debatt Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Hej! Känner inte till så många masteringprogram. Jag har "bara" de enklare Wavelab Lite och Clean, bägge från Steinberg, för detta. Jag vet dock att jag tycker att Isotope Ozone är ett mycket bra masteringprogram, det är en nedladdningsbar plug som kan användas till Pro Tools eller i VST t.ex. Jag har sett och hört vilken skillnad det gör. Kerry Livgren är imponerad... Pris 2000 SEK. SoundForge nämns ju här och var. Ungefär i samma prisklass, lite högre. Personligen har jag ingen erfarenhet av det dock. Förslag? //:debatt
Demonproducenten Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 SoundForge nämns ju här och var. Ungefär i samma prisklass, lite högre.Personligen har jag ingen erfarenhet av det dock. Förslag? //:debatt sound forge är i första hand ett ljudredigeringsprogram deras (sony) masteringsprogram heter cd architect å funkar ypperligt
robc Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Hej, har hört mkt gott om Isotope Ozone4, demon funkar gratis i 10dar, prova ! robc
debatt Postat 7 oktober 2010 Trådstartare Postat 7 oktober 2010 Hej, har hört mkt gott om Isotope Ozone4, demon funkar gratis i 10dar, prova ! robc Hittar du alltså demoversion på deras webbsida? Jag kollade just efter det... Vet såna som använt Isotope Ozone och har hört med egna öron att det är grymt! 🙂
debatt Postat 7 oktober 2010 Trådstartare Postat 7 oktober 2010 sound forge är i första hand ett ljudredigeringsprogram deras (sony) masteringsprogram heter cd architect å funkar ypperligt Såg att man gör en uppdelning i treenigheten där hos Sony: inspelningsprogram "det enklaste sättet att spela in, ändra, koda och mastra på" Sound Forge Audio Studio [$65 = 520 SEK] ljudredigeringsprogram "bästa sättet att gå från en rå audio till färdig master" Sound Forge Pro 10 [$375 = 3000 SEK] masteringprogram "producera och mastra dina egna audio-cd med programmet och en brännare" CD Architect 5.2 [$113 = 900 SEK] 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Det grymmaste är att använda sina egna öron när man mastrar.
Claes Holmerup Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Vad saknar du i Wavelab? Du kan inte göra mer i andra mastering-program, så det kanske är bättre att skaffa den stora Wavelab-versionen om du saknar något i den lilla versionen, eftersom du redan är bekant med Wavelab och då slipper bekanta dig med en helt annan användarmiljö...
DivineCo Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Absolut det viktiga är ju hur det låter men en mastrings-svit håller i regel reda på en hel del annat som också behövs för att sedan trycka upp skivor.
debatt Postat 7 oktober 2010 Trådstartare Postat 7 oktober 2010 Vad saknar du i Wavelab? Du kan inte göra mer i andra mastering-program, så det kanske är bättre att skaffa den stora Wavelab-versionen om du saknar något i den lilla versionen, eftersom du redan är bekant med Wavelab och då slipper bekanta dig med en helt annan användarmiljö... 5300 SEK kostar Wavelab 7 hos Thomann just idag. Jag har ju bara medbundlade Lite som är nån slags miniversion av Elements 850 SEK, antar jag. 2000 SEK kostar Isotope Ozone 4-pluggen. Jag är åtminstone lite bekant med Isotope Ozone, då jag fått den väl förklarad och demonstrerad för mig. Isotope Ozone har ju fler finesser och funktioner än Wavelab Lite.
Abi Bah Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Har du testat Sequoia? om du vill kliva upp något snäpp så är den det grymmaste jag testat. dyrt dock abi
Claes Holmerup Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Har du testat Sequoia? om du vill kliva upp något snäpp så är den det grymmaste jag testat. dyrt dock abi ...eller lillebror Samplitude, som är i ett mildare prisläge... 😉 De är gjorda för att kunna fixa hela produktionen, från inspelning till den slutliga CD-bränningen, så det kan helt klart också vara ett alternativ.
debatt Postat 7 oktober 2010 Trådstartare Postat 7 oktober 2010 ...eller lillebror Samplitude, som är i ett mildare prisläge... 😉 De är gjorda för att kunna fixa hela produktionen, från inspelning till den slutliga CD-bränningen, så det kan helt klart också vara ett alternativ. Samplitude 11 4250 SEK Samplitude 11 Pro 8500 SEK Sequoia 25000 SEK Säkert jättebra grejer. Den sistnämnda lär Depeche Mode ha använt.
