Jump to content
Annons

Har inge koll på studio förstärkare.

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)
Postat

Någon som kan beskriva ljudet i förhållande till någon hifi-maskin? Tycker det skulle vara intressant var gränserna går.

Annons
1 W (oregistrerad)
Postat

Nej det är förstärkare och ljudet från dom som jag tänker på.

1 W (oregistrerad)
Postat

Nej det är förstärkare och ljudet från dom som jag tänker på.

Postat

Slutstegen alltså?

Det är den del som färgar minst av allt i riggen, så du kan lugnt använda i princip vilket som helt, så länge det har en nätdel som kan pumpa ut tillräckligt mycket ström för att orka återge alla transienter bra.

Menar du däremot en komplett receiver, så ska alla sorters tonkontroller sättas i neutralt läge och ännu hellre kopplas ur helt, så bör det bli helt ok med sådana också.

Postat

Slutstegen alltså?

Det är den del som färgar minst av allt i riggen, så du kan lugnt använda i princip vilket som helt, så länge det har en nätdel som kan pumpa ut tillräckligt mycket ström för att orka återge alla transienter bra.

Menar du däremot en komplett receiver, så ska alla sorters tonkontroller sättas i neutralt läge och ännu hellre kopplas ur helt, så bör det bli helt ok med sådana också.

+1

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har problem då eftersom jag är så pigg på just förstärkare inte för att jag behöver utan för "att det skall hända något".

Men jag får ge mig till tåls, tror att det snart kommer d-förstärkare som är riktigt bra och då blir skillnaden för mig att jag får en liten platt sak i stället. Det tusan att man skall vara så köpsugen och dessutom utan pengar.

Jag är frälst i bra värde i fråga om distorsion eftersom det hela tiden har blivit bättre ljud varje gång jag skaffat mig något med just bättre värde.

Och just bra värde står dessa d-förstärkare för, jag gnidet händerna i väntan på.

Jag är den kristallklart ljud diggare sen tror jag att rymd och frekvensgång i jämnhet har mindre betydelse, bra just denna klarar av vad som den bör. Vet inte hur stor betydelse det har om förstärkeriet klara 1-100000hz i förhållande till t.ex. 20-20000Hz som dessa pa. steg i regel står för.

Man kan kanske tänka sig ett återgivningen blir mer exakt innom det hörbara området om förstärkaren klara området utanför.

Få bjuda på klaver.... utan att trampa i klaveret.

Kom på att cdspelare av äldre mod. färgar nästan lika med noll. Så det är kanske fel detta med att slutsteg står för den minsta färgningen.

Redigerat av 1 W
Postat

Nej - det är inte fel att slutsteget står för den minsta färgningen i riggen. Om du köper ett sämre (superbilligt, typ) slutsteg, så faller det främst på att nätdelen är för klen för att återge transienter riktigt bra - men slutsteget färgar fortfarande minimalt. Om du har en distorsion på typ 0.01% eller 0.001%, så hör du ändå ingen skillnad på det, utan det kommer att handla om placeboeffekt om du "hör" skillnad.

Det brukar förresten vara förförstärkarna som klarar upp till sådär 100kHz - inte slutstegen.

CD-spelare av äldre snitt har i de flesta fall väldigt dåliga HP-filter jämfört med dagens. Det kan t ex låta mer glaskross än cymbal om cymbalerna på sådana reliker. Nyare (även billiga modeller) färgar förhållandevis lite - och är definitivt bättre.

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta med glaskross är inget som jag noterat på dom gamla cdspelare jag har. Vi har två alternativ att välja på, antingen vet jag inte hur cynbal låter eller också är det något annat i kedjan som framkallar glaskross.

Min effekt går är byggd på den tiden då man ansåg att förstärkare behövde rätt stort frekvensomfång. Kanske en Acustat som går upp till 500000Hz ter sig som rätt häftig.

Hade varit kul att få utrönt varför jag inte tycket att "glaskrossen" är igång någonsin, kan det vara fel på Mig?

Vad för filter är HP, är det högpass som menas? Tog ett snack med gossen som ansåg att detta med "högpass" i cdspelare

låter "mysko". (Gossen är en hejare på att dra elektriska kablar heheh..)

