Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag har ätit några gubbar, hjärtan och grisar från pepparkakeland. Nu blir det rock n rollmust och klemmentiner.

hej förresten

Varför säjer ingen mandariner längre?

Postat

Är det någon som läst böckerna om Arn? Har fått alla som pocket men inte haft ork att läsa. Är de bra? Börjar så smått få upp läslusten igen och har långledigt kring(lor) jul.

Har inte läst dom. Har svårt för guillious sätt att skriva dialog.

Postat

funderar på att skriva en bok om mitt eget liv någon gång. " En berg och dalbana mellan himmel och helvete" ...ungefär...

..och så spelar du in en cd och slänger med i boken.

Postat

Jag döper alla mina hårddiskar och andra enheter efter medlemmar i Rolling Stones. Keith Richards är en backuphårddisk.

Jag har Styrbjörn, Lilla Styrbjörn. Interna heter Mac HD... för den skulle man ju inte ändra namn på

Postat (redigerat)

Dom säjer att keith richards memoarer är bra.

Markus Larsson fick en lätt smäll på huvet av Keith för att han fick dålig kritik för en dålig spelning i Göteborg.

Edit: dålig mening eller? Ni som bryr er? 😛

Redigerat av Neosus
Postat

Markus Larsson fick en lätt smäll på huvet av Keith för att han fick dålig kritik för en dålig spelning i Göteborg.

Edit: dålig mening eller? Ni som bryr er? 😛

Och andra gången ville han inte prata med honom väl?

Långsint!

Postat

Styrbjörn är bra namn. Funkar det bra med ÅÄÖ alltså?

Jag har Keith Richards, Tony Chapman, Bill Wyman, Ian Stewart, Mick Taylor och Charlie Watts... sen vet jag att jag har haft Brian Jones, Ronnie Wood och Mick Jagger, men jag vet inte vilka det var och vad som har hänt med dem 😕

Postat

Styrbjörn är bra namn. Funkar det bra med ÅÄÖ alltså?

Jag har Keith Richards, Tony Chapman, Bill Wyman, Ian Stewart, Mick Taylor och Charlie Watts... sen vet jag att jag har haft Brian Jones, Ronnie Wood och Mick Jagger, men jag vet inte vilka det var och vad som har hänt med dem 😕

Min heter c.

Postat

Vad är skillnaden mellan satsumas, clementiner och mandariner? Hur ska man kunna veta vad det är man stoppar i munnen när de är lika svåra att skilja åt som politiska partier?

Mandarin är ett övergripande släkte av småcitrussorterna, precis som att exempelvis hund är ett däggdjur. Men mandarin är även en underkategori till sig själv, och hela mandarinsläktet består av de fyra syskonen mandarin, clementin, tangerin och satsumas.

Låter det krångligt? Det är det också, men kolla på den här professionellt framtagna pedagogikbilden så kanske det klarnar.

ta_116cb492bf4ef4db5dc71e13d5534750.jpg

Alltså: om du är lite osäker på vad det är du står och doftar på i frukt & grönt-avdelningen, och inte vill verka helt obevandrad, så kan du chansa på ”Mandarin” (så vida du inte håller i en apelsin eller citron, men då har du inte där att göra).

Clementinen ser ut som sin bror mandarinen, men är en korsning mellan apelsin och pomeransen (en annan citrusfrukt), vilket gör att den inte har några kärnor. Namnet kommer från prästen Pierre Clément som var den första som började odla clementinen så sent som i början av 1900-talet.

Satsumasen har, som man kanske hör på namnet, sitt ursprung i Japan. Den är mindre, slätare, saknar kärnor och har ofta gröna skiftningar i skalet. Det gröna behöver man dock inte undvika, den skördas mogen så det är inte samma sak som att köpa gröna bananer.

Slutligen har vi tangerinen som inte är så vanlig i Sverige. Den härstammar från Nordafrika och ser ut som en mindre och lite rödaktigare apelsin.

😛

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.