Jump to content
Annons

Kan man frysa in vadsomhelst?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag har delade meningar med vissa om vad man ska, kan och inte bör frysa in i matväg.

Jag skulle aldrig frysa in kallskuret, korv eller kassler.

Eller mjölk, ägg, vispgrädde eller smör.

Inte heller chokladkakor.

Och inte heller paprika eller färska jordgubbar.

Oftast är det för att det inte blir gott sedan, efter upptiningen.

Men i vissa fall tror jag även att det är direkt olämpligt!

Hur gör ni?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Soppor och lådor blir alltid PISSVIDRIGT när man ska äta det igen efter det har varit infruset. Prova INTE.

Vad är det för lådor? Blomlådor?

😕

Du menar väl inte mat man står och lagar till, just för att lägga i matlådor för att frysa in??

Moussaka, Lasagne, Fiskgratäng etc.

😲

En gyllene regel är ju att inte frysa om grejer som en gång varit nedfruset och sedan upptinat.

Med kassler vet man ju inte det... affären kan ha haft den frusen, liksom med vanliga bröd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och inte heller paprika eller färska jordgubbar.

Jordgubbar, liksom blåbär o hallon, funkar ju jättebra att frysa in?

Däremot så funkar det ju inte att frysa in mycken annan frukt o grönt, t ex paprika som du skriver. Äpplen kan blir lite lurigt sockriga efter infrysning (iaf en del sorter?), en del tycker det är gott o kul.

Så, nä, det går inte att frysa in vad som helst...

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarlådor! Det här är ett musikforum.

Frysa in gitarrer är ej att rekommendera.

Men strängar lär vara bra att frysa in har jag läst.

Och hört... för jag kör med Blue Steel-strängar och de är nedfrusna vid tillverkningen och låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordgubbar, liksom blåbär o hallon, funkar ju jättebra att frysa in?

Däremot så funkar det ju inte att frysa in mycken annan frukt o grönt, t ex paprika som du skriver. Äpplen kan blir lite lurigt sockriga efter infrysning (iaf en del sorter?), en del tycker det är gott o kul.

Så, nä, det går inte att frysa in vad som helst...

tjong

Tänk dig färska svenska jordgubbar! Tänk dig att du fryser in dem och tinar upp dem. Det går inte att jämföra detta sladdriga vätskande upptinade försök.

Tänker man på den franska matkulturen och jämför med den svenska så är skillnaden uppenbar. Jag känner ett antal människor som bor/har bott där och jag har själv varit där och den största skillnaden vid inköp av mat är att i Frankrike så fryser man inte ned mat i alls lika stor utsträckning som i Sverige! Det är inte ovanligt heller att man går och handlar två gånger om dagen, bara för att få färsk frukt o grönsaker samt bröd på torget. Själv är jag i ett mellanläge. Kött och sorbet är väl det jag fryser in. Ibland även fisk och vissa bröd.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farmor hade en egenhet när det gällde just paprika. Hon tyckte nämligen att infryst paprika var så oändligt mycket godare än färsk att det hände att hon ibland frös in den helt färska paprika hon skulle äta till middagen, om så bara för 1 timme, bara för att få den fryst först!

Min farfar frös alltid in mjölken. Jag vet inte vilket som är värst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan 1969 har ett drygt tiotal inhemskt smittade fall av botulism rapporterats i Sverige. I fyra fall har kryddsill angetts som smittkälla, fyra personer har smittats av rökt lax och tre personer av gravad fisk. www.smittskyddsinstitutet.se

Risken verkar vara minimal...

🙂

Toxinerna som dessa bakterier avger förstörs vid kokning, så om man tillagar den frusna maten ordentligt borde inte risken vara så stor. Sen har jag alltid undrat varför man inte kan återfrysa mat som varit fryst?? Man borde ju definitivt "konservera" bakterietillväxten under den frusna perioden så det borde inte vara farligare efter några veckor i frysen, åså får man ju värma den ordentligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...