Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelar (och spelar in åt) i ett metalpunk band och enda problemet är väl att våran trummis slår väldigt hårt när vi spelar sakta och löst när vi spelar skitsnabbt. Virveln alltså.

Så efter två misslyckade inspelningar där vi mickat upp trummorna som man traditionellt brukar göra med 8 kanaler, med mickarna riktade mot skinnen i vanlig ordning, så tänkte jag "nä nu jävlar får det vara nog"

Så jag helt enkelt satte fast en SM57 DIREKT MOT virvelskinnet. Jag tänkte "då kan man ju trigga med Drumreaplacer eller nåt"... Men efter att jag lagt in en hårdgate (man hör verkligen INGET annat), kompressor, massor med hårda EQs som slog upp diskanten och även dist för att "simulera sejarmatta", plus ett reverb för att få till det där 80-talsljudet på virvel (och för att utan reverb lät det som att slå på en dämpad burk) så blev det jävligt speciellt ljud som jag faktiskt kommer använda mer i framtiden.

Det låter alltså triggat, inte naturligt på nåt sätt. Men jag ska utveckla det hela lite med vanlig mickning ovanpå också.

Jag ska komma med exempel nån gång när jag har tillgång till ljudfilerna på den här datorn, studiodatorn är utan internet å CD-brännarn kraschar datorn

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.