Jump to content
Annons

50 000:- till hemmastudio


DisasterBastard

Recommended Posts

Jag är extremt taggad att komma igång med någonslags hemmastudio och har tagit ett banklån på 50 000:-, för det är där jag har lagt budgeten. Stålarna kom i fredags och nu är det dags att spendera dem väl.

Jag vill kunna spela in sång och gitarr och kanske bas, men annars har jag tänkt sköta allt midivägen så att säga. Jag går en kvällskurs i musikprodiktion och dom kommer med bra tips, men jag misstänker att jag kan få ännu bättre hjälp denna väg. Jag har rabatt via skolan jag går på och kommer att handla mycket via emusic.se (har bl a 50% rabatt på mjukvara där).

Jag har gitarrer, en midiklaviatur som funkar och en garderob på ca 2 x 1,5 m som jag vill försöka använda till inspelningsbås.

Det jag behöver är:

Ny dator (köper en 27" iMac i veckan)

Ljudkort : ?

Mikrofon/-er (har hört att det är viktigt med fett ljudkort om man ska ha fet mikrofon? Behöver jag två mikrofoner för att kunna spela in gura och sång? Eller finns det bra universalmikar?): ?

Cubase (beställs i veckan via e-music)

Reason (via e-music eller på annat sätt, så att säga. Vill ha synthar och ljud från det programet)

Tips på akustikfixningen i garderoben (jag har tysta grannar och inga rör som stör, men ett ständigt buller/brus från Nynäsvägen som ligger precis utanför - hur får man bort det? Får man bort det öht?)

Tacksam för alla svar och trådhänvisningar! Nu jävlar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena mors!

Du får gärna berätta lite mer om lånet, är intresserad av att låna lite själv ☺️

Nå, till saken.

Detta är vad jag hade gjort:

Ljudkort:

Apogee Duett (Obs, funkar endast med Mac). Svinbra ljud för pengarna.

4.795:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=7411&artno=190949

Mikrofon:

Neumann TLM49 (Du behöver bara en mikrofon, du spelar in en grej åt gången t.ex)

13.995:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=10162&artno=179504

Studiomonitorer:

Genelec 8030 (Högtalare speciellt anpassade för studiobruk)

Ca 10.400:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=14639&artno=153655

Sen har du ca 4.000 kr kvar för att köpa hörlurar (helst slutna för inspelning) och lite absorbenter till garderoben.

Fast har du mycket saker i rummet och runt väggarna skulle jag hellre rekommendera en flexi screen för dämp:

http://4sound.se/itempg.aspx?id=20417&artno=179322

Nu räknade jag med att datorn gick på 17 lök.

Peace 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort:

Apogee Duett (Obs, funkar endast med Mac). Svinbra ljud för pengarna.

4.795:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=7411&artno=190949

Mikrofon:

Neumann TLM49 (Du behöver bara en mikrofon, du spelar in en grej åt gången t.ex)

13.995:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=10162&artno=179504

Studiomonitorer:

Genelec 8030 (Högtalare speciellt anpassade för studiobruk)

Ca 10.400:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=14639&artno=153655

Bra lista!! jag hade nog inte köpt en Neumann TLM49 utan kanske satsat på en billigare Neuman TLM102. Då kan du lägga typ 2000kr på en en pennmikrofon (som komplement) och sedan 3000kr på en GoldenAge PRE73 mikpreamp och ändå få ett par tusenlappar över som du kan ha till akustikbehandling.

Om du sedan har ett litet rum kan du gå ner til Genelec 8020 förutsatt att du även har ett par hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lista!! jag hade nog inte köpt en Neumann TLM49 utan kanske satsat på en billigare Neuman TLM102. Då kan du lägga typ 2000kr på en en pennmikrofon (som komplement) och sedan 3000kr på en GoldenAge PRE73 mikpreamp och ändå få ett par tusenlappar över som du kan ha till akustikbehandling.

Om du sedan har ett litet rum kan du gå ner til Genelec 8020 förutsatt att du även har ett par hörlurar.

