Jump to content
Annons

Mimic my compressor!


joachime

Recommended Posts

Med anledning av tråden Tips på olika kompressorer kom jag att tänka på den gamla diskussionen om det räcker med en välskriven plugg med rätt parametrar för att efterlikna alla andra pluggar inom samma kategori.

Så jag körde en trumloop genom de sex olika kretstyperna på Logics inbyggda kompressor. Varför just den kompressorn? Jo, för att den omnämns i tråden som mångsidig. Den har inte alla tänkbara parametrar, men de sex olika kretstyperna gör det lätt att hitta fram till olika sound.

Ladda hem originalfilen, lyssna på de sex olika exemplen och försök med er favoritkompressor efterlikna ljudet på minst en av dessa filer. När ni är nöjda med resultatet, presentera det här i tråden så andra kan ge synpunkter på hur väl ni lyckats emulera förebilden.

Trumloopen i original:

simple drum loop.mp3

Logic compressor:

dr_loop_vca.mp3

dr_loop_platinum.mp3

dr_loop_opto.mp3

dr_loop_fet.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag överskred maxgränsen för uppladdade filer i första inlägget så jag postar resterande filer här.

Logic compressor:

dr_loop_class_a_u.mp3

dr_loop_class_a_r.mp3

Och vill ni ha okomprimerade filer att arbeta med kan ni hitta dem på

ftp.makewave.net

user: studioforum

Och som lösenord mitt användarnamn här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och om man inte känner att någon av Logics kompressortyper faller en på läppen kan man utgå från någon av följande Voxengokompressorer:

Voxengo Crunchessor

dr_loop_cruncessor.mp3

Voxengo Deft

dr_loop_deft.mp3

Voxengo Polysquasher

dr_loop_polysquasher.mp3

Så, nu har ni att göra! 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör på din Logic vca joachime

Min ljudfil:

http://dl.dropbox.com/u/6897056/drloop_dr_loop_vca_emu.wav

Och min vana trogen har jag klippt ihop joachimes Logic VCA kompressor loop med min loop och klippt i dessa så att ni kan blindlyssna utan att själva sitta och switcha mellan klippen.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/drloop_dr_loop_vca_emu_ihopklipp.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör på din Logic vca joachime

Mycket likt!

När jag jämför filerna tycker jag att din vca_emu är lite renare.

Liten skillnad i attacken också. Men releasen är övertygande lik.

Edit: Får man fråga vilken plugg du använde?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mycket likt!

När jag jämför filerna tycker jag att din vca_emu är lite renare.

Liten skillnad i attacken också. Men releasen är övertygande lik.

Edit: Får man fråga vilken plugg du använde?

Om jag trycker på lite till så blir det nog mer likt.

Det är Records SSL channelkompressor, för övrigt en kompressor som jag älskar både i hårdvara och i Records skepnad.

Vilken kompressor tänker sig Apple att VCAn föreställer?

EDIT: Förtydligade frågan...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag trycker på lite till så blir det nog mer likt.

Det är Records SSL channelkompressor, för övrigt en kompressor som jag älskar både i hårdvara och i Records skepnad.

Vilken kompressor tänker sig Apple att VCAn föreställer?

Jag tror Apple utgått från SSLs busskompressor. Provade du att köra mot busskompressorn i Record också?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En styck analog kompressor (dvs en rackenhet) vs Logic Platinum.

http://dl.dropbox.co...oop_hw_comp.wav

Och en fil där jag har klippt in HW och Platinum i så ni slipper att switcha mellan looparna själva.

http://dl.dropbox.co...vs_platinum.wav

Den här hårdvaran låter nog mest som Logic Platinum, jag skulle nog kunna komma närmre. Men jag tycker det är tillräckligt nära.

Jag inte göra finjusteringar på attack och release, fasta lägen på kompressorn...

Vilken kompressor skall Platinum likna?

EDIT:Förtydligade lite

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

sådärja, kunde inte låta bli att haka på. jag tog din VCAvirvel och rattade i T-RackS3 Opto Comp. Vart ju ganska likt om man säger 🙂

Först och tredje är TS original och andra och fjärde är min rattning

http://soundcloud.com/yodachrome/virvelkompress

EDIT:

nu la jag upp en egen version på optovirveln (såklart) med samma T-RackS3 Opto Comp, en grymt skön kompressor fan,

http://soundcloud.com/yodachrome/virvelkompress2-opto

Alltså, ettan och trean är originalet här också!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er medverkan!

Fler bidrag! 🙂

Det hela är så klart på lek, men också ett sätt att lära sig mer om hur en kompressor fungerar.

Se det som en chans att lära sig hur de olika parametrarna fungerar och vilka de eventuella skillnaderna är mellan olika kompressortyper.

En styck analog kompressor (dvs en rackenhet) vs Logic Platinum.

Bra jobbat! Håller med om att den påminner om Platinum. De tydligaste skillnaderna är att hårdvaran komprimerar hårdare i ditt klipp (går naturligtvis att ändra på) och att den har snabbare attack än Logic Platinum i exemplet. Med lite pill går det säkert att optimera ytterligare.

Vilken kompressor skall Platinum likna?

Ingen aning. Namnet Platinum har den fått av att den introducerades i paketet Logic Platinum, tror jag. Vilken kompressor var det du använde?

sådärja, kunde inte låta bli att haka på. jag tog din VCAvirvel och rattade i T-RackS3 Opto Comp. Vart ju ganska likt om man säger 🙂

Nja, inte om man lyssnar noggrant. 🙂

T-Racks Opto har i ditt exempel en långsammare attack och release, plus att den är betydligt renare. Lyssnar man på kompressorn hela envelope med slopes (attack/release och allt där emellan) hör man att de skiljer sig en bit där också. VCA låter som att den får luften att skaka/skallra. Opton är mjukare/vänligare.

nu la jag upp en egen version på optovirveln (såklart) med samma T-RackS3 Opto Comp, en grymt skön kompressor fan,

Lyssnar man på T-Racks så har bastrumman inte lika tydligt transient. Jag får känslan att Logic Opto har en snabbare attack som klipper trummans egentliga attack. Releasen är betydligt längre på T-Racks.

Virveln låter också som att T-Racks har en långsammare attack. Mer av virvelns egentliga attack släpps igenom. Lyssnar man på Logic Opto äts attacken upp vilket flyttar trumman inåt i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har använt en Peavey CDS 2 compressor/limiter/de-esser.

Peavey fick ju för sig att dom skulle göra studioprylar ett tag i slutet av 80 talet och börja på 90.

Några bra grejer fick dom ur sig, tex en bra rörpreamp VMP2.

Ställde nog lite hård kompression, det stämmer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Länken funkar inte. Vill bara säga det. Den blinkade till i min VLC-spelare, that´s it.

Den funkar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den funkar för mig.

Märkligt. Har inte haft nåt problem att spela upp filer på Studioforum innan. Men jag upptäckte i filinfon att filen var 0.09 sek 24 bit. Kan det vara det? Skall det inte vara 16 bit?

post-24757-007817200 1288116708_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...