Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Och de jag skrivit med lär ju vara de som jag uppträder med när det blir aktuellt...

plus 1-2 till måste vi kanske ha in.

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Enda fördelen med att betala n©b-avgift är väl att man får lov att använda den loggan på skivan. 😆

Fast om jag gör en liten upplaga, låt säga 100 ex blir det ju "bara" 1100 kr att betala.

Postat (redigerat)

Senare idag, kommer någon skriva "fan va ni har skrivit", förmodligen Memph. Eller pico, för han lär "snart" skriva, kl 07.26 typ.

Nu Elton John "Goodbye Yellowbrick Road". ASBRA!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av debatt
Postat

Mja.. jag har som sagt dålig koll på det där. Verkar otroligt krångligt juh. Har ni något bolag bakom er?

Jag har skivbolagskod och hela köret, men ger ut i mitt personnamn. Man behöver ju inte ha registrerat bolag för det.

Orsaken är att jag vill ha alla pengarna själv, tillsammans med medmusikerna. Vi har även generösa kompositörs-

procentsatser. Om man så bara skriver bongotrummorna så ska man få cred för det. Ingen bolag ska suga ut en.

Vet hur det kan vara. Brorsan har spelat ute en massa gånger och ligger på flera skivbolag, men det märks inte

ekonomiskt. Eftersom jag har mer gediget marknförkunskap än alla skivbolag så är den biten inga problem.

Branschen och kontakter inom den, får jag förlita på andra.

Postat

Jag har skivbolagskod och hela köret, men ger ut i mitt personnamn. Man behöver ju inte ha registrerat bolag för det.

Orsaken är att jag vill ha alla pengarna själv, tillsammans med medmusikerna. Vi har även generösa kompositörs-

procentsatser. Om man så bara skriver bongotrummorna så ska man få cred för det. Ingen bolag ska suga ut en.

Vet hur det kan vara. Brorsan har spelat ute en massa gånger och ligger på flera skivbolag, men det märks inte

ekonomiskt. Eftersom jag har mer gediget marknförkunskap än alla skivbolag så är den biten inga problem.

Branschen och kontakter inom den, får jag förlita på andra.

Aha okej. Då förstår jag varför det är krångligt.. 😄

Postat

Aha okej. Då förstår jag varför det är krångligt.. 😄

Folk ringer in och säger att de skänker en timlön, men frågan är om det är efter skatt och vad de tjänar.

Nu har det varit tre låginkomsttagare. Tänk om det blir mindre än den där 50-lappen de pratar om.

De gör fanfar och kassaklirr för detta. Fantastiskt! 😳

Postat

Kravet från ifpi och Grammotex för att ge ut skivor privat är att man tänkt ge ut fler än 1 (!) produktion framöver.

Annar får man EGENTLIGEN inte ens ge ut en cd, utan måste ha ett skivbolag "i ryggen".

Postat

Kravet från ifpi och Grammotex för att ge ut skivor privat är att man tänkt ge ut fler än 1 (!) produktion framöver.

Annar får man EGENTLIGEN inte ens ge ut en cd, utan måste ha ett skivbolag "i ryggen".

"Fler än 1 produktion"? låter lite märkligt egentligen 😕

Postat

Tänk... det finns "myndigheter"... organistaioner, som förbjuder en människa att ge ut en skiva för skoj skull.

😆

egentligen

😠

krav på "varaktighet" finns. För att kunna få isrc-kod (och alltså skivbolagskod) alltså, så intäkterna kan ticka på,

om man skulle ha sån tur.

Nu har jag:

skivbolagskod

isrc-koder

ean-kod

ncb-klarhet

katalognummer

compact disc-logga

copyright-logga

producer rights-logga

skivnummer

Postat

"Fler än 1 produktion"? låter lite märkligt egentligen 😕

ett album = en produktion

två olika album = två produktioner

*nu snöplogar de*

Postat

Undrar hur många som läser det finstilta och gör rätt i denna djungel det är att ge ut en skiva... OM man ska följa bestämmelserna.

😐😄

Postat

Jag tyckte det där lät konstigt faktiskt 😆 Så om man bara ska släppa en produktion så måste man ha ett skivbolag i ryggen 😆

Jaja.. jag är konstig i huvet oxå så det är lugnt 😛

Postat

Undrar hur många som läser det finstilta och gör rätt i denna djungel det är att ge ut en skiva... OM man ska följa bestämmelserna.

😐😄

precis!

Postat

Jag tyckte det där lät konstigt faktiskt 😆 Så om man bara ska släppa en produktion så måste man ha ett skivbolag i ryggen 😆

Jaja.. jag är konstig i huvet oxå så det är lugnt 😛

På fråga A svarar jag JA.

På fråga B svarar jag nääää. 😕

Ja, jag fick brev från dem. Krav för att jag skulle få skivbolagskod och kunna lägga in isrc-koder vid cd-framställningen på cd-skivorna digitalt med min cd-brännare och cd-bränningsprogram, för att exempelvis radiostationer lättare ska få ut info snabbt om vart de ska skicka slantarna (om det är en kommersiell radiostation och inte en studentradiostation t.ex., som är befriad från det, som i CA, USA), så är kravet at man uppfyller "varaktighetskravet", innebärande att man ska släppa flera album är det tänkt.

Ska man bara göra en enda skiva kan man inte få det. Dessutom kan man då inte heller få EAN-kod så att produkten om den säljs ska kunna inscannas och utscannas i en fysisk butik eller i en webbutik.

De såg helst att man registrerade eller låg på skivbolag helt enkelt, så fort man ville få ut en skiva. Hon ville inte kalla det att man gav ut en skiva annars. Skivbolagskravet kunde man dock, som sagt, kringgå om man satsade på "varaktighet" som privatperson. Inget som hindrar att jag

eller brorsan t.ex. registrerar ett skivbolagsnamn senare.

Postat

Detta beror säkert på att de vill förhindra en massa människor att "leka", bara ge ut en skiva för skojs skull, som en slags livsdröm.

Antar att det blir för administrativt jobbigt för dem.

Självklart kan ingen hindra vemsomhelst från att spela in låtar hemma el i studio och bränna och printa ut den hemma.

Det är ju inte så att de kommer med dobermannhundar och dragna AK4-or.

Men jag menar, de underlättar inte direkt för den som bara tänkt göra en enstaka sådan kul grej. Den personen får mer pappersjobb

och sånt, OM en skiva skulle sälja...

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.