Tjena Emil förresten!

Pennmicken verkar ändå lite onödig tycker jag. För sång och gitarr låter 49an jäkligt bra.

Och 8020 låter så jädrans klent, kommer vara riktigt taskig lyssning i basen för han.

Bra tips på GoldenAge preampen, är inte det den dära Neve kopian? 😄

Edit:

Frågan är om man kanske skulle ha valt en AKG 414?

Redigerat av Mellony
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är extremt taggad att komma igång med någonslags hemmastudio och har tagit ett banklån på 50 000:-, för det är där jag har lagt budgeten. Stålarna kom i fredags och nu är det dags att spendera dem väl.

Jag vill kunna spela in sång och gitarr och kanske bas, men annars har jag tänkt sköta allt midivägen så att säga. Jag går en kvällskurs i musikprodiktion och dom kommer med bra tips, men jag misstänker att jag kan få ännu bättre hjälp denna väg. Jag har rabatt via skolan jag går på och kommer att handla mycket via emusic.se (har bl a 50% rabatt på mjukvara där).

Jag har gitarrer, en midiklaviatur som funkar och en garderob på ca 2 x 1,5 m som jag vill försöka använda till inspelningsbås.

Det jag behöver är:

Ny dator (köper en 27" iMac i veckan)

Ljudkort : ?

Mikrofon/-er (har hört att det är viktigt med fett ljudkort om man ska ha fet mikrofon? Behöver jag två mikrofoner för att kunna spela in gura och sång? Eller finns det bra universalmikar?): ?

Cubase (beställs i veckan via e-music)

Reason (via e-music eller på annat sätt, så att säga. Vill ha synthar och ljud från det programet)

Tips på akustikfixningen i garderoben (jag har tysta grannar och inga rör som stör, men ett ständigt buller/brus från Nynäsvägen som ligger precis utanför - hur får man bort det? Får man bort det öht?)

Tacksam för alla svar och trådhänvisningar! Nu jävlar! 🙂

Yes va kul då e det bara att köra igång :-)

Lite som ja tänkter bara, kan vara lite overkill å köpa "lite för mycket" om man nu kan göra det :-)

Men så här tänkter jag, ja vill ha så få pluggar mm dvs till slut sitter man bara och strular med tekninken

istället för att göra hits :-) Men det beror på vad man vill göra. Shysst med macen köpte den 21:an för

2 månader sen, supernöjd...

Eftersom du tänkt köpa reason kolla om du kan klara dig med record i stället för att köpa cubase? Kan spara en del där. Ja själv har bytt från cubase till reason/record. Bra och ha två likadana mickar om du vill spela in i stereo direkt, kan va cool till git mm. Kolla på både dynamiska, bra till å micka stärkare mm, och kondensator mickar. Kom även på om du vill jobba med beats. Kanske inte just hemma men de kan behövas när man minst anar.

mm är det bra å ha en liten inspelningsporta, ja skall köpa en nu men vet inte vilken än.

Lite ideer bara :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Emil förresten!

Pennmicken verkar ändå lite onödig tycker jag. För sång och gitarr låter 49an jäkligt bra.

Och 8020 låter så jädrans klent, kommer vara riktigt taskig lyssning i basen för han.

Bra tips på GoldenAge preampen, är inte det den dära Neve kopian? 😄

Edit:

Frågan är om man kanske skulle ha valt en AKG 414?

För just gitarr kan det ju vara gött att ha en sjysst pennmikrofon som komplement till en stormembrans-mick..

i ett litet rum kan 8020 räcka.. har en DJ-kompis som producerar housemusik, han bytte ner sig från 8040 till 8020 och i hans rum är basen långt mer än tillräcklig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena mors!

Du får gärna berätta lite mer om lånet, är intresserad av att låna lite själv ☺️

Nå, till saken.

Detta är vad jag hade gjort:

Ljudkort:

Apogee Duett (Obs, funkar endast med Mac). Svinbra ljud för pengarna.

