Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Pro750 är sluten, medan Pro2500 är samma lur men öppen.

Jag vet att 750 är sluten och det var just därör jag tänkte "kika" litet närmare på den. Är van vid den "förskräckliga" Senn HD280 och gillar isoleringen. Kan ha praktiska fördelar då t ex dottern sjunger i samma rum som mixern och minimalt av bakgrunden läcker ut till mikrofonen. Men du kanske har rätt. Öppna lurar är troligen ljudmässigt att föredraga. Mer "öppna" ... ;-)Å andra sidan kan jag ju använda 280:an vid inspelning och Pro 2500 eller K601 vid mixning. Det tål att fundera på. Det enda jag är säker på är att jag inte är någon "Sennare" - så HD650 trivs jag ingen vidare med. Trots välljudet...

Annons
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I dag körde jag min provskiva fuga med Bach (orgel) och Sennheisser 600 var just i dag basfattiga, blev förundrad eftersom bastonerna från orgeln var underordnade och det har jag för mig inte stämmer med någon orgel i verkligheten.

Men som sagt så är jag förvånad eftersom jag tidigare varit mer positiv till ljudet i dom. Man inbillar ju sig att man vet hur mycket bas i förhållande till annat hörs från en orgel.

Denna låten skall få skrivbordet framför En att rista om man hu har ett sådant där.

Här är en låt som jag inbillar mig är lätt att härleda till verkligheten vilket i sin tur gör att låter den som i verkligheten så är allt ok. Man har väl en god tolorans med att saker och ting inte har tillräckligt med bas så man blir lätt lurad att tro att den är i samma myckehet som i verkliga livet.

Redigerat av 1 W
Postat

Oj, trodde jag svarade då ...

Helt enkelt därför att jag inte tyckte att K701 lät bättre. Jag gissar på att prisskillnaden beror på en mer påkostat design samt lite "lull-lul" som hifi-branschens klientel kanske "uppskattar" 😉, troligtvis även på bekostnad av högre vinstmarginaler.

K701 är lite lättare att driva så om man inte har en kraftig (eller iallafall ok) hörlursförstärkare så kanske detta skulle vara en anledning att köpa dessa istället.

Ok, då förstår jag vad du menar. Ja, att du inte tyckte de lät bättre är definitivt ett legitimt skäl 🙂

Postat (redigerat)

Här är en låt som jag inbillar mig är lätt att härleda till verkligheten vilket i sin tur gör att låter den som i verkligheten så är allt ok.

Skulle ju vara intressant att lyssna på dina "referensstycken". Men har tyvärr inte Spotify....

Redigerat av ihgl
1 W (oregistrerad)
Postat

Är det inte rätt enkelt att ta hem Spoti... i nuläget? Min gosse låtsades att han var fransman och i frankrike var det gratis, jag tror det är så här också nu.

Är det bara jag som har en "hörlursförstärkare" på 100W? Det är mycket "kuligare" att ha en riktig förstärkare till hörlurarna än något smått. Är man av den gamla skolan så går man mycket efter vikten, ja såvida inte men kör med d-förstärkare.

Hur vet man att det småa kan pumpa en vacker fyrkantsvåg?

Postat

Är det inte rätt enkelt att ta hem Spoti... i nuläget? Min gosse låtsades att han var fransman och i frankrike var det gratis, jag tror det är så här också nu.

Det är gratis överallt och man behöver inga invites, men gratisversionen har en begränsad uppspelningstid på 20 timmar per månad.

1 W (oregistrerad)
Postat

För min del har jag kunnat spela gratis hur mycket som hälst under en månad, förmodligen ligger jag på genomsnitt 2tim per dag, 60 timmar. Ibland verkar det också som om reklamen kommer av sig på något vis.

Hela datorn kom av sig igår beroende på virus, så i dag blir det till att kämpa mot som små rackarna.

Postat

Det är gratis överallt och man behöver inga invites, men gratisversionen har en begränsad uppspelningstid på 20 timmar per månad.

