Jump to content
Annons

Enkel akustik2


Pmm

Recommended Posts

Eftersom den förra tråden spårade ur så skapar jag en ny.

Lägger upp en bild av min hemmastudio och vill ha hjälp med

aukustiken i rummet.

Jag vill inte bygga något själv utan köper färdiga absorbeter som

jag vill ha hjälp med att placera ut. Tjocklek på absorbenterna?

Vilken typ ska man placera bakom monitorerna?

Ska man placera i varje hörn? Upptill nertill och så vidare.

Hur många till antalet räcker?

Jag vill inte heller ändra på placeringen av möblerna utan allt

ska vara som på bilden.

Det behöver absolut inte bli perfekt utan bara hyffsat ok.

Eftersom jag är nybörjare och okunnig i ämnet så tas all input

emot med tacksamhet.

BILD AV STUDION

http://i53.tinypic.com/s4b04o.jpg

Är det här en bra variant av bas-absorbent?

http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm

Hur många är lämpliga i mitt rum och placeringen av dom?

Finns också en massa "standard" absorbenter i olika tjocklekar.

Vilka bör jag ha och antalet samt placeringar av dem?

http://www.thomann.de/se/standard_absorbent.html

Behöver inte bli perfekt, har en budget att hålla mig till..

Bara det blir någorlunda bra.. Är ju trots allt bara en enkel hemmastudio.

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Jag hade nog placerat bordet så att du tittar ut genom fönstret när du mixar.

Sen har jag testat både diy-absorbenter och billigare varianter, jag har inte blivit lite nöjd ens. Och när

man väl har börjat så vill man ha bättre hela tiden. Ok diy kanske beror på att jag är kass på att göra egna, vem vet.

Hade jag vetat allt från början så hade jag sparat massa pengar genom att skaffa riktiga grejer från början. Så mitt

förslag är, gör egna genom att läsa på ordentligt och gör rätt, eller köp egna, finns svinbra både från www.gik-acoustics.com

och www.realtraps.com. Jag själv har köpt både 244or och 242or från Gik, leverans från England. Men som sagt om du är händig

så gör egna, mycket bättre än thomanns egna skumgummi-prylar. :rolleyes:🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Eftersom den förra tråden spårade ur så skapar jag en ny.

Lägger upp en bild av min hemmastudio och vill ha hjälp med

aukustiken i rummet.

Jag vill inte bygga något själv utan köper färdiga absorbeter som

jag vill ha hjälp med att placera ut. Tjocklek på absorbenterna?

Vilken typ ska man placera bakom monitorerna?

Ska man placera i varje hörn? Upptill nertill och så vidare.

Hur många till antalet räcker?

Ska du spela in akustiskt i rummet också?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjena

Jag hade nog placerat bordet så att du tittar ut genom fönstret när du mixar.

Sen har jag testat både diy-absorbenter och billigare varianter, jag har inte blivit lite nöjd ens. Och när

man väl har börjat så vill man ha bättre hela tiden. Ok diy kanske beror på att jag är kass på att göra egna, vem vet.

Hade jag vetat allt från början så hade jag sparat massa pengar genom att skaffa riktiga grejer från början. Så mitt

förslag är, gör egna genom att läsa på ordentligt och gör rätt, eller köp egna, finns svinbra både från www.gik-acoustics.com

och www.realtraps.com. Jag själv har köpt både 244or och 242or från Gik, leverans från England. Men som sagt om du är händig

så gör egna, mycket bättre än thomanns egna skumgummi-prylar. :rolleyes:🙂

Hej!

Placeringen vill jag helst inte ändra på. Så utgångspunkten får vara som den är nu..

Menar du att skumgummi absorbenter från t.ex. Thomann inte är nåt att ha?

Eller är du proffs-kräsen? Själv har jag ingen erfarenhet av dem.

Ska kolla in länkarna. Tack för tipset.