4.795:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=7411&artno=190949

Mikrofon:

Neumann TLM49 (Du behöver bara en mikrofon, du spelar in en grej åt gången t.ex)

13.995:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=10162&artno=179504

Studiomonitorer:

Genelec 8030 (Högtalare speciellt anpassade för studiobruk)

Ca 10.400:-

http://4sound.se/itempg.aspx?id=14639&artno=153655

Sen har du ca 4.000 kr kvar för att köpa hörlurar (helst slutna för inspelning) och lite absorbenter till garderoben.

Fast har du mycket saker i rummet och runt väggarna skulle jag hellre rekommendera en flexi screen för dämp:

http://4sound.se/itempg.aspx?id=20417&artno=179322

Nu räknade jag med att datorn gick på 17 lök.

Peace 😄

Finns en hel del pengar att spara genom att istället spana in thomann.de och dv247.com 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du går in till din favoritmusikhökare och köper ett paket för 50papp så blir nog skillnaden att köpa från Thomann försumbar om det inte är nåt som Thomann har kanonpris på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går in till din favoritmusikhökare och köper ett paket för 50papp så blir nog skillnaden att köpa från Thomann försumbar om det inte är nåt som Thomann har kanonpris på.

Så sant. Dock kan det vara bra att ha lite koll på vad andra faktiskt tar betalt eftersom han annars säger att han bjussar på en femhundring på en vara som kostar en tusenlapp mindre i tyskland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips är att kolla med Brittiska Digital Village, dv247.com. Jag har alltid blivit kanonnöjd med dem och deras service, och pundet ligger riktigt lågt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Bra lista!! jag hade nog inte köpt en Neumann TLM49 utan kanske satsat på en billigare Neuman TLM102. Då kan du lägga typ 2000kr på en en pennmikrofon (som komplement) och sedan 3000kr på en GoldenAge PRE73 mikpreamp och ändå få ett par tusenlappar över som du kan ha till akustikbehandling.

Om du sedan har ett litet rum kan du gå ner til Genelec 8020 förutsatt att du även har ett par hörlurar.

Jag blev inte alls imponerad över Pre73 när jag testat den. Den är inte i närheten av en 1073.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mixer så du kan koppla in flera micar och enheter och spela in dem samtidigt, eller går ju om man har en ljudkort med många utgångar. Är man som jag som gillar äldre synthar och trummaskiner. så kan det vara en bra idé att ha en mixer. Äger en Behringer xenyx 1202 FX, kanske inte den bästa mixer på maknaden men vad tusan den fungerar för mina behov. I övrigt har jag inte mycket att mer att tipsa om.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, visst en Neumann för 10 papp kan ofta vara guld, men fungerar inte till allt den heller.

Min rekommendation är att satsa pengar på ett ljudkort+preamp med de funktioner du vill ha, och sedan ta god tid på dig med att testa olika mikrofoner och monitorer som passar DIG och inte för att någon sagt att de är bra.

Mycket möjligt är att du hittar en mick för 3 tusen som duger minst lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, visst en Neumann för 10 papp kan ofta vara guld, men fungerar inte till allt den heller.

Min rekommendation är att satsa pengar på ett ljudkort+preamp med de funktioner du vill ha, och sedan ta god tid på dig med att testa olika mikrofoner och monitorer som passar DIG och inte för att någon sagt att de är bra.

Mycket möjligt är att du hittar en mick för 3 tusen som duger minst lika bra.

+1 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen är väl inte efterbliven?

Han frågade om tips, inte ifall folk som vanligt kunde ge han tipset att han skulle testa.

Jag bara tänkte att killen kanske redan har förstått att man testar nånting innan man lägger ut 50.000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, visst en Neumann för 10 papp kan ofta vara guld, men fungerar inte till allt den heller.

Min rekommendation är att satsa pengar på ett ljudkort+preamp med de funktioner du vill ha, och sedan ta god tid på dig med att testa olika mikrofoner och monitorer som passar DIG och inte för att någon sagt att de är bra.

