Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå

Köpte en Samson S - Monitor häromdagen. Den plockar ut signalen från mixern och ger dig möjlighet att

anpassa bakgrundsnivån i förhållande till t ex sångpålägg. Mikrofonsignalen passerar oförändrad genom burken och ansluts till mixerns mic-ingång. Visst, låter ju väldigt bra och praktiskt. Ett litet problem bara. Har du en storkondensatormic som kräver fantommatning står du där med byxorna nere. Undrar vad Samson tänkte på när de konstruerade den här grejen? De flesta har väl en fantommatad mic och då är ju Samsonburken fullständigt värdelös! Men, det finns bot. Genom att klippa en förbindelse på kretskortet och löda in en kondensator kan du skicka 48 V från mixern till Samson. Och det fungerar perfekt. Innan jag var i färd med att slänga Samsonburken i soptunnan fick jag den här idén och nu behåller jag den. Oumbärligt praktisk vid studioinspelning med mikrofon. Den är dessutom väldigt billig att inköpa. Begagnad c:a 300 kr. Om nu kvaliteten inte är 100% - ig spelar det ingen roll då den signal du spelar in är avhängig micamparnas kvalitet i mixern. Om du inte förstår hur du ska göra för att modda den här grunkan - ställ frågor. Ovanpå Samsongrejen finns ett principschema. Där framgår ganska klart var kondensatorn ska placeras. I mitt fall använde jag en polypropylenkondenasator på 1 uf. Kanske i minsta laget - men det var vad jag hade hemma. ;-)

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Hallå

Köpte en Samson S - Monitor häromdagen. Den plockar ut signalen från mixern och ger dig möjlighet att

anpassa bakgrundsnivån i förhållande till t ex sångpålägg. Mikrofonsignalen passerar oförändrad genom burken och ansluts till mixerns mic-ingång. Visst, låter ju väldigt bra och praktiskt. Ett litet problem bara. Har du en storkondensatormic som kräver fantommatning står du där med byxorna nere. Undrar vad Samson tänkte på när de konstruerade den här grejen?

Den är ju främst tänkt för livebruk så det är ju inte så konstigt att den inte har fantommatning.

Postat

Den är ju främst tänkt för livebruk så det är ju inte så konstigt att den inte har fantommatning.

Det är alltså väldigt ovanligt med kondensatormikrofoner live?? Dessutom i manualen till den här grumkan talas det mycket om studiobruk, mixer, hemstudio, monitor etc. I mina ögon fortfarande en totalmiss.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det är alltså väldigt ovanligt med kondensatormikrofoner live??

Ganska eftersom de oftast är känsligare än dynamiska mikrofoner och för den större risken att drabbas av elstötar.....

Postat

Ganska eftersom de oftast är känsligare än dynamiska mikrofoner och för den större risken att drabbas av elstötar.....

Ok, Samson s-Monitor är endast gjord för scenbruk. Och inte för den scen som den vanlige amatören uppträder på med sina studiogrejer och datorrelaterade ljudkort och enkla studiomixrar etc. Skit. Samson borde verkligen gjort den här grejen flexiblare. Enklaste saken i världen att fixa så att fanmtommatning inte stör genomströmningen. Tycker fortfarande att den här grejen saknar existensberättigande jämfört med andra burkar som finns därute. Samson hade med en synnerligen enkel modifikation kunnat göra den mer universiell. Det förvånar mig oerhört att de inte gjorde det. För hemstudion är den i original totalt värdelös. Vem använder endast dynamiska mikrofoner?? Visserligen använder jag själv en dynamisk mikrofon ibland. Men iallafall! Hursomhelst, med min modifiaktion går den att använda med fantommatning. Och det gör den för min del oerhört mycket mer användbar. Dvs, jag slänger den inte i soptunnan - där den i original borde höra hemma.

Postat

Det finns ganska gott om kondensatormickar som är gjorda för scenbruk också, så det verkar inte särskilt genomtänkt att inte släppa igenom fantommatning när det är en så enkelt sak att fixa. Om man går in och rotar i något, så förverkar man ju garantin, så om man får det att funka med typ alla mickar istället för bara dynamiska med hjälp av en billig liten kondensator, så är det stenkorkat att inte ha gjort så i den ursprungliga konstruktionen, tycker jag.

Behringer har en liknande burk, MA400, men jag vet ine om den är lika dumt gjord eller om den släpper igenom fantommatningen...

Postat

Behringer har en liknande burk, MA400, men jag vet ine om den är lika dumt gjord eller om den släpper igenom fantommatningen...

Jodå. Behringers motsvarighet släpper igenom fantommatning. Så där har man tydligen tänkt annorlunda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.