Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har en väldigt vass och midig sångröst. De flesta mikrofoner som rekommenderas för sång är ju toppade i mid och diskant. Min röst är det naturligt så jag behöver snarare det motsatta.

Jag har en sE 2200 (tror jag den heter). Väldigt väldigt vass.

Nu har jag börjat kika på sontronics SIGMA som iaf på papperet har exakt det frekvenssvar som jag letar efter. Dock ska den ta upp mycket rum har jag förstått.

Är det någon som har synpunkter eller förslag på detta. Runt 5000:- får det väl kosta.

/C

Annons
Postat

Just Sigma har jag inte hört/använt, så jag ska inte säga bu eller bä om den - men generellt kan jag säga att en bandmikrofon är lite "trögare" och inte så vass topp, det skulle säkert passa dig.

Om en 'vanlig' stormembranare är intressant, kolla in Violet Design The Black Knight.

Postat

För drygt 5000 får du en Neumann TLM102, väl värd att ha som alternativ i den prisklassen. Den har absolut ingen kinadiskant, tror jag läst att några tycker den är bättre än tom TLM103 som visst anses lite vass av somliga. Neumann är ändå Neumann. Jag har några andra olika mickar också, men den här är bäst till typ allt.

Postat

Just Sigma har jag inte hört/använt, så jag ska inte säga bu eller bä om den - men generellt kan jag säga att en bandmikrofon är lite "trögare" och inte så vass topp, det skulle säkert passa dig.

Om en 'vanlig' stormembranare är intressant, kolla in Violet Design The Black Knight.

Precis det trögare och bristen på vass topp som jag letar efter. Känner som sagt också att bandmikrofon därför kan vara vettigt.

Har provat en del stormembranare men tycker generellt att alla är för vassa och hårda. Just för det jag ska använda dem till alltså.

Postat

Sitter och lyssnar på samples på thomann. Är det någon mer än jag som tycker att deras samples känns väldigt processade? Känner inte att jag får någon bra uppfattning om skillnaderna. Ska kika på claes testsida istället.

pme (oregistrerad)
Postat

AudioTechnica 4047 skulle nog kunna passa bra. Lite utanför budget dock och inte så vanliga på beg marknaden.

Postat

Sitter och lyssnar på samples på thomann. Är det någon mer än jag som tycker att deras samples känns väldigt processade? Känner inte att jag får någon bra uppfattning om skillnaderna. Ska kika på claes testsida istället.

Och där fanns typiskt inte Neumann TLM 102...

Postat

Precis det trögare och bristen på vass topp som jag letar efter. Känner som sagt också att bandmikrofon därför kan vara vettigt.

Har provat en del stormembranare men tycker generellt att alla är för vassa och hårda. Just för det jag ska använda dem till alltså.

Oavsett vad du väljer så måste du prova innan du köper något så du vet att micken passar din röst. Bandmikrofon, dynamisk (t ex SM7B) eller en "snäll" kondensator (t ex NT2-A eller C414 (ULS eller XLS)) är saker du kan prova.

Postat

För drygt 5000 får du en Neumann TLM102, väl värd att ha som alternativ i den prisklassen. Den har absolut ingen kinadiskant, tror jag läst att några tycker den är bättre än tom TLM103 som visst anses lite vass av somliga. Neumann är ändå Neumann. Jag har några andra olika mickar också, men den här är bäst till typ allt.

Skulle iofs kännas bra att äga en Neumann :-D... men "However its most important applications are in the realm of vocals and speech; a slight boost above 6 kHz provides for excellent presence of the voice in the overall mix.".

Precis det jag inte vill ha.

Postat

Oavsett vad du väljer så måste du prova innan du köper något så du vet att micken passar din röst. Bandmikrofon, dynamisk (t ex SM7B) eller en "snäll" kondensator (t ex NT2-A eller C414 (ULS eller XLS)) är saker du kan prova.

SM7B har jag funderat länge på... så den finns absolut med som ett alternativ.

Det där med att prova är ju lite struligt. Köper jag på stans musikaffär så kan jag ju bara köra en retur om jag inte tycker det låter bra. Köper jag istället på Thomann så blir det i de flesta fall väldigt mycket billigare men vette fasen om man kan hålla på och skicka tillbaks dem om man inte är nöjd. Någon som vet?

Postat

SM7B har jag funderat länge på... så den finns absolut med som ett alternativ.

Det där med att prova är ju lite struligt. Köper jag på stans musikaffär så kan jag ju bara köra en retur om jag inte tycker det låter bra. Köper jag istället på Thomann så blir det i de flesta fall väldigt mycket billigare men vette fasen om man kan hålla på och skicka tillbaks dem om man inte är nöjd. Någon som vet?

