Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som jag är van vid på analoga mixerbord t.ex kan jag skicka en aux send på t.ex sång till en aux kanal, och ta tillbaka detta till en fx retur.

Hur fasen går detta till i FL Studio?

Dom har en "Send" sektion, men den verkar bara ta emot kopian av signalen utan möjlighet att kunna skicka tillbaka den någonstans?

Snälla hjälp mig med detta, haha. 😆

Annons
Postat

Du lägger effekten på send, heller så skickar du bara den till en separat kanal istället för send. lägger på effekten där och aux returnen går automatiskt till ditt ljudkort.

Postat

Vad jag vet ska det gå att skicka en kanal i FL's mixer till vilken annan kanal i mixern man vill. Man behöver inte använda just send-kanalerna.

Sen från kanalen man skickat ljudet till ska det gå att skicka vidare till vilken/vilka kanaler som helst. Från början är det inställt på att det skickas till Master-kanalen men det ska gå att bocka ur en neråt-riktad pil i FL's mixer och sedan välja en annan kanal ljudet ska skickas till.

Hoppas det löser sig.

Mvh Johan / WAGolfer

Postat

Vad jag vet ska det gå att skicka en kanal i FL's mixer till vilken annan kanal i mixern man vill. Man behöver inte använda just send-kanalerna.

Sen från kanalen man skickat ljudet till ska det gå att skicka vidare till vilken/vilka kanaler som helst. Från början är det inställt på att det skickas till Master-kanalen men det ska gå att bocka ur en neråt-riktad pil i FL's mixer och sedan välja en annan kanal ljudet ska skickas till.

Hoppas det löser sig.

Mvh Johan / WAGolfer

Tack, men jag ska försöka förklara lite närmare. 😉

När jag routar om t.ex en kanal jag har kicken på till en send, då får jag ljud på ljud.

Alltså med det menar jag att jag får samma ljud 2 grr, vilket alla med lite erfarenhet vet, ger massa fasfel eftersom 3e partspluggar där FL inte känner igen dem och kan använda Delay Compensation.

Sen när jag vill använda en Send för t.ex reverb och bara skicka lite av min "kick" signal till den så får jag in kick ljud också, när jag bara vill ha tillbaka reverb returen.

Postat

När jag routar om t.ex en kanal jag har kicken på till en send, då får jag ljud på ljud.

Alltså med det menar jag att jag får samma ljud 2 grr, vilket alla med lite erfarenhet vet, ger massa fasfel eftersom 3e partspluggar där FL inte känner igen dem och kan använda Delay Compensation.

Sen när jag vill använda en Send för t.ex reverb och bara skicka lite av min "kick" signal till den så får jag in kick ljud också, när jag bara vill ha tillbaka reverb returen.

Ja, det där har jag också alltid undrat över. Jag vill gruppera flera kanaler, men då får jag ju som sagt ljud på ljud.

Postat

Ja, det där har jag också alltid undrat över. Jag vill gruppera flera kanaler, men då får jag ju som sagt ljud på ljud.

Om du väljer en kanal i mixern, tittar nästan längst ner så har du små pilar som pekar rakt upp.

Högerklicka på någon av dessa sen "Route to this track only" så kan du gruppera.

Men det löser ändå inte mina Send problem 😛

Postat

Det problemet har jag också upplevt.

Men om du exempelvis ska lägga reverb på en send så finns det ju separata dry wet reglage i reverb-pluggen och då behöver du ju bara dra ner dry reglaget på 0 så får du ju bara tillbaka reverbet.

Sen skulle man ju kunna filtrera bort de frekvenser man inte vill jobba med på kanalen man skickat exempelvis kicken till, men då får man ju fas-fel och eventuellt förstärkning av ljudet vid just det frekvensomfånget.

Postat (redigerat)

Det problemet har jag också upplevt.

Men om du exempelvis ska lägga reverb på en send så finns det ju separata dry wet reglage i reverb-pluggen och då behöver du ju bara dra ner dry reglaget på 0 så får du ju bara tillbaka reverbet.

Sen skulle man ju kunna filtrera bort de frekvenser man inte vill jobba med på kanalen man skickat exempelvis kicken till, men då får man ju fas-fel och eventuellt förstärkning av ljudet vid just det frekvensomfånget.

Det är ju förvisso sant, men med delays då?

Redigerat av Mellony
Postat

Det är ju förvisso sant, men med delays då?

Har för mig att det finns dry/wet rattar på FL's delay-enheter också.

Delay 2 och Delay Bank har dry-reglage vet jag, men vet inte hur det är med vanliga Delay.

Postat

Har för mig att det finns dry/wet rattar på FL's delay-enheter också.

Delay 2 och Delay Bank har dry-reglage vet jag, men vet inte hur det är med vanliga Delay.

Hehe, FL's inbyggda grejjer är inte så mycket att hänga i julgranen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.