Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vårat band har precis införskaffat en PA-anläggning, efter att under en lång tid spelat med in-ear-system, och då har jag börjat fundera över hur vi ska få bästa möjliga ljud under rep.

Banduppsättning är: trummor, bassist, 2st gitarrer och sång.

Nu kör vi allt uppmickat och har ljud från gitarr- och bashögtalarna, PA-högtalarna och även en del i in-ear-systemet.

Det som jag tycker är lite problematiskt är att jag kör på en Marshall JCM800 50-wattare och behöver dra ner volymen en hel del för att kunna dra ut det i PA:t och få stereoljud. Jag har en attenuator (Hot Plate) men det finns en gräns hur mycket man kan strypa ljudet med den och att det fortfarande låter bra.

Så därför undrar jag hur ni repar för att vara tillfredsställda med ljudet? Ska man skippa att micka upp eller kanske bygga en isobox?

Hur gör ni?

Annons
Postat

det verkar vara den konstigaste replokalen jag hört talas om.. man brukar börja med att tömma askkoppen efter senaste repet, plocka undan lite av folkölsburkarna, proppa in öronpropparna, pysa upp en färsk bira, vrida upp och bara köra. Det SKA ju låta om grejerna liksom. ni verkar ju repa i ett rymdskepp 😄

Postat

ivriga pillar vi in en prilla

och tar en JD för självförtroende och rock anda!

skruvar upp volymen så gurorna får rundgång och tappar in takten sen jävlar åker vi 😉

skit i billig folköl och öronproppar;) skadade öron och starksprit det är rock det 😉

😉

skämtosido,

vi kör allting line-at till ett mixerbord och pa.

igentligen bara för smidighet 😉

rösten brukar få kompressor?

Postat

Tvinga er på nåt j-a vis att repa helt omickat och spela svagt. Kör bara sång och ev kagge i PAt. Då blir ni bättre musiker. Eller också mickar ni allt och kör in-ear utan att slå på några slutsteg till PAt. Då lär ni er att mixa skitbra liveljud, mkt viktigt eftersom det inte finns PA-tekniker som fattar ett skit. Ska ni micka gitförstärkare i repan så bör ni spela svinlågt, det funkar knappast för trummisen.

En bra sak att lära sig är att ALDRIG köra annan lyssning än sången live. Ska en PA-tekniker styra även ert scenljud blir det bara skit av allt, ljud kors och tvärs. Upp med gitarrstärkarna på en stol så hör ni bra ändå, ja mycket bättre än ur en monitor. Modern idioti att göra så, leder till pissljud ut i Pat

Postat

Väl talat. guitarnilsson. Spelade länge på en bassman topp och varje gång vi hade massa monitorer skrek ljudkillen att jag skulle sänka så jag va flera mil från stärkarens sweet spot. Vilket är döden när man bara har 3 rattar att vrida på.

På något vis blir det bätttre med kasst ljud när man har ett litet PA med sång och kick i än när man har 20 monitorer och de låter skräp man blir så besviken på något vis. Däremot alla gånger vi spelat på kb i malmö låter det fan bättre på scen än på skiva helt gudomligt.

Vad gäller replokalen. så länge man inte har en situation där kedjehöjning och fruktansvärt oproportionella gitarrväggar förekommer tycker jag att de är fantastiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.