Mycket möjligt är att du hittar en mick för 3 tusen som duger minst lika bra.

Okej.. Alltså en mic för 3 papp kan ofta vara guld, men fungerar inte till allt den heller.

Det är klart att nåt billigt skit kan funka nästan lika bra i vissa lägen, men det är fortfarande en långt bättre mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. Alltså en mic för 3 papp kan ofta vara guld, men fungerar inte till allt den heller.

Det är klart att nåt billigt skit kan funka nästan lika bra i vissa lägen, men det är fortfarande en långt bättre mikrofon.

Är en mikrofon för 3000 billig skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blue BabyBottle skulle jag själv personligen ta istället för TLM49 och den är billig.

På Madonnas Confession on a Dancefloor så är en del av sången lagd med en Röde NT2-A, den kostar mindre än 3 000:-

Tillämpning är inte alltid kopplat till pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade lagt pengarna på en windowsdator och sparat in hel del på programvaran och istället lagt allt krut på mickar och preamps samt ett ordentligt barskåp, alternativt isolerat bort nynäsvägen.

Det finns monitorer för 3-4 lax som låter lika bra som genelec förresten, man måste inte köpa volvo bara för att grannen har.

Cubase (beställs i veckan via e-music)

Reason (via e-music eller på annat sätt, så att säga. Vill ha synthar och ljud från det programet)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mina tips är kanske inte inriktiktade på vilka grejer man skall köpa utan mer hur man kan tänka när man planerar sitt arbete och vilka prylar man skall köpa.

För mig är det viktigaste hur man gör det praktiska arbetet när man gör musik, så fokus ligger på att det skall vara lätt och roligt.

Det är personligt så man måste fundera igenom hur man vill jobba innan man köper prylar.

Så några grejer som jag tänker på:

Eftersom jag är en gammal uv så vill jag kunna ha kompressor och lite effekter när tex jag sjunger, dock inte alltid.

Det finns flera sätt att fixa detta på.

* Klassiskt, jobba med en mixer och externa effekter.

* Alternativt köpa ett ljudkort med DSP effekter inbyggd och kanske inserts.

* Eller köra som jag gör just nu, Reason/Record och låg latency på ljudkortet (64samples), detta blir så pass bra att ovan känns onödigt. Går säkert med andra DAWs också.

Jag köpte ett stort 61 tangenters midikeyboard med massa kontrollers, kanon men inte alltid så praktiskt.

För snabba ryck så är faktiskt mitt nanokey det som gör det mesta av jobbet mycket pga ergonomin blir bättre, allt få rplats på nära hålla på skrivbordet när man skall editera och spela lite enklare grejer. Jag slipper flytta mig till det stora keyboardet eller lägga upp det på nbordet och då få kass mus och keyboard ergonomi.

Så två keyboards är kanon för mig, dessutom kan jag komponera på tåget med nanokeyn 🙂

Lyssning, mycket viktigt. Ta dig tid att leta högtalare du gillar, gå inte bara på rekommendationer!

Jag har flera högtalare som jag switchar mellan, mina main och små "skräphögtalare" för att höra hur det låter i folks laptop eller lilla radio.

Så ett bra sätt att kunna ansluta mer än ett par högtalare är inte dumt. Själv använder jag en billig Behringer mixer men det finns flera smarta grejer som tex SM Pro M-Patch 2 eller Mackie Big Knob.

Dessutom gillar jag att ha en riktigt analog volympot och ingen digital ditto som eventuellt kan hitta på egna grejer, så när jag drar ned vid tex rundgång så drar jag ned på riktigt så att säga 🙂

Och när jag spelar in andra sångare/sångerskor vill jag kunna ha min egna volympot til mina hörlurarna så för mig är två volymreglage och hörlursuttag viktigt.

Jag gillar att dista grejer vid inspelning ibland, en rörpreamp och en tyst preamp. Rap och viss sång låter ju så mycket tuffare när det fått sig en knuff i preampen.

