Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenixen! 😉

DÄ var det dags att införskaffa sig en akustisk gitarr.

Den ska anvÀndas för seriösa inspelningar i studio.

Jag har vĂ€ldigt lite erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller gitarrer och sĂ„nt, det Ă€r inte jag sjĂ€lv som ska spela. 😛

Jag var dock in och testade lite gitarrer pÄ musikbörsen och hittade en handgjord tjeckisk gura för runt 7.000:- som jag tyckte lÀt grym.

Är ute efter ett varmt inte för "skrikigt" ljud. Bra för komp i lite mer fartfyllda lĂ„tar.

Allt frÄn pop, rnb till rock ska spelas in.

Kan nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l lĂ€mna lite tips? đŸ„°

Referenser:

(Introt)

(Introt)

Annons
Postat

Kom igen nu!

Av alla hjĂ€rnor pĂ„ forumet mĂ„ste nĂ„gon kunna tipsa om en gitarr! 😉

Postat

Tjena.

Antar att du med "akustisk" menar stÄlstrÀngad gitarr.

Och antar att du testat Furch pÄ 4sound.

Jag tycker Tanglewood har lite bÀttre pris/ljud/komfort Àn Furch som

tenderar att bli lite tunna i basen.

Martin och Larrivée Àr mina favoriter annars men det gÄr sÀllan

att fynda billigt.

Good luck!

Mvh Omni

pme (oregistrerad)
Postat

Det Àr lite klurigt. Gitarrer som lÄter bra live kan ganska lÀtt bli lite boomy. Man blir lÀtt tagen av lite större modeller som Martin D28 medans det

kan vara lÀttare att uppnÄ en bra inspelning med tex en OM som Àr betydligt mindre. Men Martin Àr ganska dyra. Tycker Yamaha och Eastman gör riktigt bra gitarrer till betydligt rimligare priser. Modeller som kan Àr lite OM style: Yamaha LS6 eller LS16. Eastman AC312 eller AC412. Alla har 1 3/4 hals.

Postat

Tackar för svaren!

NÄgot mer förslag?

Ska in kika lite pÄ 4sound i Stockholm ocksÄ.

Postat

Okej, den bÀsta guran med varmaste ljudet för ett pris mellan 7.000 - 15.000:-

SlÀng upp eran favorit sÄ ska jag kolla in alla.

• 4 veckor senare...
Postat

som med mickar - testa, lyssna, vÀlj

Postat

ÅssĂ„ brukar det vara sĂ„ att de inte lĂ„ter optimalt nĂ€r de Ă€r helt nya. En som Ă€r spelad pĂ„ i ett par Ă„r lĂ„ter ofta bĂ€ttre Ă€n en ny. SĂ„ en beg kan vara grejen.

Postat

Jag hade en Aria pro... nÄgonting, i tidernas begynnelse. Inte dyr, inte exklusiv, förmodligen inte "ball" nog, men ta mig tusan den bÀsta stÄlstrÀngade akustiska gitarr jag nÄgonsin Àgt. SuverÀnt ljud och hur skönspelad som helst!

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Kan passa pÄ att erbjuda en Tanglewood TW15NS med nya Elixir .11 strÀngar.

Helsolid med gran i locket och mahogny i sidor och botten.

Hör av dig om du Àr intresserad:)

Postat (redigerat)

Jag tycker Tanglewood har lite bÀttre pris/ljud/komfort Àn Furch..

Tummen upp.

Rekommenderar starkt trÄdskaparen att kolla in Tanglewood TW 15 NS(B ) (B för inbyggd mick). Riktig kanongura för 7000 kr (8000 kr för NSB)!

Redigerat av desvaenger
Postat

Tummen upp.

Rekommenderar starkt trÄdskaparen att kolla in Tanglewood TW 15 NS(B ) (B för inbyggd mick). Riktig kanongura för 7000 kr (8000 kr för NSB)!

Eftersom han skulle ha den till studioinspelning Àr vÀl inbyggd mick onödigt.

SjÀlv rekommenderar jag Tanglewood TW1000, har en sjÀlv och Àr mycket nöjd. 8000 kr pÄ Jam och drygt 6000 frÄn UK. Tycker den Àr ett ordenligt snÀpp bÀttre Àn TW15ns (iaf de ex jag testat).

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/sundance/tw1000/TW1000N.html

För nÄgra lusentappar till fÄr du solid rosewood i sarg och botten.

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/heritage/TW1000HSR.html

Postat

Har en kompis med en av de dyrare Tanglewood gitarrerna som han alltid har med i studion, den anvĂ€nds dock bara i kontrollrummet för att spela upp idĂ©er för varandra 🙂

Postat

Yamaha APX900. Klockren!

Postat

Jag hittade ett bra exemplar av Tanglewood TW-115 i mÄndags. Den kostar 4400, och var faktiskt sÄ bra att jag inte kunde motivera mig sjÀlv att köpa TW-15 NSB, som trotts allt gÄr pÄ nÀstan det dubbla priset av 7900 kr. Tolka mig inte fel. TW-15 Àr en bÀttre gitarr, fylligare/rikare klang, bÀttre jÀmnhet i klangen, rÀtt sÄ mycket mer lÀttspelad och betydligt bÀttre detaljarbete. TW-115 har dock samma b-bands micksystem, en skön trÀig ton och en skön varm botten vilket inte TW-15 riktigt har. Gitarren Àr numera min.

Jag kan med andra ord rekommendera TW-115 om man kan leva med "lillebrorsan" till TW-15. Speciellt om man fÄr banden polerade och gitarren genomgÄngen inrÀknat i priset.

Postat

Tipsar om Walden D570..kostade mig ca 2000 SEK pÄ Helges HÄla. Och jÀvlar i min (hÄla) vilket sound för pengarna.

Googla upp Helges HÄla, sÄ ska det nog finnas ett videoklipp pÄ gitarren pÄ deras hemsida...sÄ fÄr du ett hum hur den lÄter i alla fall.

Postat

Hittar du nĂ„gon Guild gitarr för ett bra pris hade jag kört pĂ„ det! Det Ă€r klart bland det bĂ€sta i min Ă„sikt. Martin funkar ocksĂ„ fint, och taylor eller tanglewood. Fast vill du ha ett varmt men endĂ„ starkt basaktiskt ljud skulle jag köra pĂ„ en guild. Tar in lite frĂ„n de diskanta ljuden frĂ„n en taylor och samansvettsar med en martin meoldiska varma klang 🙂

• 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.