Mitt effekt går mellan 1-100000Hz -1,5db.

Ok att dist.. under visst värde inte märks, som exempel har jag hört på rörförstärkare. Power Response: 20 cps to 20,000 cps within 1 dB of 60 watts without exceeding 1% harmonic distortion over this range. Och det var bra om man bortser från bas som var murrig. I detta fallet kan det murriga bestå i dom 1%-n.

Högst vanliga data för gammal cdspelare och när man ser dom så framstår inte glaskross som det första man tänker på från cymbal då denna spelaren återget, såvida inte det är inspelad. Skall nu kolla hur man får in bild.

Det verkar bildlöst här, är det så?

Av en händelse fick jag höra cymbaler utan glaskross ljud även utanför gammal cdspelare.

Effektsteget Acustat var inte kattskit eftersom det har full power 200W 8ohm mellan 15-500000Hz -3db, stighastighet 160V/mikrosek och mer än 1000 i dämpfaktor.

Redigerat av 1 W
Postat

Vad för filter är HP, är det högpass som menas? Tog ett snack med gossen som ansåg att detta med "högpass" i cdspelare låter "mysko". (Gossen är en hejare på att dra elektriska kablar heheh..)

Alla DA-omvandlare innehåller ett LP-filter (som Claes troligtvis syftade på ... 😉 för att undvika aliasing p g a frekvenser över Nyquist-gränsen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist_frequency

1 W (oregistrerad)
Postat

Filter hit och dit... för min del har ljudet sedan cdspelaren kom varit så pass bra att jag aldrig behövt höra några oljud från anläggningen, det enda som varit "sådär" är inspelningarna vilka i nuläget är fullt godkända. För min del har jag inte märkt någon skillnad på klarheten om jag spelar på mitt eller på något annat hur mycket kulor det än kostar. Det sista var stora pip60 och en AudioResea.. på 110W, helt klart bra nog enl. mig.

Men som sagt det suger i tarmen efter något nytt för det nyas skull.

Postat

Sorry - jag skrev fel. Som Gilbert gissade, så var det naturligtvis LP-filter (lågpassfilter) i CD-spelarens DA-omvandlare jag menade - och de var ganska risiga i CD:nd barndom, så jag har definitivt hört glasskross-cymbaler även i ganska enkla hemanläggningar där det rimligen borde ha varit ganska svårt att höra detaljer - men det blev bättre relativt snabbt, så det beror förstås också på hur gamla CD-spelare man egentligen har använt... 😉

1 W (oregistrerad)
Postat

Som jag ser det så har vi fortfarande två alternativ att välja på, 1: Att du inte har lyssnat på en tillräckligt bra anläggning ansluten till den Gamle. 2: Att min hörsel ang. cynbaler är och har varit rätt förvriden.

Har för mig att antalet cdspelare jag har är 5st och inte någon av dom kan jag skilja åt.

Kan man inte skilja förstärkare åt med normala värde så tycker jag det borgar för att cdspelare borde vara ännu svårare eftersom dom har ännu bättre sådana.

Det finns folk som hävdar att just cdspelare på senare tid har fått vissa "defekter" inlagda i "systemet" för att gemene man skall höra skillnad.

Ang glaskrossen så kan det vara övergångsdist... i t.ex. förstärkaren, vissa sådana är av ondo om dom har några år på nacken. Kom att tänka på att jag jämförde en AudioAcustic och en Marantz vilket resulterade att Acustic var helt utan det som gör en glad emedan Marantz var toppen. Den hade en HD på 0,0001vilket var överraskande bra, fick jag reda på när jag senare kollade på nätet. Frågan är om inte A..Acust... hade något fel eftersom det finns folk som prisar den. Så för min del har just HD stor betydelse åtminstone i detta fallet såvida inte det var fel på "maskin".

Det är mycket man inte förstår sig på. Diskanten i lyssningshögtalarna var bästa möjliga, Elac bandhögtalare.

"Vanligt" folk vilka det finns mest av helt naturligt uppfattar mitt ljud som basfattigt, en anledning till detta är att jag inte har en massa extraljud i denna bas, dom är vara vid små "äckliga" baslådor som jag för min del får ont i magen av. Som tur är så hade inte Elac den basen utan den uteslöts, det gör ingenting för min del om den inte finns. Det besvärliga är om dom har gjort ett försök att få med den och inte lyckats så bra, som sagt jag får ont i magen.

