Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska inom kort bygga mitt "rum i rummet" och har kollat och läst mycket nu det senaste. Har testat på att bygga innan så jag har börjat fatta vad som gick snett och vad som blev bra. Har bla. tittat lite på den här videon http://www.youtube.com/watch?v=Bf5syq09qa0&NR=1

då kommer vi till min fråga angående luftspalter. hur pass viktigt är det med luftspalter? Alltså den mellan isolering och vägg? Kan man inte fylla det tomrummet med isolering för att dämpa ännu mer (alltså mot grannar och angränsande rum)? Eller gör luftspalten så att det blir en mer behaglig akustik i rummet?

Luftspaltsgrejen är det enda (just nu) som jag inte fattat riktigt 😆

Annons
Postat

Beroende på temperatur rör sig ljudet i ca 340 meter/sekund.

I andra material t.ex stål rör det sig om tusentals meter/sekund. I många andra också.

Luft är alltså en av de segaste ämnena för ljud att röra sig i.

Vad hade vart bäst att sätta in där luftspalten skulle vara då, stål eller luft? (Bara ett exempel) 😄

Hajjar du?

Jag är ingen akustiker men skulle väl kunna satsa på 2 lager luftspalter med ca 10 - 15 cm i varje och isolering mellan.

Och flytande golv är också viktigt om du vill isolera ordentligt.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Handlar i stort sett om att vibrationerna från ljudet inte skall kunna fortplanta sig genom väggen, det är det luftspaltet är till för

Postat

Hm okej perfekt, då har jag blivit lite klokare. Skulle den här väggmonteringen funka lika bra på tak tror ni?

Tänkte isåfall dra upp 2st gipsskivor och isåfall ha luftspalt sen roxull som ligger mot ovantaket. Eller Är det bättre med

2st gipsskivor, roxull och på roxullen ha mer gipåslager för att slutligen ha luftspalt till ovantak?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.