Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Utbrutet från tråden om Enkel akustik

RFZ innebär att i ISD-gapet (ca 20ms) skall energin vara -30dB eller svagare, och efter gapet ska energin ligga under -12dB (men inte för lågt, minst ca -20 dB).

EDIT: Detta är tummregler. Exakta värden kan räknas ut baserat på Haas-effekten men så noga behöver man sällan vara.

När det gäller RFZ om man nu skall utgå från det RFZ som RPG förökt "trademarka" så brukar det talas om 20 ms och i deras eget material iallafall -20dB eller mer. (Tittar man på CID-modellen så var förutsättningarna samma men senare ändrades de till minst 15dB ner och 15ms).

Annars när det talas om reflection free zone generellt och de psyko-akustiska (heter det så på svenska?🙂) effekterna har jag sett allt upp till 30ms ja till och med 50ms.

Men när det kommer till styrkan på de reflektionerna efter ISD (som i allra möjligaste mån skall vara diffusa) så har jag hört båda buden. Senast nu (från Sac iofs) fick jag en referens till Carolyn Rogers som gjorde undersökningar på detta som säger: max 1-12dB ner är målet. Och det är väl i så fall jätteviktigt för hur man konstruerar sin RFZ! (Jag har inte tillgång själv till dessa "papers" och är inte beredd att köpa dem heller i nuläget.)

Kommer du ihåg vem/var du har fått minst -12dB ner ifrån?

Själv kommer jag bara ihåg det från när jag läst om decay-tider .... nånstans ....

Läste du kritiken mot RFZ principen som jag citerade? Många tycker att det baseras lite för mycket på teori och mätningar......

"The situation was more or less triggered by the new TDS measuring technique, though interesting enough this was not connected to human sound perception. To the author’s knowledge no listening tests were made, except of the type where the designer and his client walk into the new control room making their judgment regarding the sound quality. Documentation was typically made by means of a measuring technique able to reveal variations in the spectrum, which may or may not be perceived by the listener. As one critic puts it, the actual measuring situation corresponded to “a listener with one ear without the pinna, deaf on the other ear, and lying on one side! The real situation is, of course, a little bit different, nameley: a listener with two ears with pinnae on either side of the head, and with a head and a body. A dummy head measuring system would come much closer to the real listening situation, but proper analysis methods and more psycho-acoustic understanding is needed.”

Ja, jag läste kritiken och jag har hört annan kritik förr. Men det är av mindre betydelse för min fråga. Det finns samma kritik för många av modellerna. Om jag får tid över kan jag gå in på min syn på det hela men inte just nu.

Annons
Postat

När det gäller reflektionernas styrka har jag några ytterligare referenser, tagna från Sound System Engineering. (Tyvärr finns inte alla sidor med i Google-books men ni får lita på mig. 🙂 )

Acorn Recording Studio designades med en (justerbar) Haas kicker som gav -4dB från direktljudet efter 18ms.

Master Sound of Astoria låg 9-10 db ner.

Tester som gjordes i Dallas Sound Lab vid en LEDE workshop gav ca -14db från diffusorerna(QRD).

En jämförelse med en bra sittplats i en god konserthall ligger på ca -6dB.

Men jag har fortfarande inte sett några (nedskrivna eller refererade) riktlinjer eller liknande så frågan för mig är fortfarande vad man skall gå efter.

Postat

Jo precis (har 4:e MHoA här på print också).

Men frågan är var i området vill man hamna och hur ska man använda sig av det. Om vi vill använda oss av "image" effekterna måste vi ju upp en bit.

Postat

Precis vad jag trott också (och även designat efter själv) men jag är inte så säker längre efter en del diskussioner.

Dels är ju testerna genomförda som tydliga sidoreflektioner och jag vet inte hur väl de kan överföras direkt till en senare diffuserad reflektion med hög energi.

Får se om det står mer i MHoA, det står ju att det skall tas upp i "Using Reflection Data" men det finns ingen sid-referens.

Annars får jag försöka se om någon snäll själ har orginaldokument och om det står något där. (det är inte alltid folk vill dela med sig ... 😉 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.