Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Hur gör jag för att komma igång

med finale notepad plus.

Går det att skriva in text

och ackord och programet

skriver noter själv.

Jag är nybörjare när

det gällar dätta ämne

så jag hoppas på all

hjälp jag kan få

Och jag tackar er alla på förhand.

Annons
Postat (redigerat)

Går det att skriva in text

och ackord och programet

skriver noter själv.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Om du vill att programmet skall generera noter från ackordanalys är det nog bandinabox du ska ha.

Det är möjligt att även Finale kan det men knappast snikvarianten notepad.

Åke

Redigerat av ake
Postat

Jag vet inte riktigt vad du menar. Om du vill att programmet skall generera noter från ackordanalys är det nog bandinabox du ska ha.

Det är möjligt att även Finale kan det men knappast snikvarianten notepad.

Åke

Jag menar: Att om jag kan skriva in texten i programmet och skriver jag

ett ackord.

Så funderar jag om programmet kan göra noter och ackorden själv.

Eller behöver jag ett annat program.

Postat

Finale är främst avsett för att man skriver in noter. Det går att skriva in ackord, men det är mest som kommentar. I "stora" Finale, till skillnad från lilla Notepad Plus tror jag man kan starta upp en inbyggd funktion som harmoniserar melodin mot dina ackord ( det är en paketerad version av Band-in-a-Box om jag förstått rätt ) . Men jag tror inte att programmet egentligen "spelar" ackorden eller översätter dem till noter. Alldeles oavsett är utgångspunkten att du är ganska duktig på noter när du använder programmet, det är en sorts ordbehandlare för noter.

Det program det låter som att du borde ha är i stället Band-in-a-Box. Dess bästa funktion är att du skriver in ackorden och sen väljer något av hundratals olika "mönster", kanske reggae passar idag. Sen spelar programmet din "reggae" med dina ackord. Du kan också både se och skriva ut noter på det hela.

http://www.band-in-a-box.com/se/

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.