Jump to content
Annons

AMD64 eller P4

MaTZz (oregistrerad)

Recommended Posts

MaTZz (oregistrerad)

Vad är bästa processorn för en musik pc?

AMD64 eller P4? jag vet att den gamla amd processorn är sämre än p4 men jag

har inte hör så mycket om amd64!Jag undrar oxå om det är någon skillnad på

märkes ram minnen jämfört med noname minnen (ex. pc3200). mvh/ Mats

Dela på andra sajter

Annons

Om du kan styra upp OS och programvara som stödjer 64bitars cpu så kan nog AMD vara bättre.

Men jag har haft AMD några gånger i de senaste datorerna jag byggt. Blivit ledsen varje gång jag köpt en. De låter, blir varma och känns inte helt rätt..

Nej tacka vet jag stabila Intel... ahhh..

Dela på andra sajter

• 9 månader senare...

fixa en amd64 i senaste burken, och är helnöjd efter att ha haft intel i alla burkar sen dess. Men om man inte funderar på att hålla på med beta-drivrutiner och operativsystem, så är väl sanningen den att det inte spelar särskilt stor roll alls vilken man väljer. Ta den du hittar bäst deal på är mitt bästa råd.

Dela på andra sajter

Utan att vara näsvis, men prova sökfunktionen, så lär du hitta en hel massa svar på det, diskussionen har varit uppe några gånger tidigare. För min del så får det gärna fortsätta, tycker att det är intressant att läsa, men kan tänka mig att många av de kunniga kanske inte orkar köra samma varv om och om igen.

Diskussionerna brukar dock kunna sammanfattas med att en del kör på AMD och en del på Pentium och de flesta är helnöjda med sitt val. Eventuella problem brukar nog sällan kunna härledas direkt till processorn.

Dela på andra sajter

Jag vill inte vara otrevlig, men det är väl inte så att det börjar dyka upp troll här på forumet?

Annars ser jag fram emot en detaljerad utläggning om vad det är som är så mycket bättre med Pentium-processorerna?

Dela på andra sajter

Min AMD64 går bättre och snabbare än typ allt jag har testat, men jag kan inte säga hur den skulle funka för dig. Själv kör jag PTLE och den klarar av max antal spår plus hur mycket pluggar som helst. Det ända som jag är lite missnöjd med är att den inte klarar amplitube så bra, vet ej hur det är på andra datorer men jag kan bara använda 5 st samtidigt eller något sådannt.

Dela på andra sajter

Enligt de tester jag sett piskar Amd 64 P4´n i alla tester förutom när man använder program för bild & ljudredigering.

Faktum är att den nyaste AMD64an ligger före även i de flesta Audio och Video tester som görs. De enda testerna där Pentiumen fortfarande leder är de syntetiska testerna och där spelar ju egentligen bara klockfrekvensen någon roll så det är inte speciellt konstigt.

Dela på andra sajter

Roll_over (oregistrerad)
Men det är ju vetenskapligt bevisat att pentium är bättre för inspelning en amd !!!!

Visa oss, tack!

Men de e ju just det med ljud vi håller på att snacka om,eller hur?

Dela på andra sajter

Enligt de tester jag sett piskar Amd 64 P4´n i alla tester förutom när man använder program för bild & ljudredigering.

Faktum är att den nyaste AMD64an ligger före även i de flesta Audio och Video tester som görs. De enda testerna där Pentiumen fortfarande leder är de syntetiska testerna och där spelar ju egentligen bara klockfrekvensen någon roll så det är inte speciellt konstigt.

nåja, faktum hit & faktum dit.. enligt de testerna jag sett piskade P4 Prescott -> Amd 64 FX55(lr vad den nu heter) i just audio & bildredigering.. 😆 sen har jag inte testat själv.. jag tror dock inte att den ena är så fruktansvärt mycket bättre än den andra så att det spelar nån större roll.. dessutom finns en hel del andra komponenter i en dator som påverkar prestandan.

detta eviga förbannade tjatet.... hehe

Dela på andra sajter

Utan att vara näsvis, men prova sökfunktionen, så lär du hitta en hel massa svar på det, diskussionen har varit uppe några gånger tidigare. För min del så får det gärna fortsätta, tycker att det är intressant att läsa, men kan tänka mig att många av de kunniga kanske inte orkar köra samma varv om och om igen.

Diskussionerna brukar dock kunna sammanfattas med att en del kör på AMD och en del på Pentium och de flesta är helnöjda med sitt val. Eventuella problem brukar nog sällan kunna härledas direkt till processorn.

Visst kan det vara kul och läsa om vissa ämnen trots att det varit uppe för diskussion tidigare, det är väl en självklarhet att nya frågor måste få tas upp och att diskussionen får fortsätta allteftersom nya medlemmar tillkommer, nya frågor ställs och nya teknik ställs till vårt förfogande.

MEN, det är inte roligt när:

1. Nya trådar öppnas för frågor som redan är besvarade och lätt kan nås via sökfunktionen som rockford talar om.

2. När en tråd redan finns öppnad angående ett ämne och det dyker upp nya trådar som hellre borde varit inlägg i redan exixterande trådar.

Vad gäller AMD eller Intel och Pro Tools så ta en titt här.

(innan jag får hela helvetet lös på mig så läs hela första posten i länken ovan innan ni ger er på mig med dyngspade och hagelgevär)

----------------------------------------------------------------------

edit: Såg att tobbe redan länkat till samma ställe som jag just gjorde i en annan tråd, sorry... Törs man fråga varför samma ämne diskuteras i 2 olika trådar samtidigt?

Redigerat av brojd
Dela på andra sajter

Men det är ju vetenskapligt bevisat att pentium är bättre för inspelning en amd !!!!

Visa oss, tack!

Men de e ju just det med ljud vi håller på att snacka om,eller hur?

😆

Du kan ju visa oss dom där vetenskapliga bevisen på varför Intel är bättre till inspelning.

Så Intel skulle vara bättre för ljud??? Kom igen, släpp hörnflaggan...

Bara två saker räknas; tillförlitlighet och prestanda.

Tack! 😛

Dela på andra sajter

nåja, faktum hit & faktum dit.. enligt de testerna jag sett piskade P4 Prescott -> Amd 64 FX55(lr vad den nu heter) i just audio & bildredigering.. 🙂 sen har jag inte testat själv.. jag tror dock inte att den ena är så fruktansvärt mycket bättre än den andra så att det spelar nån större roll.. dessutom finns en hel del andra komponenter i en dator som påverkar prestandan.

detta eviga förbannade tjatet.... hehe

Du har så rätt. Jag hade inte sett några tester på den nyaste P4an så jag tänkte på de tester när AMD FX55 kom. Ledsen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.