Vad du än gör; köp inte en mikrofon för sång utan att prova. Det är väldigt individuellt vilken mic som passar olika personer. Man måste prova. Din lokala affär kan garanterat ordna så du kan låna några olika modeller och prova. När det gäller priser så kan du ju alltid prova att "informera" om vilka priser andra affärer har ... 😉 Samtidigt så ligger det ett ganska stort värde i att kunna prova olika modeller för att överhuvudtaget kunna hitta den modell som passar sin röst bäst. Lätt att glömma detta när man handlar.

Postat

Bekosta dig en resa till en större musikaffär där det finns ett utbud av mikrofoner du kan testa och, om möjligt, göra testinspelning på någon portabel inspelare. Värt pengarna, jämfört med att köpa grisen i säcken från Thomann.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Den mikrofonen du har tycker inte jag är speciellt vass jämfört med många andra mikrofoner, hur har du ställt in den? Denna mikrofon har ju lite olika frekvenskurva beroende på om den står på -10dB eller 0dB och använder du något popskydd eller liknande?

Postat

Tänk på att dynamiska (framförallt SM7B) och bandmickar generellt ställer högre krav på mickförstärkaren.

Kör apogee duet. Har hört att det ska räcka bra... Kanske det inte gör?

Postat (redigerat)

Den mikrofonen du har tycker inte jag är speciellt vass jämfört med många andra mikrofoner, hur har du ställt in den? Denna mikrofon har ju lite olika frekvenskurva beroende på om den står på -10dB eller 0dB och använder du något popskydd eller liknande?

Jag brukar köra -10db. 0db är helt oanvändbart i de flesta fall. Jag har haft den här micken i tre år så jag har provat den ut och in. Klart att det säkert finns mickar som är vassare. Det gör dock inte att den här är mer användbar för mig. Den är fortfarande alldeles för toppad. -10 eller inte.

Edit: Menade förstås inte att låta otrevlig. Vill bara påpeka att det är mycket subjektivt och väldigt beroende på hur och till vem/vad man ska använda mikrofonen.

Redigerat av lonewind
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Jag brukar köra -10db. 0db är helt oanvändbart i de flesta fall. Jag har haft den här micken i tre år så jag har provat den ut och in.

Har du använt mikrofonen med samma preamp hela tiden? Duett är ju en bra preamp men det finns ju helt klart andra preamps som låter fylligare/varmare.

Postat

Kör apogee duet. Har hört att det ska räcka bra... Kanske det inte gör?

Räcker väldigt bra.

Du ska inte skaffa en ordentlig deesser då? 😉

Postat

Har du använt mikrofonen med samma preamp hela tiden? Duett är ju en bra preamp men det finns ju helt klart andra preamps som låter fylligare/varmare.

Jag har provat ett par olika. Jag är inte ute efter rördistvärme eller annan "efterpolering" av ljudet från en preamp utan bara ett annat upptag direkt från källan om du hänger med.

Postat

Räcker väldigt bra.

Du ska inte skaffa en ordentlig deesser då? 😉

Njadu... det kan ju ha sina användningsområden ibland. Men istället för att efterfixa det så är det nog bättre att få till ett bättre upptag direkt från källan. Eller i det här fallet, ett kraftigt begränsat upptag av vissa frekvenser.

Postat

Begagnad AKG C414-B ULS kan vara något. De har en dipp runt 2-5k och ett litet lyft runt 8-10k, men är generellt sett väldigt neutrala. Går att hitta för runt fem tusen begagnade.

Annars, testa SM7b som sagt - det är en extremt bra mikrofon! Och det går att få ett acceptabelt ljud ur den utan en preamp för 10 tusen kronor. Man bör dock undvika "pro-sumer"-preampar.

Fram med ett popfilter såklart, vilket stjäl lite diskant (behövs en på SM7). Men du kan även testa att vinkla micken lite så att du inte sjunger rätt in i membranet. Att micka lite uppifrån ner mot ansiktet kan också hjälpa. Och framför allt, om du har mycket diskant i rösten- använd alltid ett lågpassfilter på spåret. 12 db/oct vid 15k kan göra underverk.

Postat

Begagnad AKG C414-B ULS kan vara något. De har en dipp runt 2-5k och ett litet lyft runt 8-10k, men är generellt sett väldigt neutrala. Går att hitta för runt fem tusen begagnade.

Annars, testa SM7b som sagt - det är en extremt bra mikrofon! Och det går att få ett acceptabelt ljud ur den utan en preamp för 10 tusen kronor. Man bör dock undvika "pro-sumer"-preampar.

