Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

De har tagit ut Sebastian. Han har t.o.m. samma namn.

Nu tog de ut Avdic också och satte in Sise.

1-1.

Sverige måste göra 3 mål.

25 min kvar.

Postat

Sverige måste göra 3 mål.

25 min kvar.

Frukost, lunch och middag?

Frukost är bara att bre en macka, tar två minuter.

Lunch, koka nudlar, två minuter.

21 minuter till middan, den lämnar jag till nån annan, jag har aldrig vart bra på att laga mat.

Postat

svårare än fia med knuff men lättare än hjärnkirurgi.

Nej men det beror väl på vad man har för intressen och förkunskaper som allt annat.

Postat

Jo men typ noll förkunskaper och så låter det väl intressant.

Jag antar att de flesta lingvistikkurser är upplagda på ett ungefär som den här.

Introduktionsdelkursen tog upp:

Fonembegreppet (skillnaden mellan fonem och foner, kolla Wikipedia)

Skillnaden mellan mänskligt språk och djurkommunikation

Karakteristiska drag hos konsonanter resp. vokaler

Olika nivåer man kan studera språket på, från fonetik till typ diskursanalys via grammatik

Språktypologi, hur språk varierar världen över rent strukturellt (och liknar varann!)

Förstaspråksinlärning

Andraspråksinlärning

Flerspråkighet

Lite mer fonetiskt tjafs som jag inte minns helt

Språkförändring

Teckenspråk

Sociolingvistik, typ hur olika samhällsklasser pratar osv

Språkets samverkan med tanken, närapå filosofi

Nu vet jag inte hur svårt det uppfattades om man inte kunde nåt sen innan, men det mesta var ganska basic men ändå att man känner att man har lärt sig en hel del. Det var inget mesande med ojojoj det där förstår ni nog inte, fast sen vet jag ju inte hur det är med det på olika ställen.

Postat

"An introduction to the field of linguistics. Throughout the course, attention is drawn to the systematic organization of language. The course focuses on the sound, word and sentence structures of natural languages. The course introduces a generative framework to study, describe and analyze the organization of natural languages. In the course we will also consider the application of theory to language change, language variation, first and second language acquisition, language disorders and language typology.Exemplification is from a wide variety of languages."

Postat

"An introduction to the field of linguistics. Throughout the course, attention is drawn to the systematic organization of language. The course focuses on the sound, word and sentence structures of natural languages. The course introduces a generative framework to study, describe and analyze the organization of natural languages. In the course we will also consider the application of theory to language change, language variation, first and second language acquisition, language disorders and language typology.Exemplification is from a wide variety of languages."

Har du någon mer ingående beskrivning med typ en lista över ämnen eller så?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.