Nyheter för mig. Försökte fixa en registrering åt min pojke i början på sommaren. Efter att ha plöjt igenom ett oräkneligt antal reklamsidor, nerlusade med enkäter och och myriader av frågor gav jag slutligen upp och svor att inte befatta mig med krämarskräpet mer. Min e-postlåda plågas fortfarande av ernjudanden från diverse flashiga och säljgalna internetmarodörer - trots dussintals avanmälningar jag gjort. Kanske dags att ompröva?? Pojken vill ju så gärna spela låtar..... Men, det mesta finns ju på Youtube å andra sidan.

Postat (redigerat)

Är det bara jag som har en "hörlursförstärkare" på 100W? Det är mycket "kuligare" att ha en riktig förstärkare till hörlurarna än något smått.

Om jag förstår dig rätt kopplar du alltså hörlurarna direkt till högtalarutgångarna, parallelt med dina högtalare på ett effektslutsteg på 100W? Eller menar du att du använder ett hörlursuttag på förstärkaren? Det första fallet är förvisso effektivt men minst sagt riskabelt.... Det andra fallet levererar en bråkdel/promille av dina 100W genom någon form av dämpsats, vilket är allt annat än en god garanti för välljud.

Redigerat av ihgl
Postat

Nyheter för mig. Försökte fixa en registrering åt min pojke i början på sommaren. Efter att ha plöjt igenom ett oräkneligt antal reklamsidor, nerlusade med enkäter och och myriader av frågor gav jag slutligen upp och svor att inte befatta mig med krämarskräpet mer. Min e-postlåda plågas fortfarande av ernjudanden från diverse flashiga och säljgalna internetmarodörer - trots dussintals avanmälningar jag gjort. Kanske dags att ompröva?? Pojken vill ju så gärna spela låtar..... Men, det mesta finns ju på Youtube å andra sidan.

Det är ju löjligt enkelt att skaffa ett konto: http://www.spotify.com/se/get-spotify/open/

Jag märkte ingen ökning av SPAM när jag skaffade mitt konto, så det kanske beror på annat...?

Numera har jag dock märkt att jag använder Spotify så lite, att det knappt är lönt att ha det. Det är nog ett par månader senast, så då är det smidigare att inte ha någon klient installerad på datorn, utan leta på andra håll vid behov. Det blir dock bättre ljud på Spotify än exempelvis på YouTube - och man kan sätta upp egna playlists etc, så om man vill lyssna mycket så är det betydligt trevligare. 🙂

Postat

Det är ju löjligt enkelt att skaffa ett konto: http://www.spotify.com/se/get-spotify/open/

Gjädjande nyheter för pojken i så fall. Det måste ha skett förändringar sedan jag gav upp. Och visst, Spotify låter bättre än Youtube. Dottern har ju haft ett abonnemng i flera år. Och deras kompressionsalgoritmer verkar effektiva.

1 W (oregistrerad)
Postat

Jag kör lurarna direkt på högtalarutgången, riskabelt men där finns ingen som rör volymkontrollen eftersom den ligger risigt till, har två förstärkare, den ena med fjärr och den andra med fjärr i form av en lång pinne som reglerar eftersom det inte går att komma till kontrollen lättvindigt. Mina lurar är på 60ohm och förstärkaren är uppe och hoppar på max 5 w vilket i sin tur levererar 0,02W till lurarna.

Högtalare i vanlig bemärkelse kör jag nästan aldrig med i nuläget eftersom omgivningen är som den är och högtalare står där jag har för mycket av annat. Trycker aldrig på med mindre än 95 dB och det ljudet tycker inte omgivningen om ifrån högtalare. Jag har aldrig gillat att spela lågt, en gång skulle jag överrösta motorgräsklipparen utanför huset då jag klippte, det var tvärflöjt som i sin tur gjorde att delningsfiltret som är i en speciell låda luktade bränt, kan bero på att jag knåpat ihop det själv.

Postat (redigerat)

Mina lurar är på 60ohm och förstärkaren är uppe och hoppar på max 5 w vilket i sin tur levererar 0,02W till lurarna.

Jag vill absolut inte vara någon petimeter men förstår nog inte dina siffror riktigt. "Hoppar" förstärkaren på 5W så borde ju lurarna göra detsamma - förutsatt att ingen annan last är ansluten. Om det skulle vara 5V du menar utvecklas ju c:a 0,42W i lurarna om en snabb kalkyl inte lurar mig?? Är extra intresserad eftersom jag har planer på att konstruera en god hörlursförstärkare som klarar spannet mellan mycket lågohmigt och högt d:o. ;-)

Redigerat av ihgl
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är som jag sagt 5W men anledningen till att det visar max 5 kan vara att den kör med sina 8ohm på mätarna. 55/8 likamed 6,8 ggr mindre viket kan stämma 0,68W och då är det extra högt som är rätt sällan.

