Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

förökt söka på forumet,men utan lycka,

jag har en hårdvaru kompressor jag vill köra min mix igenom,

hur bär jag mig åt?

då jag har reaper som DAW, kan jag ju inte senda ut mixen genom kortet och reca det samtidigt som jag hör hur det låter när jag skruvar på kompressorn.

följande 2 sett har jag kommit på (dock inga bra o smidiga enligt mig)

alt 1. convertar mixen till wav,använder ett musikprogram för uppspelning,

med datorns interna ljudkort,

kopplar den till en kanal in i externa ljudkortet,och kör reaper som "rec och uppspelnings program"

nackdelarna jag ser är att jag för det första inte vet hur bra kvaliten blir med tex mediaplayer,som dessutom färgar ljudet,

alt 2 är ungefär som alt 1 förutom att jag lägger över wav filen på min iphone och den i en in på kompressorn..

eller hur fan gör jag detta smidigast?

och jag vet att det finns mjukvaru synthar,men vill prova med min hårdvaru kompressor.

Annons
Postat

om alt 1 å 2 är dom du bara har så släpp tanken så länge

du kan göra så här: spela upp från datorn via ditt bästa ljudkort å koppla kompressorn mellan utgång å lyssning

ställ in det ljud du har

koppla om så du kör utgången från kompressorn tillbaka in genom ditt bästa ljudkort - alltså ut å igenom kompr å tillbaka in igen direkt

Postat

Du borde ju kunna lägga kompressorn som insert på din masterregel. Går inte det i reaper?

Hjälper föga om man bara har 2 I/O på ljudkortet.

Postat

Hjälper föga om man bara har 2 I/O på ljudkortet.

Sant, men det framgick väll aldrig, och jag kanske tolkade lite snabbt i första inlägget, men jag tyckte TS hänvisade problemet till mjukvaran. Hur som, så är det ju precis som du säger att det krävs I/O för att kunna köra hårdvaran som insert.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.