Vad tycker ni andra, ska man undvika skumgummi absorbenter?

Gör de ingen större skillnad?

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag hade nog placerat bordet så att du tittar ut genom fönstret när du mixar.

Sen har jag testat både diy-absorbenter och billigare varianter, jag har inte blivit lite nöjd ens. Och när

man väl har börjat så vill man ha bättre hela tiden. Ok diy kanske beror på att jag är kass på att göra egna, vem vet.

Hade jag vetat allt från början så hade jag sparat massa pengar genom att skaffa riktiga grejer från början. Så mitt

förslag är, gör egna genom att läsa på ordentligt och gör rätt, eller köp egna, finns svinbra både från www.gik-acoustics.com

och www.realtraps.com. Jag själv har köpt både 244or och 242or från Gik, leverans från England. Men som sagt om du är händig

så gör egna, mycket bättre än thomanns egna skumgummi-prylar. :rolleyes:🙂

Hej!

Kollade in länken http://www.gikacoustics.co.uk/

Har du tips på vilka produkter du skulle välja samt placering med hänsyn till mitt rum enligt bilden?

Gärna ex på mindre budget samt lite dyrare budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Nej!

Lite sång blir det också,,

Jo, menar du då, för sånginspelning är ju akustisk...

För sång rekommenderar jag http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm här i en bundle med mikrofon men finns ju även att köpa lös och även andra varianter finns från andra tillverkare, vilket ger tydliga sånginspelningar på ett enkelt sätt

Din säng kommer säkert äta en del bas och i praktiken fungera som en basfälla om den nu inte är väldigt lätt och ranglig och saknar madrass ....

Givet av att du inte vill göra några radikalt och inte förväntar dig perfekt resultat så är mitt förslag är att du börjar med att köpa ett billigt set med akustikmaterial av hyfsad storlek och tjocklek som t.e.x. http://www.jam.se/produkt/Studiomonitorer--tillbehoer/A31551-JJlabs-A-Absorb-mk2--paket-på-4-kvm-ljudabsorbent.jam (2st 2m2 skivor som går att skära till många mindre skivor) och sätter upp bakom monitorerna och på andra sidan väggen och möjligtvis i taket och på en del hårda reflekterande ytor, sen så kan du om du inte är nöjd med resultatet, flytta och experimentera tills du själv är hyfsat nöjd för exakt hur akustikmaterial kommer påverka resultatet i ditt rum med dina högtalare vet man inte förrän man provat, för det upplevda ljudet kommer att bero inte bra på rummet utan även på hur högtalarna placeras och vilken spridning de har även volymen du lyssnar på spelar roll och var du sitter och lyssnar och givetvis vilken musik du gör, för olika typer av musik/sång trivs olika bra i olika akustiska miljöer....

Räcker inte det billiga setet för dina krav så är det ju bara att köpa ytterligare akustikmaterial av lite högre och dyrare klass...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, menar du då, för sånginspelning är ju akustisk... För sång rekommenderar jag http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm här ien bundle med mikrofone men finsn ju att köpa lös och även andra varianter finns från andra tillverkare, ger tydligare sång på ett enkelt sätt

Din säng kommer säkert äta en del bas och i praktiken fungera som en basfälla om den inte är väldigt lätt och ranglig....

Mitt förslag är att du börjar med att köpa ett billigt set med akustikmaterial av hyfsad storlek och tjocklek och sätter upp bakom monitorerna och på andra sidan väggen och möjligtvis i taket sen flyttar du och experimenterar tills du är nöjd för exakt hur akustikmaterial kommer påverka resultatet i ditt rum med dina högtalare vet man inte förrän man provat, för mycket av det upplevda ljudet rummet kommer att ha beror på hur högtalarna placeras och vilken spridning de har även volymen du lyssnar på spelar roll och var du sitter och lyssnar....

Räcker inte det billiga setet för dina krav så är det ju bara att köpa ytterligare akustikmaterial av lite högre och dyrare klass...

