Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Vid tidigare datoruppgraderingar har jag alltid varit tvungen att uppgradera fler delar än vad jag från början hade tänkt eftersom det mesta oftast hänger samman. Ibland har jag endast kunnat behålla mus, tangentbord och cd-läsare 🙂

Läste i om ett uppgraderingsprojekt i en datortidning nyss där dom hade mätt vad byte av olika komponenter jag för prestandavinst. Datorn dom använde var c:a 4 år gammal och var fortfarande möjlig att uppgradera utan att byta moderkort vilket fick mig att fundera på om det skulle vara möjligt för mig att byta processor och om det skulle ge ngn stor prestandavinst.

Just nu innehåller min dator:

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

MOBO: Asus P5K (chipset P35, ddr2)

MINNE: 4gb Crucial DDR2 PC5300

GRAFIK: Sapphire Radeon HD 3450

När jag på allvar ska byta dator brukar jag sätta mig in ganska bra i alla olika komponenter men därimellan har jag ingen koll alls på t.ex. dom olika processormodellerna.....

Min fråga är därför, finns det ngn CPU för socket 775 som mitt moderkort klarar för rimliga pengar som markant skulle öka prestanda utan att byta minnen och moderkort eller blir dom senare bara flaskhalsar som gör att den kraftigare prestandan i en nyare processor inte utnyttjas?

Tack

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror att CPU:n är tillräckligt snabb på din dator. Det finns iofs lite snabbare till 775 men de är för dyra för att det ska vara värt att uppgradera. Däremot tror jag att det är bättre att uppgradera hårddisken till en snabbare (om du har en gammal hårddisk i datorn).

Redigerat av Troppus
Postat

Hallå!

Vid tidigare datoruppgraderingar har jag alltid varit tvungen att uppgradera fler delar än vad jag från början hade tänkt eftersom det mesta oftast hänger samman. Ibland har jag endast kunnat behålla mus, tangentbord och cd-läsare 🙂

Läste i om ett uppgraderingsprojekt i en datortidning nyss där dom hade mätt vad byte av olika komponenter jag för prestandavinst. Datorn dom använde var c:a 4 år gammal och var fortfarande möjlig att uppgradera utan att byta moderkort vilket fick mig att fundera på om det skulle vara möjligt för mig att byta processor och om det skulle ge ngn stor prestandavinst.

När jag på allvar ska byta dator brukar jag sätta mig in ganska bra i alla olika komponenter men därimellan har jag ingen koll alls på t.ex. dom olika processormodellerna.....

Min fråga är därför, finns det ngn CPU för socket 775 som mitt moderkort klarar för rimliga pengar som markant skulle öka prestanda utan att byta minnen och moderkort eller blir dom senare bara flaskhalsar som gör att den kraftigare prestandan i en nyare processor inte utnyttjas?

Tack

Vad är det som din dator i nuläget har problem med?

Postat (redigerat)

Kort svar: Nej. Q6600 är fortfarande en riktigt snabb processor och inte ens de snabbaste quadarna för 775 kommer göra så stor skillnad att du kommer tycka att det var värt det. Vill du ha råstyrka rekommenderar jag i7, men det kostar ju en del.

Kör själv fortfarande på min gamla trogna E6750 (2.66 ghz dual core) och jag lyckas såklart pressa skiten ur den i varje projekt. För mig lönar det sig att kolla på snabbare quadar (till och med Q6600), men inte för dig.

Både moderkort och minnen stödjer iaf en uppgradering till valfri 775:a om du skulle vilja.

Redigerat av desvaenger
Postat

Satsa istället på en SSD disk till OS och programvara.

Jag har just gjort en sådan upgrade, och det blev en grym skillnad (på bärbar).

Skall nog stoppa in en i stationära datorn också inom kort, så nöjd blev jag.

Bedlam.

Postat

Hallå!

Tack

Klocka den lite.

Postat

Vad är det som din dator i nuläget har problem med?

Problemet tycks vara att jag får slut på processorkraft. För mig är det mest pluggar som äter upp det gissar jag på. Jag jobbar inte med några stora samplingsbibliotek där jag antar att det blir viktigare med snabba hårddiskar.

Det svåra är naturligtvis att veta hur mycket pluggar som är rimligt och en datorkonfiguration är väldigt svår att jämföra mot en annan.

För att ge ett hum....just nu sitter jag med en låt i Cubase 5.5 med nästan enbart audio och alltså inga tunga mjukvarusynthar. Om jag kollar i plug-in-listan ser det ut nånting såhär:

24st 1-bands eq

20 av cubase egna kompressorer

7 3:e parts kompressorer

2 st gitarrförstärkarpluggar

3 st konvolutions reverb

2 delayer

4 st 3:parts eq

4 limiters

2 analogbands pluggar

3 stereobreddare

2 bas enhancers

2 gatar

3 de-essers

detta ger vid 5ms latency en ungefärlig belastning på 75-90% vilket ger upphov till en del sprak men det rullar ändå stabilt och jag har inte fått några krascher eller dropouts. när jag tittar på listan är det naturligtvis inte lite pluggar men med tanke på att jag inte kör några VSTi känns det ändå som att datorn inte borde gå på knäna....ngn av en annan åsikt?

Postat

Är det tunga VST-pluggar som konvolveringsreverb, förstärkarsimulatorer och avancerade kompressorer/bandmättnadsfärgning kan det givetvis belasta CPU:n mycket, och då skulle iaf inte jag klara mig på 5ms latency.

I ditt fall är inte snabba hårddiskar till någon hjälp, som du själv hade räknat ut.

Postat (redigerat)

Varför kör du med så låg latency när du mixar?

dom renläriga förespråkar att man spelar in allt man ska spela in innan man börjar mixa men för mig funkar det inte riktigt. jag behöver höra hur själva produktionen låter för att kunna ta beslut om gitarrljud och antal pålägg och dylikt. jag befinner mig i inspelningsfas men har redan börjat dra lite i ljudet. jag gjorde en låt helt färdig och har skapat en template för övriga låtar så för varje låt jag påbörjar, i projektet jag håller på med just nu, laddas ovanstående pluggar (se https://www.studio.se/index.php?showtopic=79435&st=0&p=1130892entry1130892). jag upptäckte att jag faktiskt kör med reverben avstängda medan jag spelar in gitarrer. det gjorde dock inte mkt skillnad att sätta på reverben. gitarrförstärkarpluggarna tycks dra mest kraft.

jag har för vana att höja latencyn när jag verkligen befinner mig i mixfas men inte heller det gör väldigt stor skillnad.

det kanske är så att jag gapar efter för mkt 🙂

Redigerat av suprapappa
Postat

det kanske är så att jag gapar efter för mkt 🙂

Ja, lite 😉

Prova att klocka upp den. En Q6600 brukar inte vara svårt att få upp till 3 GHz eller mer. Även om det låter som liten skillnad så är det även minnesbussarna man klockar så den totala skillnaden kan bli ganska stor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.