Jump to content
Annons

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I förhållande till vad lurarna tål. Max belastning på AKG k272 200mW och enl. förstärkaren så är det 1 W rätt konstant och uppåt 5 W. Har inte mätt volt resp. amper med det kanske inte behövs efter detta inlägget. Kör lurarna direkt på högtalaruttaget, dom är 55ohm.

Mvh 1W.

Ps. Får tillägga att jag är lite udda genom att ha 100W mellan 20-20000Hz med ej mer än 0,005% IM och HD i min "hörlursförstärkare". Med andra ord ingen riktig hörlurs...

Redigerat av 1 W
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Vad är det för förstärkare?

Postat

I förhållande till vad lurarna tål. Max belastning på AKG k272 200mW och enl. förstärkaren så är det 1 W rätt konstant och uppåt 5 W. Har inte mätt volt resp. amper med det kanske inte behövs efter detta inlägget. Kör lurarna direkt på högtalaruttaget, dom är 55ohm.

Mvh 1W.

Ps. Får tillägga att jag är lite udda genom att ha 100W mellan 20-20000Hz med ej mer än 0,005% IM och HD i min "hörlursförstärkare". Med andra ord ingen riktig hörlurs...

1-5 W vid vilken last?

Vad är det du undrar över?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Din förstärkare kan inte lämna 100 watt i 55 ohm den lämnar betydligt mindre och mätarna visar nog inte korrekt uteffekt eftersom de antagligen är kalibrerade efter uteffekt vid 8Ω

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som jag skrev tidigare så har lurarna 55 ohm. Enl. rubrik så hoppas jag det framgår att jag tycker lyrarna tål mer än dessa 200mW.

Skall ta och mäte på "krämen" i morgon, det kanske är nere under dom 200mW-en men det skulle förvåna mig (eftersom man tydligen är rätt blåst i fallet).

Mitt tangentbord är slitet så ibland blir det fel bokstaf.

Redigerat av 1 W
Postat

Som jag skrev tidigare så har lurarna 55 ohm. Enl. rubrik så hoppas jag det framgår att jag tycker lyrarna tål mer än dessa 200mW.

Du skrev att ditt hörlursuttag kunde ge 1-5 Watt, jag undrar vid vilken last denna siffra gäller?

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Klocka börjar bli mycket, jag har skrivit att lurarna matas på högtalaruttaget. Ok att stärkaren inte lev... vid 55 ohm men det känns likväl mycket.

I morgon skall jag gå till klarhet, jag får tacka så mycket.

Det var bra detta med calibrering för 8 ohm. Min gosse är en hejare på elektronik men ack så svår att dra någonting ur, det är därför jag dök upp här, sen är jag intresserad av lite bra grejor.

Ang. kräm .... kan det vara så enkelt att om man har 8 ohm 100W blir 55ohm 55/8=ungefär 7 vilket i sin tur skulle innebära just 7 ggr lägre watt antal? 100/7=14 , mina 5w (max) på lurarna enl. mätaren =0,7 W , likväl rätt mycket över vad dom tål (200mW).

Jag är så matematisk så här på morgonen!!!!!!! Eller hur?

När det gäller lurar så har jag gjort slut på 2st Koss ESP-9 som inte var fel, gick mellan 15-20000? +-2db, med bra lätthet i musiken.

I kväll skall det mätas både det ena och det andra, man är taggad!

Kvällen är här, lurarna får 1,2V vilket enl. min uträkning innebär att det är 0,0252W som lurarna tar. Då har jag nog räknat rätt eftersom dom skall tåla max 200mW vid 1000Hz.

Nu känner jag mig "problemfri".

Såg nu att 272 låg på 91db/mW, skall bli intressant att se hur detta hänger ihop. Normalt spelar jag med 95db.

Detta med problemfri varade inte länge, hur tusan hänger det ihop med 91db/mW, nu behövs det kunnande utöver mitt.

Nu är amper också mätt 8,5mA 10,2mW spelas det med, kan det stämma med 95-100db enl. tidigare 91db/mW känslighet.

Morgon: Nya friska tag, om 1mW genererar 91db, blir då 93db 2mW 96db 4mW och 99db 8mW?

Ja något åt det hållet är det nog, se på ...jag har löst mitt ? själv jippi.

Redigerat av 1 W

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.