Hej!

Sången är inte prioriterad men självklart är det bra med en "Reflexion Filter" som du länkade till..

Jag kan tänka mig att välja lite dyrare aukustikmaterial om Thomanns inte håller måttet.

Thomanns är dessutom rätt oestetiska..

Frågan är vilka absorbenter man ska börja med. Så kan man bygga ut senare.

Bakom monitorerna ska jag absolut ha absorbenter. Får läsa på vilken typ som är lämpligast.

Andra sidan väggen? Menar du ovanför sängen? I höjd med monitorerna?

Den på taket, ska den vara centrerad ovanför en, i linje med monitorerna?

Du tror inte det behövs bass traps i högra hörnet av väggen? (räcker det nedtill?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Hej!

Sången är inte prioriterad men självklart är det bra med en "Reflexion Filter" som du länkade till..

Jag kan tänka mig att välja lite dyrare aukustikmaterial om Thomanns inte håller måttet.

Thomanns är dessutom rätt oestetiska..

Frågan är vilka absorbenter man ska börja med. Så kan man bygga ut senare.

Bakom monitorerna ska jag absolut ha absorbenter. Får läsa på vilken typ som är lämpligast.

Andra sidan väggen? Menar du ovanför sängen? I höjd med monitorerna?

Den på taket, ska den vara centrerad ovanför en, i linje med monitorerna?

Du tror inte det behövs bass traps i högra hörnet av väggen? (räcker det nedtill?)

Beror ju lite på hur högt du behöver lyssna på monitorerna, hur nära du sitter och hur mycket lågfrekvent material du kommer spela? Mitt tips är nog främst att utnyttja sängen som basfälla sänges akustiska funktion går ju att påverka rätt mycket en del bygger ju t.om. regelrätta helmholzresonater av sin sängbotten.Lösa akustiska skärmar är praktiskt om du vill prova dig fram men dom kostar ju lite mer än akustikskivor.

Angående placering så var det ungefär så som du skrev som jag tänkte, men som sagt prova dig fram det är ju du som ska jobba och bo i rummet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju lite på hur högt du behöver lyssna på monitorerna, hur nära du sitter och hur mycket lågfrekvent material du kommer spela? Mitt tips är nog främst att utnyttja sängen som basfälla sänges akustiska funktion går ju att påverka rätt mycket en del bygger ju t.om. regelrätta helmholzresonater av sin sängbotten.Lösa akustiska skärmar är praktiskt om du vill prova dig fram men dom kostar ju lite mer än akustikskivor.

Angående placering så var det ungefär så som du skrev som jag tänkte, men som sagt prova dig fram det är ju du som ska jobba och bo i rummet.....

Ok!

Tack för tipsen.

Ska läsa på lite mer om olika produkter innan jag beställer nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sången är inte prioriterad men självklart är det bra med en "Reflexion Filter" som du länkade till..

Jag kan tänka mig att välja lite dyrare aukustikmaterial om Thomanns inte håller måttet.

Thomanns är dessutom rätt oestetiska..

Frågan är vilka absorbenter man ska börja med. Så kan man bygga ut senare.

Bakom monitorerna ska jag absolut ha absorbenter. Får läsa på vilken typ som är lämpligast.

Andra sidan väggen? Menar du ovanför sängen? I höjd med monitorerna?

Den på taket, ska den vara centrerad ovanför en, i linje med monitorerna?

Du tror inte det behövs bass traps i högra hörnet av väggen? (räcker det nedtill?)

Absorbenterna placerar du huvudsakligen enligt spegelmetoden, som beskrivs i min lilla akustik-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Glöm inte absorbenter under högtalarna.