Postat

Som jag ser det så har vi fortfarande två alternativ att välja på, 1: Att du inte har lyssnat på en tillräckligt bra anläggning ansluten till den Gamle. 2: Att min hörsel ang. cynbaler är och har varit rätt förvriden.

Har för mig att antalet cdspelare jag har är 5st och inte någon av dom kan jag skilja åt.

Detta med glaskross var det väldigt många som klagade på i CD:s barndom - men det är många, många år sedan det var aktuellt. Det berodde på att lågpassfilterna inte var tillräckligt bra i början. Det finns inget sådant ens i riktigt billiga spelare nu för tiden.

Kan man inte skilja förstärkare åt med normala värde så tycker jag det borgar för att cdspelare borde vara ännu svårare eftersom dom har ännu bättre sådana.

Det finns folk som hävdar att just cdspelare på senare tid har fått vissa "defekter" inlagda i "systemet" för att gemene man skall höra skillnad.

Det har jag mycket svårt att tänka mig och är inget jag har märkt - men det förekommer att somliga påstår att det är jättestor skillnad på ljudet om felkorrigeringskretsarna i CD-spelaren jobbar hårdare eller inte - något som är ganska omöjligt eftersom felkorrigeringskretsarna alltid är aktiva, men i hifi-världen förekommer det ju massor av märkliga skrönor och myter... 😉

Ang glaskrossen så kan det vara övergångsdist... i t.ex. förstärkaren

Nej - för efter byte till ny CD-spelare efter ett par år, när tekniken hade förbättrats så försvann glaskross-ljudet (med samma anläggningar i övrigt). Som sagt så handlade det om undermåliga analogdelar i CD-spelarna i början av CD:nd intåg.

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min första cd har jag inte provar nu på senare tid, den heter Kendo har jag för mig. Och den var tusan så njutbar med JBL mellanreg. och Gammahorn till diskanten. Skall tilläggas att det är det enda Gammahorn jag hört som hörts bra enl. mitt tycke, dom andra har varit instängda.

Jag har två gamla cd som jag alternerar mellan en Technics och en Sony, tec... 100:- och Sony gratis beroende på fel som lätt åtgärdades genom klackspark (har grejat cd-n i bilen nu i lördags, känns bra).

Frågan är när början var? Det tog nog något år eller flera innan jag köpte min beg. Kendo.

Ett fel som tydligt framstod på den tiden var dom dåliga diskanthögtalarna enl. mig. Jag fann bara två st i mina omgivningar som var bra och det var Gammahorn och JBL domtwiter rest. var skit såsom jag såg det då. I nuläget är det betydligt bättre. Sen har jag bara hört mitt Gammahorn som bra eftersom alla andra har hörts rätt inbundna, vet i tusan vad det kan bero på. Hade en JBL fullreg. till mellan reg. och Gamma till diskant. Kan nog beräkna exponentialhornet i basen till 1m3 efter som den begagnade vägghörna.

Redigerat av 1 W
  • 1 månad senare...
1 W (oregistrerad)
Postat

Nu är det dags för inriktning på Behringer 2500 och 500. Hur är det med dom över hela registret vid låg volym? Jag är ju så pigg på att köpa något, har till viss del gått ifrån D-förstärkare eftersom det visade sig att dom pajade mer än AB dito.

500 sägs låta ok men är det någon skillnad på den och 2500 vid "små" watt uttag? Om det är fläkt som i 2500 struntar jag i eftersom den för mig är ohörbar.

1 W (oregistrerad)
Postat

Man vill nog helst an en förstärkare som har minst 10V/mikro/sek till sina lurar. Sen får det inte bli för mycket konstigheter om man kör igenom en fyrkantsvåg i slutet på dom 10 volten.

Jag tycker det är synd att marknaden har slutat med fyrkantsvågor eftersom en sådan säger så mycket.

Från det ena till det andra det var tusan vad SR har spottat upp sig, jag är förvånad. För det kan väl inte vara tunern och förstärkaren som trimma sig själv?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.