Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Har äntligen fått min imac 27" i7 på 2,93 GHz. Har sen tidigare ett Focusrite Saffire och har nu installerat Logic Studio 9.

När jag spelar på ESX24 och de sampelbibliotek som ingår i Studio så har kanonbra latency. Upplever ingen alls faktiskt. Har ställt in på 256 i sample rate. Det står 17ms latency men jag upplever den inte. Är nybörjare på logic så kanske har jag gjort något fel.

Dock när jag nu installerat ett samplingsbibliotek via Kontakt så får jag ganska mycket latency. Samplingsbiblioteken ligger på en extern hårddisk som går via Firewire 800 gränssnittet. Ljudkortet är kopplat på hårddisken. Det låter inte som att det är ett bekymmer då Logics egna ljud i esx24 funkar och ligger på samma disk.

Kan det finnas något i kontakt som gör att latencyn blir sämre?

Vad finns för andra möjligheter för att få ner latencyn?

/Anders

Annons
Postat

Hej.

Har äntligen fått min imac 27" i7 på 2,93 GHz. Har sen tidigare ett Focusrite Saffire och har nu installerat Logic Studio 9.

När jag spelar på ESX24 och de sampelbibliotek som ingår i Studio så har kanonbra latency. Upplever ingen alls faktiskt. Har ställt in på 256 i sample rate. Det står 17ms latency men jag upplever den inte. Är nybörjare på logic så kanske har jag gjort något fel.

Dock när jag nu installerat ett samplingsbibliotek via Kontakt så får jag ganska mycket latency. Samplingsbiblioteken ligger på en extern hårddisk som går via Firewire 800 gränssnittet. Ljudkortet är kopplat på hårddisken. Det låter inte som att det är ett bekymmer då Logics egna ljud i esx24 funkar och ligger på samma disk.

Kan det finnas något i kontakt som gör att latencyn blir sämre?

Vad finns för andra möjligheter för att få ner latencyn?

/Anders

Med en i7 borde du kunna köra 64 samples eller lägre i buffert utan problem. Se över dina inställningarna i Logic så du inte har någon extra buffert där.

Postat

Hej.

Jo jag har provat 64 och det funkar också. 32 låter illa. Dock fungerar ESX24 med logics interna ljud på 256 utan att jag upplever latencyn. Är inte det konstigt? Det finns ju något som heter low latency mode i logic som jag tryckt in. Märker dock ingen skillnad alls. Vet inte riktigt vad den är till för om ingen skillnad hörs.

Väldigt jobbigt att spela fina pianosamplingar (Imperfect samples baby white grand) med fördröjning från att mitt finger trycker ned tangent tills att jag hör ljudet.

Hur stor roll tror ni att kedjan FW800HDD - > FW400Saffire har för latencyn?? Någon som har liknande kedja och det fungerar bra för?

/Anders

Postat

det står i manualen vad low latency mode är för något: bypassar effekter/instrument som har för hög latency

eftersom det fungerar med exs24 så borde det vara en inställning i kontakt och inte logic

kan inte kontakt!

eller att kontakt försöker ladda för mycket ljud samtidigt

testa att endast ladda det instrument du vill använda

och leta även upp buffertinställning eller liknande i kontakt

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det är inte så att du har nån limiter eller liknande på mastern eller kanalerna, jag får lite fördröjning om jag har det på mastern. Ibland vill jag testa lite hur det låter under gång så jag laddar nån mastrinpreset på mastern och om jag då glömmer att muta plugins som adlimitern om jag ska lira in mer eller bara lira så stökar det ganska rejält. Förmodar att det kan bli samma fenomen om det ligger liknande plugins på kanalerna oxå.

Postat

Hej alla.

Jag provade att köra samma samplingsbibliotek i EXS24 och döm av min förvåning, ingen latency. Det måste varit något med kontakt och dess inställningar som påverkat detta. Skumt.

Löst för denna gången. Nu måste jag hitta inställningen i kontakt......

/Anders

Postat

Hej alla.

Jag provade att köra samma samplingsbibliotek i EXS24 och döm av min förvåning, ingen latency. Det måste varit något med kontakt och dess inställningar som påverkat detta. Skumt.

Löst för denna gången. Nu måste jag hitta inställningen i kontakt......

/Anders

Har du bockat i "Plug-in delay compensation"? i Logic settings?

Lite mer info i ämnet:

http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=56188

http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=37306&sid=f0f3a03e9605b7d7c52db9bc259003b8

Om du inte får ordning på Kontakt hade jag föreslagit att du använt dig av ESX24 istället för att slippa problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.