Det är lite märkligt att det inte står något om tjockleken på JAM:s skumabsorbent som det länkades till. Jag skulle främst rekommendera att ha absolut minimum 50mm och ännu hellre 75mm eller mer. Ju tjockare material desto längre ner i mellanregister absorberas. Väldigt tunna prylar tar bara hand om diskanten, som framkom i den andra tråden.

Akustikskärmen som nämns, gör viss skillnad, men det är ännu bättre att ha dämpning bakom ryggen, så fixa till ett sånghörn (som också beskrivs lite enkelt i min akustikartikel).

Det är bra att sätta basfällor i alla hörnen, gärna från goplv till tak. Vid behov också i "hörnet" mellan vägg och tak, men utöver hörnen så är det i princip första reflektionspunkterna som bör behandlas med absorbenter. Det brukar kunna räcka någorlunda hyggligt. Att sätta upp för mycket porösa absorbenter gör att all diskant äts upp - och då blir dina mixar extremt skrikiga, eftersom diskanten ju blir dämpad där du jobbar med mixningen.

Betongväggar är aldrig kul, så referenslyssna då och då i ett par bra lurar också.

När det sedan gäller fabrikat på absorbenter, så skulle jag främst titta på Vicoustic, Auralex och Primacoustic - för det är originalprodukter där materialet har valts med omsorg. Många andra skumprodukter som säljs som akustikskum, är samma sak som packningsskum som man sätter i väskor o dyl. Det kan då ha en annan cellstruktur och fungerar då sämre än de som har tagits fram specifikt för akustikreglering. GIK som det också länkades till, har jag inte haft någon kontakt med, men de verkar också vara vettiga produkter. Även RealTraps är bra prylar, men jag vet inte om det finns någon distributör i närheten. Ghost Acoustics är riktigt bra, men dyra...

Flytta förresten helst hela klabbet lite till vänster, så att du har lika långt till höger och vänster vägg. Om du inte sitter symmetriskt, så kommer du att få kraftigare bas från den sidan där högtalaren står närmare hörnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på bilden över studion.

Vill minnas att det är bättre att sitta på kortsidan och arbeta. Om du sätter skrivbordet (arbetsplatsen) framför fönstret, kan du då sätta sängen i bakre högra hörnet (sett när man kommer in genom dörren)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Absorbenterna placerar du huvudsakligen enligt spegelmetoden, som beskrivs i min lilla akustik-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Glöm inte absorbenter under högtalarna.

Det är lite märkligt att det inte står något om tjockleken på JAM:s skumabsorbent som det länkades till. Jag skulle främst rekommendera att ha absolut minimum 50mm och ännu hellre 75mm eller mer. Ju tjockare material desto längre ner i mellanregister absorberas. Väldigt tunna prylar tar bara hand om diskanten, som framkom i den andra tråden.

Akustikskärmen som nämns, gör viss skillnad, men det är ännu bättre att ha dämpning bakom ryggen, så fixa till ett sånghörn (som också beskrivs lite enkelt i min akustikartikel).

Det är bra att sätta basfällor i alla hörnen, gärna från goplv till tak. Vid behov också i "hörnet" mellan vägg och tak, men utöver hörnen så är det i princip första reflektionspunkterna som bör behandlas med absorbenter. Det brukar kunna räcka någorlunda hyggligt. Att sätta upp för mycket porösa absorbenter gör att all diskant äts upp - och då blir dina mixar extremt skrikiga, eftersom diskanten ju blir dämpad där du jobbar med mixningen.

Betongväggar är aldrig kul, så referenslyssna då och då i ett par bra lurar också.

När det sedan gäller fabrikat på absorbenter, så skulle jag främst titta på Vicoustic, Auralex och Primacoustic - för det är originalprodukter där materialet har valts med omsorg. Många andra skumprodukter som säljs som akustikskum, är samma sak som packningsskum som man sätter i väskor o dyl. Det kan då ha en annan cellstruktur och fungerar då sämre än de som har tagits fram specifikt för akustikreglering. GIK som det också länkades till, har jag inte haft någon kontakt med, men de verkar också vara vettiga produkter. Även RealTraps är bra prylar, men jag vet inte om det finns någon distributör i närheten. Ghost Acoustics är riktigt bra, men dyra...

