Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

jag har problem med ett högfrekvent missljud när datorn är inkopplad till min mixer. ljudet uppstår endast när datorn är kopplad till ett eluttag - när den körs på batteri försvinner det. min lekmans-gissning är då att det rör sig om någon form av jord-fel. problemet har inte funnits tidigare då jag använt samma set up på andra platser, men har nu precis flyttat. vad som övrigt bör nämnas är att mixern är inköpt i usa och jag använder en step down converter för att driva den. tidigare har det fungerat att koppla med en kontaktdosa emellan converter och eluttag, men så fort jag gör det slår jordfelsbrytaren till och kapar strömmen. det funkar däremot att koppla convertern direkt i väggen. således kan jag inte koppla allt sammans till samma eluttag. kan det bero på undermålig kvalité hos kontaktdosan (ikea, koppla, nyinköpt) eller är jag helt ute och cyklar när jag tror att koppla allt till samma eluttag skulle lösa problemet?

tacksam för svar!

david

Annons
Postat

Är det en laptop eller stationär? Om det är en stationär, dämpas oljudet om du håller på en ledande del på chassit och mixer samtidigt?

Om så fallet kan du testa dra en chassijord. Hade det problemet på en gammal dator som jag löste på det sättet.

Postat

Detta är ett ganska känt problem då det gäller laptops. Problemet ligger i att eladaptern är av så kallad primärswitchad typ då det både blir billigare och lättare att tillverka. En lösning på detta problem är att ha en ferritkärna på strömsladden närmast datorn som kan ta bort det högfrekventa ripplet. Eller så får du försöka hitta en eladpater med gammal hederlig transformator i fast dom brukar vara svåra att hitta i dagens läge.

Postat

tyvärr så fungerade inte ferritkärna-lösningen, problemet återstår.

alltså, ett piiip:ande ljud när min laptop ipluggad i vägguttaget är inkopplad till mitt ljudsystem (bestående av aktiva monitorer yamaha hs80m, mixer+cdjs). det spelar ingen roll hur datorn är kopplad till systemet, både via ljudutgången och via usb-porten uppstår det.

något annat förslag på vad som kan göras?

tack

david

Postat

För att bli av med brum kan man prova att vända på olika apparaters kontakter i uttaget. Vet inte om det kan funka på detta problem oxå, enkelt att testa iallafall.

/X

• 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.