Så en tyst preamp och en som kan färga är kul, behöver inte vara dyra grejer kanske räcker det med preampen i ljudkortet plus en extern. Se bara till att ljudkortet tar linjesignal där du skall ansluta din preamp.

Försök att ha balanserade grejer, ger mindre problem med störningar. Obalanserat är ofta inget större problem hemma men har chansen att göra rätt från början så...

En tyst dator... om du skall sjunga själv och ratta inspelningen så är det bra att den inte stör så mycket.

Har du svajigt golv hemma så är en bra mickupphängning en viktigt investering liksom puffskydd.

Köp bra mickstativ.... billig skit är ofta föremål till irritation.

Min slutkläm är att högtalare och mickar är dom som påverkar din inspelning och ditt ljud mest förutom rummet, så det är där man bör lägga lite tid på att välja grejer som passar dig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu har 50 lax, försumma inte akustikbehandlingen, se till att mixningsrummet är behandat också!

Det är inte bra om du bara lägger "överskottet" på akustikbehandling och inte ser till att ha med det i budgeten...

Jag skulle hellre ha högtalare för 6 lax och akustikbehandling för 10 lax än tvärt om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad en riktigt bra mick kostar idag så är det riktigt jävla billig skit!

Intressant påstående. Någon som ær sugen på ett blind test?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev inte alls imponerad över Pre73 när jag testat den. Den är inte i närheten av en 1073.

Oavsett om den är i närheten eller inte så tycker jag den låter riktigt bra. Speciellt med tanke på priset.

Med tanke på vad en riktigt bra mick kostar idag så är det riktigt jävla billig skit!

Jag föredrar i många fall en "jävla billig skit"-röde mick framför vår 12k-neumann.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Killen är väl inte efterbliven?

Han frågade om tips, inte ifall folk som vanligt kunde ge han tipset att han skulle testa.

Jag bara tänkte att killen kanske redan har förstått att man testar nånting innan man lägger ut 50.000:-

Heh, man behöver inte vara efterbliven för att bli lurad att tro att en Neumann kommer göra en till nästa Anders Bagge ( 😉 ).

Tror det är långt ifrån självklart för alla som besöker detta forum att dyrare inte alltid är bättre, att en mick som är bra inte säkert funkar till din sångröst eller att ett par monitorer som är hypade kanske låter skit i dina öron osv osv..

Alltså det tar tid att sätta sig in i allt som har med ljudinspelning att göra, och därför vore det kanske inte helt klockrent att tipsa TS om att slänga iväg en beställning hos dv247.com på 50 papp bara för att man själv har goda erfarenhter av prylarna.

Nu tror jag såklart inte att han kommer att göra så, men det skadar inte att poängtera detta! 🙂

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny dator (köper en 27" iMac i veckan)

Kanon dator! Hade sjælv den størsta modellen på sin tid och den var *****.

Ljudkort : ?

Har ditt midiklav usb eller ær det bara midi. Om det går via usb så reko jag starkt apogee duet. Annars æven deras ensamble, men det kanske blir lite overkill. Stor skillnad i pris med.

Mikrofon/-er (har hört att det är viktigt med fett ljudkort om man ska ha fet mikrofon? Behöver jag två mikrofoner för att kunna spela in gura och sång? Eller finns det bra universalmikar?): ?

Du kommer førmodligen klara dig gott med en mick. Tænk på att du behøver inte køpa allt på en gång. Man måste børja någonstans!

Flera bra tips ovan på mick. Hade sjælv nt2-a till sång samt gitar. Var dock inte helt nøjd med den på gitarr. Men på sång kanon. Kanske den på sång sedan en annan till gitarr? Kom ihåg! Ordentligt stativ samt fæste.

Cubase (beställs i veckan via e-music)

Reason (via e-music eller på annat sätt, så att säga. Vill ha synthar och ljud från det programet)

ok

Du skriver inget om din lyssning. Har du høgtalare eller inte`?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...