Flytta förresten helst hela klabbet lite till vänster, så att du har lika långt till höger och vänster vägg. Om du inte sitter symmetriskt, så kommer du att få kraftigare bas från den sidan där högtalaren står närmare hörnet.

Hej!

Giks hörnmodell var dyr, riktigt dyr om man ska fylla ut alla hörnen från golv till tak, så det går bort.

Annars tyckte jag GIK 244 Bass Trap var okej pris på. Samt ganska snygga.

Om man placerar 1 st var bakom högtarna. Samt kanske en till höger om skrivbordet samt en bakom skrivbordet. (ovanför sängen)

Behövs det ändå absorbenter i hörnen? Väljer i så fall nån billigare modell. Har du tips på några prisvärda?

Hörnet närmast dörren går bort eftersom det inte finns utrymme alls där.

Möjligen är hörnet till höger om skrivbordet mer viktig..

Ska kolla upp dom olika fabrikaten du uppgav..

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på bilden över studion.

Vill minnas att det är bättre att sitta på kortsidan och arbeta. Om du sätter skrivbordet (arbetsplatsen) framför fönstret, kan du då sätta sängen i bakre högra hörnet (sett när man kommer in genom dörren)?

Då blir ju högtalarna placerade mot fönsterrutan. Är det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Då blir ju högtalarna placerade mot fönsterrutan. Är det bra?

Oftast inte så bra,

Tänk på att du kan påverka ljudåtergivningen från högtalarna i rummet ganska mycket genom att t.e.x. vinkla högtalarna och genom att flytta dom längre ifrån väggen och genom att justera inställningarna som ofta finns bak på aktiva högtlare.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytta ut monitorerna från väggen ger oftast sämre resultat på grund av SBIR och därför är det oftast bättre i små rum, att man placerar monitorerna så nära väggen som möjligt och har någon form av hyfsat tjock absorbent bakom dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytta ut monitorerna från väggen ger oftast sämre resultat på grund av SBIR och därför är det oftast bättre i små rum, att man placerar monitorerna så nära väggen som möjligt och har någon form av hyfsat tjock absorbent bakom dem.

+1

...om man inte kan flytta ut längre än ca 1,5-2 meter eller mer (utan att hamna närmare bakvägg jämfört framvägg).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan man överhuvudtaget funderar över vilken behandling som ska appliceras så är det nödvändigt att först ta reda på vad målet är samt hitta en placering att utgå ifrån.

Vad är då målet?

I ett kontrollrum så eftersträvas en ”neutral akustik”. Detta innebär INTE ett dött rum utan reflektioner utan ett rum med mycket reflektioner EFTER en viss tid (relativt direktljudet). Denna tidsperiod (mellan direktljud och första reflektion som vi vill ha) kallas ISD (Initial Signal Delay) och utgör basen för det som kallas RFZ (Reflection Free Zone). Inom detta område ska reflektionerna vara så svaga som möjligt, helst < -30dB (relativt direktljud, som alltid). Efter ca 20 ms (varierar med rumsstorlek) så vill vi ha reflexer men inte starkare än ca -12dB och inte några få utan massor. Detta uppnås med hjälp av diffusorer. Man kan mot bakgrund av detta räkna ut vilka ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssnare inom ISD och på dessa ytor vill man absorbera ett så brett område som möjligt men framförallt området ca 300 Hz uppåt. Porösa material med rätt egenskaper (lagom flödesmotstånd) fungerar bäst i detta fall men de måste vara minst ca 70mm (gärna med luftspalt) för att vara effektiva i lägre mellanregistret. Om man kan bygga djupare så kan man absorbera djupare.

