16x), givet att hastigheten på ljudkort ändå är ett FW400Mbps som kopplas in på en 6-pin?

Annons
Postat (redigerat)

...

Alltså: Spelar det någon egentlig roll om man tar ett PCIe-kort med en kanal eller sexton kanaler

(1x / 16x), givet att hastigheten på ljudkort ändå är ett FW400Mbps som kopplas in på en 6-pin?

Antalet kanaler är upp till ditt behov. Finns ingen mening att ha 16 kanaler om man endast kommer att använda sig av 4.

Det du bör tänka på är hur många FW-kontrollers det sitter på PCIe-kortet. Finns ljudkort etc. som kräver en dedikerad FW-bus (kontroller) för att tillverkaren skall garantera produktens (ljudkortets) funktion.

Redigerat av Implasticyde
Postat

Antalet kanaler är upp till ditt behov. Finns ingen mening att ha 16 kanaler om man endast kommer att använda sig av 4.

Det du bör tänka på är hur många FW-kontrollers det sitter på PCIe-kortet. Finns ljudkort etc. som kräver en dedikerad FW-bus (kontroller) för att tillverkaren skall garantera produktens (ljudkortets) funktion.

Nu vet jag inte om vi missförstår varandra? Det är alltså ett fristående FW-ljudkort jag har.

Om expresskortet som jag pluggar in skulle vara ett PCIe-16x kan jag väl knappast välja antalet

lanes jag vill använda mig av? Det betecknar ju bara potentiell bandbredd? Jag undrar dock

om det på något sätt är begränsande att skaffa en FW-ingång medelst ett PCIe-kort med bara en kanal

PCIe-1x i stället för PCIe-16x?

Som t.ex det nedan:

http://www.dustinhome.se/pd_5010108327.aspx

Jag tror iofs att jag pratar runt mig själv, för om det finns FW400 (1394a)-portar på det PCIe-kort

som jag listar ovan borde bandbredden som det expresskortet möjliggör vara fullt tillräcklig?

Postat

Å andra sidan förstår jag din poäng tror jag. Om jag använder ett pcie-kort med flera FW-ingångar menar du att det kan bli konflikt (IRQ e.d) rent hårdvarumässigt då ljudkortet som koppllas till PCIe-kortet vill ha en dedikerad ingång? Så att säga.

Postat
Nu vet jag inte om vi missförstår varandra? Det är alltså ett fristående FW-ljudkort jag har. Om expresskortet som jag pluggar in skulle vara ett PCIe-16x kan jag väl knappast välja antalet lanes jag vill använda mig av? Det betecknar ju bara potentiell bandbredd? Jag undrar dock om det på något sätt är begränsande att skaffa en FW-ingång medelst ett PCIe-kort med bara en kanal PCIe-1x i stället för PCIe-16x?
Jag var otydlig. Skall försöka ge ett bättre svar! PCIe- anger hastigheten som PCIe-porten kan kommunicera med ditt tilltänkta FW-kort. PCIe-x1 är långsammare än vad PCIe-16x är.

Det jag åsyftade var att det finns FW-kort som endast har en FW-kontroller d.v.s. denna FW-kontroller styr alla FW-portar. Exempelvis har min iMac 24" två FW-portar, en FW800MBit och en FW400MBit, men dessa styrs av samma FW-kontroller. Det finns vissa ljudkort som måste ha en egen dedikerad FW-kontroller för att tillverkaren skall garantera dess funktion. TC Elektronics Konnekt 48 är ett FW-ljudkort som kräver en dedikerad FW-kontroller och Apogee Ensemble är ett annat FW-ljudkort som inte kräver en dedikerad FW-kontroller. Detta betyder att med ett Ensemble kan jag använda en FW-hårddisk samtidigt som mitt ljudkort, med Konnekt 48 garanterar inte TC Electronics samma funktion.

... finns FW400 (1394a)-portar på det PCIe-kort som jag listar ovan borde bandbredden som det expresskortet möjliggör vara fullt tillräcklig?

Ja. Siffror som bekräftar din teori finner du här: http://www.ask-www.net/index.php?lang=sv&month=2010-03&id=7621

Hoppas detta svar var bättre! 🙂

Postat (redigerat)

Jag var otydlig. Skall försöka ge ett bättre svar! PCIe- anger hastigheten som PCIe-porten kan kommunicera med ditt tilltänkta FW-kort. PCIe-x1 är långsammare än vad PCIe-16x är.

Det jag åsyftade var att det finns FW-kort som endast har en FW-kontroller d.v.s. denna FW-kontroller styr alla FW-portar. Exempelvis har min iMac 24" två FW-portar, en FW800MBit och en FW400MBit, men dessa styrs av samma FW-kontroller. Det finns vissa ljudkort som måste ha en egen dedikerad FW-kontroller för att tillverkaren skall garantera dess funktion. TC Elektronics Konnekt 48 är ett FW-ljudkort som kräver en dedikerad FW-kontroller och Apogee Ensemble är ett annat FW-ljudkort som inte kräver en dedikerad FW-kontroller. Detta betyder att med ett Ensemble kan jag använda en FW-hårddisk samtidigt som mitt ljudkort, med Konnekt 48 garanterar inte TC Electronics samma funktion.

Ja. Siffror som bekräftar din teori finner du här: http://www.ask-www.net/index.php?lang=sv&month=2010-03&id=7621

Hoppas detta svar var bättre! 🙂

Ok - tack!

Men - jag kommer högst troligen inte att köra PCIe-16x oavsett om det är första generationen eller andra generationen (v1.0 / v.2.0). Min dator har nog "bara 1x". Mitt blir alltså one lane (1x) oavsett. Men med tanke på att nedanstående länkade artikel medger att PCI-e1x (finns i flera generationer som sagt) bandbreddar 250MB/s -alltså Megabyte, inte megabit borde det ju räcka gott och väl. i synnerhet om man betänker att FW400 ligger på ca 400Mbps - Megabit per sekund. Om man sedan går upp till PCIe-1x v.2.0 kan man dubblera denna siffra. Detsamma gäller givetvis för PCIe-16x v.2.0 också - och alla där emellan.

http://www.directron.com/expressguide.html

Redigerat av JohnRick

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.