Demonproducenten Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 (redigerat) Såg att man gör en uppdelning i treenigheten där hos Sony: inspelningsprogram "det enklaste sättet att spela in, ändra, koda och mastra på" Sound Forge Audio Studio [$65 = 520 SEK] ljudredigeringsprogram "bästa sättet att gå från en rå audio till färdig master" Sound Forge Pro 10 [$375 = 3000 SEK] masteringprogram "producera och mastra dina egna audio-cd med programmet och en brännare" CD Architect 5.2 [$113 = 900 SEK] 🙂 sen har dom ju acid för musikproduktion också sound forge är vad jag vet inte multikanals - om än upp till 7.1 eller nåt ja du kan mastra i sound forge också men det är krångligare - men i stora versionen följer nån variant på ozone med som plug http://www.sonycreativesoftware.com/soundforge/izotope Redigerat 7 oktober 2010 av Demonproducenten
debatt Postat 7 oktober 2010 Trådstartare Postat 7 oktober 2010 Reflekterade först nu över att Samplitude och Sequoia görs av MAGiX. Samma företag som står bakom enkla Cleaning Lab Deluxe för 400 SEK, för restaurering av inspelningar (överföring från LP och CC till CD). Samplitude 11 kan man prova på i hela 30 dagar från deras webbsida, i en förvisso något begränsad demoversion. Inte så illa! 🙂
Valle Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Jag har alltid lett lite smått över musik-producenter/mastrare som väljer Sequoia framför Samplitude (Pro-versionen) fast syftet inte är annat än just musikproduktion, så väl pre- som postproduktion. Det är liksom samma "skit". HURSOMHELST: Som föredetta Samplitude-användare kan jag inte annat än att lämna mina varmaste rekommendationer. Samplitude är den ultimata arbetstationen; du gör allt i den, från skiss till färdigställd master.
joachime Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Vad är det du saknar i ditt nuvarande program? Några speciella verktyg? Annat arbetsflöde?
robc Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 Jajamen Demo Hittar du alltså demoversion på deras webbsida?
Guitar Nilsson Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 TC Finalizer Plus är en grym burk. Men det tar ett drygt halvår att förstå sig på den någorlunda. Sista tiden har jag rattat 12 timmar om dygnet på den, eller mer. Jag är så glad att jag köpte den! 🥰
Friberg Postat 7 oktober 2010 Postat 7 oktober 2010 (redigerat) Har själv ingen större erfarenhet från olika program, utan kör på med iZotopes Ozone. Tidigare trean och nu fyran. En fördel med det programmet är ju att har du ett bra och noggrannt inspelat och mixat grundmaterial så finns det ju en massa bra presets som du kan utgå ifrån, och som du kanske inte ens behöver ändra nåt särskilt i för att lyfta låten flera snäpp. Behövs det så kan du ju även gå djupt i det med egna inställningar. Sen har iZotope en schyst masteringsguide för den som behöver läsa in sig lite i ämnet. Guiden kan ju även användas ihop med andra masteringsprogram: http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html Redigerat 7 oktober 2010 av Friberg
Onemorevannabe Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Hej! Jag halkade av ekonomiska skäl in på Samplitude Magix Music Studio 15 när jag skulle välja en första komplett lösning. Har haft den i c:a 2 år och är fortfarande nöjd hela vägen. Jag är inget proffs men lägger ganska mycket tid i min hemma inspelningsstudio. Det är rimligt låg inlärningsströskel och fungerar förvånansvärt bra. Jag betalade då c:a 800:- Skr. Det har bra ljudkvalitet få saker som skämtar med en, inspelning, mixning och mastring och kan bränna Red Book kvalitet på skiva direkt från programmet. Har lite problem med Win 7 övergången. Där bland annat master reverbet får fullständiga frispel och därför inte går att använda. Spontant börjar fräsa på full volym helt random. Har även Sonys Soundforge 10. Men det är så mycket bråte att man inte riktigt får gjort det man skall om man inte jobbat något år i en riktig studio.... Blir för lätt att ställa till det i stället.
Johan Svensson (oregistrerad) Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 (redigerat) JAMin är ett mycket bra masteringprogram för GNU/Linux. Fritt, open source och gratis. http://jamin.sourceforge.net/ Redigerat 10 mars 2011 av Johan Svensson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.