Då det är väldigt lätt att absorbera höga frekvenser och väldigt ”svårt” att absorbera lägre, är det ett vanligt problem att man absorberar för mycket diskant (och kanske lite mellan …) men lite eller ingen bas. För att undvika detta misstag så bör man använda så lite ”bredbands absorbenter” (porösa material som inte är täckta med panel) som möjligt, d v s bara på de ytor som ger tidiga reflektioner inom ISD. Resterande ytor kan användas för basabsorbenter och diffusorer.

Diffusorer kan användas på ytor som befinner sig längre bort än: Reflexavstånd – direktavstånd = > ISD-tiden. Då en bra diffusor reflekterar åt alla håll oavsett infallsvinkel så vill vi inte att denna reflekterar tillbaka energi om detta innebär att reflektionerna anländer innan ISD-slutet.

Basabsorbenter kan vara krångligt att designa, placera och bygga men om man inte orkar ge sig in på detta så kan man bygga ”super chunks / corner traps”. Dessa bygger på samma princip som vanliga porösa absorbenter vilket innebär att de måste vara väldigt djupa för att kunna absorbera bas och de kommer inte att vara effektiva mot den lägsta basen (under ca 50-60 Hz). För att undvika absorption i högre register kan man täcka dessa med tunn board eller perforerad board.

Givetvis så är målet gällande frekvensgång att få en så jämn respons som möjligt (med reservation för ev. flack sluttning efter Schroeder frekvensen) men i basregionen kan det vara svårt att nå bättre resultat än ca +/- 5-10 dB hur mycket man än kan bygga. Kanske viktigare än frekvensgång i lägsta registret är decay-tiden hos frekvenserna. Om man inte behandlar mot basproblem så är det inte ovanligt att se decay-tider på flera sekunder hos vissa frekvenser (alltid relaterade till stående vågor) och detta är givetvis inte önskvärt. Målet här är ca 0.3 sekunder (men riktvärde och tolerans varierar med rumsstorlek samt frekvens).

För att kunna applicera dessa principer så måste du först bestämma dig för en placering (centrerat mot en kortsida brukar vara bäst) och när detta är gjort göra några mätningar så du vet vilka problem du försöker lösa. Det finns massor med bra trådar där de flesta frågor redan ställts och besvarats så det finns mycket att läsa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Att flytta ut monitorerna från väggen ger oftast sämre resultat

Beror ju på vissa högtalarna är konstruerade för att stå en bit från väggen eftersom de blir för bastunga när de står mot vägg.....men som sagt experimentera med placeringen. Det kan göra mer skillnad än akustikmaterial för 10.000-tals kronor gör! För även med supermaterial perfekt installerat så går det inte att få perfekt akustik på alla lyssningspositioner i något rum, faktiskt inte ens på en lyssningsplats om man är riktigt kräsen..

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska ha hörn absorbent(porös basfälla) så finns det en ritning i andra tråden.

det är så man bygger när det ska göras riktigt seriöst studio bygge. dessutom är det mycket billigare och blir bra mycket snyggare än skummgummi bitar.

man bygger på samma sätt med plana vägg/tak absorbenter.

motsavarande absorbenter som rtningen om dom ska köpas färdiga, är riktigt dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska ha hörn absorbent(porös basfälla) så finns det en ritning i andra tråden.

det är så man bygger när det ska göras riktigt seriöst studio bygge.

Om det ska vara riktigt på riktigt så bygger man avstämda basfällor som utnyttjat tryckvariationen istället, d v s avstämda panelabsorbenter eller perforerade/slottade paneler/reglar. Detta kräver givetvis en akustiker som designar specifikt för varje yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom detta område ska reflektionerna vara så svaga som möjligt, helst < -30dB (relativt direktljud, som alltid). Efter ca 20 ms (varierar med rumsstorlek) så vill vi ha reflexer men inte starkare än ca -12dB och inte några få utan massor.