Som det nu är så kör jag en 8ohm bas och lurar 55ohm och 1W enl. mätare som max. inte extra högt utan lagom.

8,5mA 1,2V lika.. 0,01W , lurarna tål 0,2W förmodligen vid 1000Hz. Att jag kopplar in min bas på 8ohm gör ingen skillnad på ljudnivån vad jag märker, har en strömbrytare så det är en baggis att skippa dom 8 ohmen. Det enda som sker att ljudet får en storhel som jag gillar.

Denna låten hoppa runt 1W, en goding.

Ang. hörlursförstäkarn så se till att den kan pumpa pumpapa, det räcker om den väger 17kg där brukade gränsen gå.

0,01W , lurarna tål 0,2W Detta verka mysko så det är kanske dags att någon annan räknar?

Redigerat av 1 W
Postat

Det där var utförligt. Tackar för svaret. Men någon amp som väger 17 kg tänker jag inte rita. Räcker att min skivspelare väger det dubbla. Man får vara rädd om ryggen.......

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det inte bättre tror du att lägga krutet på trafo än en skivtallrik? Jag tänkte bara på hur okänslig man är för svaj eller det finns folk med kepsen på svaj? Jag förstår det är förtroendeingivande med tunga grejor, har en Connoisseur med +-0,06% svaj som jag inte spelat sedan äldre stenåldern, den väger lätt i förhållande.

Denna inspelningen är toppen, man hör varje pipa och alla är dö bra i ljudnivå, en bas som inte kan bli bättre i förhållande till det övriga.

Hörs det så i lurar då är det bra nog. Givetvis svårt att relatera.

Redigerat av 1 W
Postat

I dag körde jag min provskiva fuga med Bach (orgel) och Sennheisser 600 var just i dag basfattiga, blev förundrad eftersom bastonerna från orgeln var underordnade och det har jag för mig inte stämmer med någon orgel i verkligheten.

Om du behöver riktigt väl kontrollerad djup bas (som HD600/HD580 helt saknar) så behöver du den här luren:

audezelcd2y.jpg

Den är mycket billigare än Stax-luren, kostar bara 1000usd+frakt och moms.

(Liknande frekvensgång för övrigt, men mer än så vet jag inte, jag har inte hört stax-luren.)

(Det är inte alltid värsta bettet i gitarrer, så där är den kanske inte helt perfekt om det är vad man letar efter. Men det finns nog ingen lur som gör allt samtidigt...)

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du behöver riktigt väl kontrollerad djup bas (som HD600/HD580 helt saknar) så behöver du den här luren:

audezelcd2y.jpg

Den är mycket billigare än Stax-luren, kostar bara 1000usd+frakt och moms.

(Liknande frekvensgång för övrigt, men mer än så vet jag inte, jag har inte hört stax-luren.)

(Det är inte alltid värsta bettet i gitarrer, så där är den kanske inte helt perfekt om det är vad man letar efter. Men det finns nog ingen lur som gör allt samtidigt...)

Kostar bara, nu känns det inte så bara eftersom min lilla extra låda för bas i princip kostat mig noll, gjord av grejor som jag köpt på 70-talet.

Men jag är lite tänd på Sony 700 då dom vid viss musik hördes bra, man får skita i om basen är höjd till viss del. Det är kul att ha lite och välja på, min "extra bas" framkallar mer rymd i musiken då den används tillsammans med lurar, kan kanske vara att den kommer med ljudet lite efter, ljudet har längre väg att gå.

Elektrostater kan jag nu vara utan, behöver inte så bra ljud, finessen med dessa är väl att transienterna blir extra snabba men som sagt kan jag leva utan. För min del är inspelningar det "största" och där är vissa bra nog emedan andra är kass.

Även om jag tycker att sony 700 har hörts bra så är ja rädd för att dom i långa loppet är "kass", är faktiskt rätt velig i fallet.

Redigerat av 1 W

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.