Fram med ett popfilter såklart, vilket stjäl lite diskant (behövs en på SM7). Men du kan även testa att vinkla micken lite så att du inte sjunger rätt in i membranet. Att micka lite uppifrån ner mot ansiktet kan också hjälpa. Och framför allt, om du har mycket diskant i rösten- använd alltid ett lågpassfilter på spåret. 12 db/oct vid 15k kan göra underverk.

Vad menar du med "pro-sumer" preamp?

Popfilter, vinklad mic och en bunt såna trick är standard för mig med sE 2200. Vill gärna ha en mick som jag inte behöver krångla så mycket med för att få användbara tagningar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du provat spela in i ett annat rum? Ibland studsar det otrevligt i vissa rum.

Och tipset på desser är inte så dumt.

Beroende på hur jag sjunger får jag ibland ruggigt hårda ljud runt 2-3khz. Mick spelar roll men det är min röst som låter så i vissa tonlägen så oavsett jag kör U87 (eller annan fin mick) eller kinapuffmick så måste jag använda en multibandskompressor alt sidechainad kompressor får att mildra den skarpa ton som jag lyckas uppbringa.

Jag brukar förutom att vinkla i höjdled dessutom sjunga förbi micken i sidled.

Redigerat av drloop
Postat

Har du provat spela in i ett annat rum? Ibland studsar det otrevligt i vissa rum.

Och tipset på desser är inte så dumt.

Beroende på hur jag sjunger får jag ibland ruggigt hårda ljud runt 2-3khz. Mick spelar roll men det är min röst som låter så i vissa tonlägen så oavsett jag kör U87 (eller annan fin mick) eller kinapuffmick så måste jag använda en multibandskompressor alt sidechainad kompressor får att mildra den skarpa ton som jag lyckas uppbringa.

Jag brukar förutom att vinkla i höjdled dessutom sjunga förbi micken i sidled.

Jepp! Bästa tricket för mig är att spela in i en klädkammare som är helt överfylld med sambons kläderi. Man får extremt lite reflexer där, det hjälper. Jag har också de där extremt hårda ljuden där någonstans och multiband hjälper en hel del. Sjunger också förbi micken.

Postat (redigerat)

Vad menar du med "pro-sumer" preamp?

Popfilter, vinklad mic och en bunt såna trick är standard för mig med sE 2200. Vill gärna ha en mick som jag inte behöver krångla så mycket med för att få användbara tagningar.

Man brukar kalla billiga, borderline-professionella prylar för pro-sumer (fiffig blandning av professional och consumer antar jag 🙂). Exempel på dylika preampar är de som sitter i E-MU 1616, Mbox 2 osv. Funkar oftast OK till normalt användande men stupar när det där lilla extra krävs.

Du ska hitta en mickplacering som passar dig och din sångröst, och sen behövs inget mer krångel efter det. När du sedan lägger till en mick som passar din röst i receptet, så har du en vinnande kombination. Men som sagt rekommenderar jag c414 uls. Den tar diskant på ett bra sätt och har ett tight men odramatiskt ljud. Inga konstigheter, och ingen kinadiskant.

Att den dessutom är en väldigt användbar all-roundmick gör inte köpet mindre attraktivt. Funkar på i princip allt med bra resultat.

Redigerat av desvaenger
Postat

Man brukar kalla billiga, borderline-professionella prylar för pro-sumer (fiffig blandning av professional och consumer antar jag 🙂). Exempel på dylika preampar är de som sitter i E-MU 1616, Mbox 2 osv. Funkar oftast OK till normalt användande men stupar när det där lilla extra krävs.

Du ska hitta en mickplacering som passar dig och din sångröst, och sen behövs inget mer krångel efter det. När du sedan lägger till en mick som passar din röst i receptet, så har du en vinnande kombination. Men som sagt rekommenderar jag c414 uls. Den tar diskant på ett bra sätt och har ett tight men odramatiskt ljud. Inga konstigheter, och ingen kinadiskant.

Att den dessutom är en väldigt användbar all-roundmick gör inte köpet mindre attraktivt. Funkar på i princip allt med bra resultat.

Ok, jag misstänkte att det var det det betydde.

Mickplacering och rum är jag helt hundra på. Det är bara rätt mick som behövs.

Tack för tipset med c414. Ska absolut kolla upp den.

Postat

Ok, jag misstänkte att det var det det betydde.

Mickplacering och rum är jag helt hundra på. Det är bara rätt mick som behövs.

Tack för tipset med c414. Ska absolut kolla upp den.

c414 ULS hittar jag inte, du menar inte XLS?

Postat

c414 ULS hittar jag inte, du menar inte XLS?

B ULS finns inte som ny längre. Det är en gammal goding som finns att köpa begagnat med jämna mellanrum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.