Jump to content
Annons

Öva "snabbspelande"


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Tja! Jag spelar lite gitarr, är helt självlärd och kan bara basic accord och ingen musikteori. Kör mest barréaccord eller plinkar. Iaf har jag ganska bra gehör och tog ut denna låt precis:

Det jag inte klarar av dock är att spela den, för det går för snabbt. Jag spelar liksom som gittarsolo eller vad det heter, har alltså tagit ut fiolerna och basmelodin och försöker spela det, men det är trixit med fingerkullerbyttor som fan för mig.

Vad jag undrar över är hur man bäst lär sig att spela så snabbt och säkert? Jag har typ aldrig övat, jag lär mig bara genom att leka. Men nu skulle jag vilja öva på något för mig kul sätt, gärna genom att ta ut låtar jag gillar. Jag undrar om man skall försöka spela låten sakta först och sen öka takten ju säkrare man blir? Eller är knepet nåt annat? Sen tror jag att min spontana fingersättning som är olika varje gång jag spelar, om det lägger hinder som fan för mitt spelande. Kanske skall man följa nån regel på vilka fingrar man använder först och vilka man flyttar dit och dit. Jag använder istort sett bara alla fingrar utom tummen och lillfingret, men ibland lillfingret och än mer sällan tummen. Jag misstänker att det liksom blir fingerkrockar på nåt sätt.

Skitschysst med tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Okej, men ska man hålla en viss fingersättning och inte liksom spela en låt på olika sätt varje gång? Jag kör liksom på känsla och har en ganska bra koll vart varje not sitter, men jag märker att det liksom blir olika varje gång, dels spelar jag samma not på olika ställen från gång till gång och det är olika fingrar som håller noten varje gång också. Det är lite taikonvarning skulle jag säga över mitt spelande, men sen kom jag på att zigenare ju brukar va asbra på gura. 🙂 Men du fattar kanske? 🙂 Har du nå tips på vart man kan hitta övningar?

Jag skulle jävligt gärna vilja lära mig att spela såhär t.ex:

Det är ju lite spansk-aktigt med femtiotalsstil, tycker det svänger. Jag skulle vilja lära mig att spela som Jonathan Richman och sen lite countryaktigt också. Eller countrypastiche eller vadfan det här nu är (Den här skulle jag kanske kunna ta ut, men det kanske finns countryskalor och sånt?):

Men vet inte vart jag ska börja, kan inte klura ut allt detta på egen hand, när det blir för många noter på samma gång så fattar jag inte hur jag ska spela det. T.ex. kan jag inte ta ut svåra accord. Sen skulle jag som sagt nog utvecklas om jag kunde lite skalor.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som fungerar är övning, övning och övning...

Ex: Jag ville ta min plektrum-/högerhandsteknik ett steg längre, och spenderade därför en betydande del av min lediga tid i somras (övningsperioden löpte hela juni-juli-augusti) med att öva plektrumteknik med och utan meteronom, över olika strängmönster, kromatiskt, i skalor, horisontell och vertikal positionsförflyttning osv. Hårt jobb är det enda som fungerar, och belöningen har kommit nu i höst när mitt solospel och min frasering tagit sig ett steg längre. Visst, det var mekaniskt och föga inspirerande stundtals när jag övade som hårdast, men det är så man uppnår resutat och utvecklas i den tekniska delen av sitt musicerande.

Men vad du gör, glöm aldrig att ha roligt när du övar och alltid vara noga med att emellanåt lägga undan meteronomen och reglerna och bara LIRA! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips här! Blanda nötande med skoj liksom. Och ja, jag tror att du ska ta en liten stund och gå igenom fingersättningen. Du känner ju själv vad som är lättast att spela liksom, gå igenom styckena långsamt och memorera (skriv ner?) den effektivaste fingersättningen exakt. För några år sedan när jag tog pianolektioner fick jag under flera månader läxor i form av bebop-låtar (typ swing i 220bpm), där halva veckan gick åt till att gå igenom melodin (som ofta var skriven på saxofon eller trumpet och inte blev så logisk på piano) och skriva ner fingersättningar! Och det märker jag nu när jag improviserar i skalor jag inte är van vid, att fingrarna liksom tar de smidigaste vägarna av sig själva, och jag tror säkert att allt detta kan appliceras på gitarr också!

