Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Har en Boss GT-8 där jag aldrig känt att jag hittat rätt. Använder man Preamp/speaker simulatorn så låter det verkligen apa, hur jag än rattar in.

För att få till ett något sånär ljud är jag tvungen att helt stänga av preamp/speaker och bara köra med Distortion delen.

Ett tag funderade jag faktiskt på om min GT-8 är trasig, dock med cleant ljud är jag mycket nöjd och lyckats få till det.

Effekt delarna är helt ok i min mening, men som sagt preamp/speaker funktionen är för mig helt oanvändbar. Kört med två helt olika gitarrer, resultatet blir det samma.

Är elektronik konstruktör till vardags så jag har haft GT-8:an uppe på arbetsbordet för signalmätning, etc, men där kan jag inte se några konstigheter heller..

Ibland låter det som man kör ingångs steget i klipp, även med cleant ljud, låter elakt och vasst vid hög signalnivå på ingången.

Förstår att det är svårt att ge mig några tips, JO, jag har studerat manualen noga, flera gånger, men på något skumt sätt så funkar inte preamp/speaker delen korrekt.

Är det någon annan som kört fast i detta? Är det kanske bara o acceptera att GT-8:an uppför sig såhär?

Jag har mycket svårt att tro att det verkligen är något hårdvarufel på den, då signalen i princip direkt går in i en DSP där all processing sker. Skulle det vara ett fel på DSP'n så skulle inget fungera.

Tacksam för tips!

Annons
Postat

Hur använder du din GT-8, direkt in i en mixer eller tillsammans med en förstärkare?

Vilken output har du valt?

Har du kollat så att insignalen är ok?

Effektordningen är mycket viktig, har du provat stuva om?

GT-8 är en avancerad och rätt komplicerad multieffekt med ett enormt editeringsdjup. Jag har använt min i flera år och det tog ett tag innan jag fick fason på den.

Har kört direkt med gott resultat men mest ihop med en rörstärkare vilket låter bättre.

Jag fick mycket hjälp på detta forum. Rekommenderar att du registrerar dig och läser lite.

Lycka till.

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar, Bierball.

Jag har funderat mycket på effekt ordningen (FX CHAIN) och misstänker att det är här som problemet ligger.

Googlade runt på ämnet och hittade en mycket intressant länk som täcker det mesta kring användandet av GT-8:an.

http://www.scribd.com/doc/7297659/Boss-GT8-Brilliance

Jag använder GT-8'an tillsammans med ett slutsteg (två kanals), vilket innebär att jag kör all preamp'ing i GT'8'an.

Som jag skrev i första inlägget, jag har tvingats köra helt utan PREAMP/SPEAKER funktionen för att det över huvudtaget ska låta i närheten av vad jag söker.

Jag har provat alla olika OUTPUT SELECT.

Ska ta ett ordentligt grepp nu i helgen o titta över nivåer i alla steg, effekter, kolla fx ordning, osv

Det konstiga är bara att de förprogrammerade patcherna i GT-8'an låter också skumt med PREAMP inkopplad... där borde ju de mesta vara rätt, i avseende på nivåer och FX CHAIN, eller hur?

Redigerat av PowerAmp
Postat

Nja, jag tycker det är mer regel än undantag att förprogrammerade ljud i multieffekter låter apa. "Rätt" effektordning och allt till trots.

På forumet jag länkade till finns många hjälpsamma människor som dessutom har utvecklat en mjukvara som gör att man kan ratta sitt gitarrljud på dator. Om du införskaffar en USB till midikabel så kan du dessutom ladda hem ljud programmerade av riktiga GT-8 experter. Jag har bara gott att säga om GT-forumet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.