Som jag förstår det skall man enligt denna modell sträva efter att de diffusa reflektionerna skall vara starkare än -12dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det skall man enligt denna modell sträva efter att de diffusa reflektionerna skall vara starkare än -12dB.

RFZ innebär att i ISD-gapet (ca 20ms) skall energin vara -30dB eller svagare, och efter gapet ska energin ligga under -12dB (men inte för lågt, minst ca -20 dB).

EDIT: Detta är tummregler. Exakta värden kan räknas ut baserat på Haas-effekten men så noga behöver man sällan vara.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nåt bra läs/referens material för det där? Stämmer inte riktigt med hur jag har tolkat det jag läst.

http://www.akustikjav.com/assets/PDF/50-years-of-control-room-design.pdf

http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/tm/munster2003.pdf

http://www.rpginc.com/news/library/TechBullDiffCritList.pdf

EDIT:

Det kan nog vara svårt att hitta några exakta siffror men principen är att det skall vara ett gap (ca 20ms) mellan direktljud och första signifikanta reflex och att dessa skall vara ca 12 dB svagare (eller mindre till en gräns annars närmar vi oss det som kallas ”ambechoic”) jämfört direktljud samt många.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Väldigt hård kritik mot RFZ principen i en av pdf:erna,....

"The “Reflection Free Zone” Principle

In continuation of the live-end-dead-end principle – or maybe as an extension – the “reflection free zone” concept was introduced by another group of designers (and manufacturers of diffusors) around 1984 as a logical step further. Based on a purely geometrical basis, the idea was to form the front part of the walls and the ceiling, in a way that all reflections were passing round the mixing area, thus letting the direct sound of the loudspeakers radiate unaffected. The approach is only valid for rather high frequencies, but as the goal was to maintain a stable stereo image, which is related to a frequency range from approximately 500 to 5000 Hz, the idea seems to be justified.

Interesting enough, thinking back, a large number of international top hits of that time were produced in studios and control rooms designed by Hidley, and suddenly a new control room design based on more or less complete opposite ideas was the only appropriate way. The situation was more or less triggered by the new TDS measuring technique, though interesting enough this was not connected to human sound perception. To the author’s knowledge no listening tests were made, except of the type where the designer and his client walk into the new control room making their judgment regarding the sound quality.

Documentation was typically made by means of a measuring technique able to reveal variations in the spectrum, which may or may not be perceived by the listener. As one critic puts it, the actual measuring situation corresponded to “a listener with one ear without the pinna, deaf on the other ear, and lying on one side!”

The real situation is, of course, a little bit different, nameley: a listener with two ears with pinnae on either side of the head, and with a head and a body. A dummy head measuring system would come much closer to the real listening situation, but proper analysis methods and more psycho-acoustic understanding is needed."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gilbert!

edit: Hittar kriterier av Wrightson i ett av papprena. Stämmer med vad du sa. Men jag ska se om jag kan hitta kriterier från Davis eller Antonio. edit2: Diagram från behandlde modeller av d'Antonio visar diffusa reflektioner starkare än -10dB efter ISD. By design??

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, jag känner att jag får föra tråden tillbaka (förlåt för kidnappningen Pmm 🙂 ):

@Pmm

Jag tycker också du ska fundera på vad du vill göra/vad målet är.

Plus vad du idag är missnöjd med?

Hade du inte bestämt dig är ju placeringen det man enklast kan experimentera med och som kan ge stor skillnad.

Det som är enklast efter det är att absorbera tidiga reflektioner. Det kan du göra med skum men jag hade föredragit absorbenter typ GIK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gilbert!

edit: Hittar kriterier av Wrightson i ett av papprena. Stämmer med vad du sa. Men jag ska se om jag kan hitta kriterier från Davis eller Antonio. edit2: Diagram från behandlde modeller av d'Antonio visar diffusa reflektioner starkare än -10dB efter ISD. By design??

Sida/papper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...