Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min nivå på bakgrundsljudet när jag spelar in är -66db. Vad har du för nivå? (jag är nyfiken om jag har isolerat min hemstudio bra eller inte).

(följdfråga till https://www.studio.se/index.php?showtopic=11068, men jag tyckte att det passar bättre att ha detta som en egen tråd)

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Jag förstår vad du är ute efter, men sättet du mäter på blir lite knas ( som jag fattade i den andra tråden du länkade till). Du använder nu en mick, som brusar i sig, till en pre amp som brusar i sig också, sedan vet man inte hur mycket gain du använder, eller har jag fattat fel?

Detta innebär att enbart personer med exakt samma prylar som du kan jämföra mot dig då olika mickar brusar olika mycket. Borde vara lättare att låna hem en DB-mätare eller köpa en och mäta ljudet i inspelningsposition.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har inte några mätningar.

Moderna datorer låter så lite att man borde kunna spela in tex sång utan att den stör.

Brus beror också på preamps och mickar.

Hemma hos mig låter det så här med min Behringemixer och en MXL1006 mick. Det mesta man hör är hörlursläck.

Bruset/läcket hörs bäst i början av klippet, sedan får du stå ut med stönljuden jag gör 🙂

Ovan är inspelat med datorn på ca 1 meters avstånd till micken.

Postat

I förhållande till vadå?

Spela in "tyst ljud" i studion med samma nivåer på pre-amp som när du spelar in sång (eller bara monitorera värdet i DAW:en med micken triggad). Det jag är ute efter är bara att veta om den akustikisoleringen jag har är tillräcklig (ljudbaffel+mic reflection filter) samt om min mic och pre-amp duger (inte brusar för mycket). Tänkte kolla med er här på forumet då jag aldrig har satt min fot i en "riktig" studio för att kunna jämföra.

Postat

Spela in "tyst ljud" i studion med samma nivåer på pre-amp som när du spelar in sång (eller bara monitorera värdet i DAW:en med micken triggad). Det jag är ute efter är bara att veta om den akustikisoleringen jag har är tillräcklig (ljudbaffel+mic reflection filter) samt om min mic och pre-amp duger (inte brusar för mycket). Tänkte kolla med er här på forumet då jag aldrig har satt min fot i en "riktig" studio för att kunna jämföra.

Kommer inte att kunna jämföras på något sätt då du har en hel rad med okända variabler i kedjan.

Postat

Hejsan

Jag förstår vad du är ute efter, men sättet du mäter på blir lite knas ( som jag fattade i den andra tråden du länkade till). Du använder nu en mick, som brusar i sig, till en pre amp som brusar i sig också, sedan vet man inte hur mycket gain du använder, eller har jag fattat fel?

Detta innebär att enbart personer med exakt samma prylar som du kan jämföra mot dig då olika mickar brusar olika mycket. Borde vara lättare att låna hem en DB-mätare eller köpa en och mäta ljudet i inspelningsposition.

MVH

Anders

Hej,

Jag har en db-mätare. Den mäter 32 dBA (fast), 45 dBA (fast), 06 dBA (slow). Som jag nyss nämnde här ovan så undrar jag även, utöver akustikisoleringen, om min mic och pre-amp inte brusar för mycket så det är igentligen själva inspelningen som är intressant då jag inte har någon annan studio att jämföra med än era här på forumet 😄

FYI så spelar jag in med Saffire LE, Supreme TU-97 mick och TC VoiceTone Correkt (inga värstingprylar direkt, voicetone mer some guide samt att den har kompressor och eq).

Postat

Jag har inte några mätningar.

Moderna datorer låter så lite att man borde kunna spela in tex sång utan att den stör.

Brus beror också på preamps och mickar.

Hemma hos mig låter det så här med min Behringemixer och en MXL1006 mick. Det mesta man hör är hörlursläck.

Bruset/läcket hörs bäst i början av klippet, sedan får du stå ut med stönljuden jag gör 🙂

Ovan är inspelat med datorn på ca 1 meters avstånd till micken.

Hejsan,

Om ljudet i början är mest hörlursläck så kanske jag måste se över min studio 😉

-64db (86hz) och -81db (603hz) (bifogar analys på bruset/läcket i början)

Min nivå på -66db är nog ganska acceptabel ändå. Jag fick ju ner nivån med 7db genom att flytta ut datorn i hallen då min dator låter lite väl mycket.

Postat

Släng upp ett ljudexempel på när du spelar in tal så kan man höra hur mycket bakgrundsjud du har.

Antar du mäter i dbfs nu eller?

MVH

Anders

Postat

Spela in "tyst ljud" i studion med samma nivåer på pre-amp som när du spelar in sång (eller bara monitorera värdet i DAW:en med micken triggad).

Men vad jämför du med? Att det peakar på -20dB när du sjunger? Eller -12dB? Eller något RMS-värde?

Det går inte att säga att bruset bör vara så eller så många dB.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.