Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Dags att fixa upp ljudet lite grann i liverummet. Börjar redan nu med att säga: Nej, jag komemr inte anlita akustiker, bygga om väggarna, bygga avstämda fällor osv. Jag försöker itne göra rummet optimalt, jag ska snart flytta ändå. JAg vill helt enkelt bara göra det helt okej, för nu är det skit! 😉

Tänkte mig en gammal hederlig live end-dead end lösning, med diffusorer på ena sidan och absorbenter på andra. Diffusorerna blir olika av de som finns att köpa av Auralex eller liknande.

Här är en fin skiss för att visa hur jag tänkt: http://img138.imageshack.us/img138/2971/wooos.png

Alltså, hur kommer det funka tror ni? Borde ju få bort en del av den äckliga efterklangen, samt jämna ut frekvensspektrat en del med tanke på diffusorerna.

Tack!

Annons
Postat

Så länge du ställer trummorna i den "döda" delen av rummet så blir det säkert bra. En liten varning dock för att absorbera för mycket så diffusorerna inte kan diffusera något. Börja med att behandla enbart de ytor som get en direkt reflektion till mikrofoner.

Postat

Aha, trummorna ska stå tvärt om alltså? Och hur kan jag då veta vilka områden som ger direkta reflektioner till mikrofoner?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Aha, trummorna ska stå tvärt om alltså?

Alltså detta är ju helt upp till dig beroende på vilket sound du vill ha. Hur det kommer låta på inspelningarna beror självklart också på vilka mikrofoner du har och hur du placerar dom och inte att förglömma på din trumteknik.....

Postat

Aha, trummorna ska stå tvärt om alltså?

Man eftersträvar att undvika tidiga reflektioner och dessutom så vill man inte stå för nära en diffuser (beroende på designfrekvens oftast).

Och hur kan jag då veta vilka områden som ger direkta reflektioner till mikrofoner?

Du får damma av geometrikunskaperna helt enkelt 😉

Postat

Jo det är klart! Själva akustikdelen har aldrig varit min starka sida tyvärr.. Baserat på teori bara, vilka tror ni skillnaden i ljud blir om man stälelr setet i den döda respektive levande delan av rummet?

Postat

Jo det är klart! Själva akustikdelen har aldrig varit min starka sida tyvärr.. Baserat på teori bara, vilka tror ni skillnaden i ljud blir om man stälelr setet i den döda respektive levande delan av rummet?

Man försöker att skapa ett tidsgap mellan direktljud och första reflektion samt att dessa är diffuserade och inte för starka relativt direktljud. Hur långt tidsgapet blir beror givetvis på rumsstorleken och det är därför större rum oftast låter “bättre”. Genom att placera trummorna i den “döda” delen så kan du få ditt rum att låta större än det är genom att tiden mellan direktljud och reflex blir längre.

Postat

Aha, då är det i den döda delen de ska stå, då det egentligen är ett alldeles för litet rum jag har. Fan va bra internet är ibland, tack ska ni ha!

Postat

Aha, då är det i den döda delen de ska stå, då det egentligen är ett alldeles för litet rum jag har. Fan va bra internet är ibland, tack ska ni ha!

Små rum är svårt men du har tänkt helt rätt ang. att göra en del lite dödare och en mer reflektiv men diffuserad så lände den döda delen inte blir alltför stor. På detta vis kan du få rummet att låta större än vad det egentligen är.

Postat

Då kanske jag ska tänka om när jag planerade att slå upp absorbenter över hela den döda ytan? kanske lämna lite grann obehandlat vid skarven mellan dött-levande? Och juste det ja, en till fundering! Vad tror ni blir bäst, att diffusera väggen med mest betong eller att absorbera den?

Postat

Då kanske jag ska tänka om när jag planerade att slå upp absorbenter över hela den döda ytan? kanske lämna lite grann obehandlat vid skarven mellan dött-levande?

Det kan man göra:

post-9550-003328700 1286645227_thumb.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.