Link to comment
Dela på andra sajter

teknik kan ofta jämföras med sport. dels är det själva fingerfärdigheten (teknik) men även muskler. sitt inte och öva i fem timmar i streck bara för att du har vilja och tid till det. tänk även på att dina händer måste orka.

öva teknik tycker jag är ganska meningslöst. sitta och banka in kromatiska skalor, som du sen aldrig kommer spela på de viset som du har lärt dej ger inget. tänk på att du kommer spela som du övar. övar du en viss fingersättning på en skala är det svårt att byta ut den när du sen ska spela en melodi över skalan som kanske kräver en annan fingersättning.

försök att få en mer musikalisk syn på övandet. öva ditt gitarrsolo med samma fingersättning. vill du inte använda ditt lillfinger gör inte de då. men känner du att de skulle gå mycket bättre att spela med lillfingeret så tar du med det. jag tycker de är bättre att ändra sin teknik efter vad man spelar än att ha en massa teknik som man ändrar sitt spelande efter. och tro mej de är väldigt lätt att spela som man övar teknik. övar man en skala upp och ner är det lätt att improvisera lika mekaniskt oxå. har du problem med nått som du spelar försök att isolera vad det är och öva bara det. jag tror att du kommer tycka att de blir roligare att öva med ett sånt perspektiv. lite metronom skadar aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Slejnard har rätt-öva skalor och arpeggios till metronom i olika takter för snabbhet.😉 (Sedan så håller man sig till rätt skala för tonarten inom all tonal/modal musik.)

2.Ta och dela upp låten i stycken och lär dig ett stycke i taget. När du har samma fingersättning varje gång och spelar stycket bekvämt så lär dig nästa-tills du kan hela låten.

3.Att spela gitarr är kul

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

sitt inte och öva i fem timmar i streck bara för att du har vilja och tid till det.

?

Varför inte? Om han har tid och vill, vad kan då vara mera lämpligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bonsoir Johnjohn, Gokväll!

"Music for an Harmonium" var ett lustigt stycke jag inte hört förut kanske.

Den första videon med Jonathan Richman var säregen. Det är första gången jag ser

en som sjunger på scenen och så fullständigt ignorerar mikrofonplaceringen! 🙂

Det han framförde där kan du säkert lära dig tids nog med övning.

Den andra videon (med stillbilden), den med countrykänsla, var lite knivigare rent tekniskt.

Sedan kom Slejnard och knökade in en video med Jimmy Rosenberg som var ännu snäppet värre.

Snabbare. Det var recensionen.

Det tips jag vill ge är att fokusera lika mycket på bägge händer när du spelar.

Ofta glöms handen man slår an strängarna med bort till viss del. Genom att lära dig

attacken och olika angreppssätt kan du få en och samma låt att låta på flera

olika sätt.

Här är ett nattligt tips till:

http://www.youtube.com/watch?v=naAWX6OsHVI

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

om du jämför med löpning så börjar du inte med ett maraton.

Absolut. Men att sitta och öva fem timmar i sträck är inte fel i sig. Men visst, där är vi helt överens.

Den som ändå hade fem timmar i sträck att spela bort oftare än en gång i månaden... 🙁

Däremot håller jag inte alls med om att det är meningslöst att öva teknik. Visst, det är en jättevacker tanke att bara spela vad man vill och utvecklas på det sättet, men att utföra diverse olika fingerövningar, kromatiska skalor och dylikt hjälper våra muskler och nerver i händerna att koordinera sitt samarbete mer effektivt. Jag har aldrig märkt av att det har påverkat mitt solospel negativt. Snarare positivt, för nu kan jag mycket lättare förverkliga de ideer jag hör i huvudet, utan att min egen långsamhet står i vägen.

Den nybörjare som inte lägger fokus på teknik, i någon grad, tycker jag begår ett misstag.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...