Dorffy Postat 3 oktober 2010 Postat 3 oktober 2010 (redigerat) Jag och en polare har en grymt bra cover på g. En akustisk version av Lady Gagas Telephone med ett stänk av swing! 😆 Dock måste man väl fråga om lov innan man får lägga ut låten på youtube eller distrubera den på sopotify/itunes etc. (Har ingen råkoll på upphovsrättstjotahejsan). Interscope Records heter skivbolaget, dock är det skvatt omöjligt att hitta nån kontakt på deras hemsida eller någon annanstans. Någon som vet hur man ska gå till väga? Redigerat 3 oktober 2010 av Dorffy
Piccazzo Postat 3 oktober 2010 Postat 3 oktober 2010 Beyoncé/LaShawn Daniels/Lazonate Franklin/Rodney " Darkchild " Jerkins/Lady Gaga är låtskrivarna & upphovsmännen. Mail till darkchild är : Darkchild Ni kan lägga upp det på Youtube utan någon större risk men Spotify eller Itunes får ni inte in den i utan skivbolagets tillstånd.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 3 oktober 2010 Postat 3 oktober 2010 Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon...
Dingbats Postat 3 oktober 2010 Postat 3 oktober 2010 Ni kommer aldrig få officiellt tillstånd från nåt majorbolag, bara att glömma. Kör på ändå.
nattvaktaren Postat 3 oktober 2010 Postat 3 oktober 2010 Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon... Grabben med koll... Det där gäller (gällde?) för hur svenska förlag ser på covers. Utomlands måste i princip allt clearas, även om man är trogen originalets text och melodi. Och det är via förlaget man söker tillstånd, inte artisten eller låtskrivaren. Youtube är ingen gråzon, allt som läggs ut kräver tillstånd av rättighetsinnehavaren. Det var teorin det. I praktiken är det i princip fritt fram, det värsta som kan hända är att nån kräver att filen ska plockas bort.
Dorffy Postat 3 oktober 2010 Trådstartare Postat 3 oktober 2010 Tackar för svaren! 🙂 Tar och glömmer det med spotify och itunes och nöjer mig med att lägga ut på youtube när den är klar. Drar nog iväg ett mejl till låtskrivaren, kan ju vara värt ett försök så vi slipper att bli tvingade att ta ner den senare.
Jaker Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Tror inte de är något problem i så länge ni hör av er. Vi fick grönt ljus av EMI att släppa en gammal 101ers låt. Iofs kanske de är annorlunda med låtar som spelas på radio 27 timmar om dygnet
sadomachine (oregistrerad) Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Så länge ni inte ändrat texten och uppger originalupphovsmännen så behöver ni inte be om tillstånd för att ge ut den själva men att lägga ut låten på youtube är lite gråzon... Nja, det där är inte hela sanningen, men om man håller sej till originalets text och musik och ungefärligt tempo så ska det inte vara något större problem (men det var ju inte det ni tänkte eller hur), för då blir det ju som med många covers bara samma låt fast med en annan sångare/sångerska. Ett tydligt exempel var ju när Darin sa att han skulle skulle göra en cover på Coldplay`s Viva la vida, han sa innan inspelningen att han skulle göra låten till sin egen typ. Slutresultatet var väl dock inte speciellt upphetsande när han hade fått klart för sej hur extremt lite han fick frångå originalet.
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Ni kommer aldrig få officiellt tillstånd från nåt majorbolag, bara att glömma. Kör på ändå. Varför det? Varför det?
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Varför det? Varför det? Instinkt & rebellisk attityd.
Germer Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Bumpar tråden med utveckling av frågan. Hur långt kan man gå i fråga om att spela covers utan att kränka upphovsmannen? Spela på konsert? Spela in egen version och släppa på skiva? Måste man be om tillstånd även om covern inte är särkilt lik originalet? Bad t ex Ryan Adams Oasis om tillstånd?
AnnAK Postat 10 oktober 2018 Postat 10 oktober 2018 Jag undrar hur jag ska göra med den här låten? Jag har gjort en experimentell version av Queens "We will rock you" vill lägga ut den på Spotify, Deezer mfl . Hur går jag till väga? Måste jag fråga Queens förlag? Hur hittar jag dem? Skriver jag till deras skvibolag? Någon som fått svar från stora artisters förlag? Får man svar överhuvudtaget? Tusen Tack för alla tips och förslag :O) Önskar er en underbar dag! Thank you på förhand, Mvh AnnAK https://soundcloud.com/bohemianqueen-1/we-will-we-will-rock-you
JEvaldsson Postat 11 oktober 2018 Postat 11 oktober 2018 Finns en tjänst som heter songfile http://www.songfile.com/ man kan använda för att köpa tillåtelse att ge ut covers. Har inte provat själv så vet inte hur det funkar. 1
AnnAK Postat 15 november 2018 Postat 15 november 2018 På 2018-10-11 på 15:34, JEvaldsson säger: Finns en tjänst som heter songfile http://www.songfile.com/ man kan använda för att köpa tillåtelse att ge ut covers. Har inte provat själv så vet inte hur det funkar. Hej! JEvaldsson! Hur mår du? Tusen tack för hjälpen. Jag skrev till Queens förlag och fick såklart nej. Så, nu ska jag testa ditt förslag. Mvh AK :O)
AnnAK Postat 15 november 2018 Postat 15 november 2018 http://www.songfile.com/ Hej! Igen, JEvaldsson! Songfile funkar nog inte måste vara låtar som ligger på under 2500 streams, min cover har redan över 7000 lyssningar. Tack ändå :O) 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 november 2018 Postat 15 november 2018 (redigerat) Prova Distrokid istället. Redigerat 15 november 2018 av Die Hard
AnnAK Postat 18 december 2018 Postat 18 december 2018 På 2018-11-15 på 10:08, Die Hard säger: Prova Distrokid istället. Den var ju bra! Men har de tjänster för att ge ut covers? Hittar inte det. Tack för tipset annars mycket bättre än den jag har nu. Mvh AK
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.