Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Här förklaras att Memphis sett en film. Eftersom han går på bio en del så antar jag att det var en biofilm han såg.

Jag vet heller ingen kanal som visat någon Robon Hood på tv idag.

Skulle ordet "på" ha använts i detta sammanhang, så skulle det ha stått "Jag såg nya Robin Hood bio".

Självklart tittar man Robin Hood och inte BREDVID Robin Hood om man inte är gravt synskadad och går på bio.

Dingbats ovidkommande utsvävningar om att någon ser en film när det ringer handlar ju om något helt annat.

Att Memphis inte förstod vad jag menade när jag skrev att man inte brukar säga att man såg bredvid Robin Hood gör mig något orolig för hur det står till med honom.

Det är ju lägesbeskrivningen jag talar om hela tiden. Prepositionen "bredvid" använder man väl vanligtvis inte, alltså bör "på" inte heller nyttjas.

Övertydlighet bör undvikas.

//:debatt

"På" var ingen lägesbeskrivning, precis som "på" i "jag håller på och diskar".

Postat

Här förklaras att Memphis sett en film. Eftersom han går på bio en del så antar jag att det var en biofilm han såg.

Jag vet heller ingen kanal som visat någon Robon Hood på tv idag.

Skulle ordet "på" ha använts i detta sammanhang, så skulle det ha stått "Jag såg nya Robin Hood bio".

Självklart tittar man Robin Hood och inte BREDVID Robin Hood om man inte är gravt synskadad och går på bio.

Dingbats ovidkommande utsvävningar om att någon ser en film när det ringer handlar ju om något helt annat.

Att Memphis inte förstod vad jag menade när jag skrev att man inte brukar säga att man såg bredvid Robin Hood gör mig något orolig för hur det står till med honom.

Det är ju lägesbeskrivningen jag talar om hela tiden. Prepositionen "bredvid" använder man väl vanligtvis inte, alltså bör "på" inte heller nyttjas.

Övertydlighet bör undvikas.

Såg den inte på bio. 😛 Såg hemma. :pppPPpppPppPPP

Postat

Rent praktiskt, vad innefattar "håller på" i detta sammanhang?

Är det inte ren utfyllnad?

För "håller på" avser väl också diskandet?

Jag skulle sagt "jag diskar".

Om nu inte "håller på" syftar på någon tvivelaktig helt egen aktivitet

som utförs simultant med diskandet, såsom att masturbera eller att

skjuta ihjäl en granne i fönstret mittemot.

:rolleyes:

Postat

Men om man i sportsammanhang säger "Jag håller på Barcelona" .. om det då är onödigt att fylla ut med "håller på".. , då blir det ju bara "Jag Barcelona"

.. 😳

Fattar ingenting. 🤪

Postat

Men om man i sportsammanhang säger "Jag håller på Barcelona" .. om det då är onödigt att fylla ut med "håller på".. , då blir det ju bara "Jag Barcelona"

.. 😳

Fattar ingenting. 🤪

Man säger aldrig "jag håller på Barcelona", man säger "jag håller på Real Madrid". 😉

I detta sammanhang betyder "hålla på" något helt annat än i "jag håller på och diskar".

Postat

Såg den inte på bio. 😛 Såg hemma. :pppPPpppPppPPP

"Såg den inte på bio" låter bättre än "Såg på den på bio", inte sant?!

:ffppffpppPPPPSPSPSPSPpppppOOOpppppVVVVXXXXXYYYYYYYZZZZZZZZZZmmmmmmPPPPpPppPPppp

Postat

Man kan förledas att tro det.

Vad är "på" i detta sammanhang förutom utfyllnad?

Postat

I detta sammanhang betyder "hålla på" något helt annat än i "jag håller på och diskar".

Jo, jag vet. 😛

"Såg den inte på bio" låter bättre än "Såg på den på bio", inte sant?!

:ffppffpppPPPPSPSPSPSPpppppOOOpppppVVVVXXXXXYYYYYYYZZZZZZZZZZmmmmmmPPPPpPppPPppp

😆

Postat

Glanade lite på Superstars på TV3 igår, när dåvarande och nuvarande idrottare (Stefan Holm, Kennet Andersson, Pernilla Wiberg m.fl.) tävlar mot varandra i flera grenar. Vad jag förundrades över var alla muskelbristningar de råkade ut för. Kan det vara så att sådana som varit aktiva idrottare lättare råkar ut för det om de inte håller igång jämfört med vanliga dödliga?

😳

Postat (redigerat)

Hur mår Chalmers idag annars? Några nybyggnationer på gång?

Mår alldeles utmärkt. Jo, de bygger sedan några månader för fullt nere på Lindholmen, dels nya studentlägenheter samt ett coolt forskningscenter typ som heter Kuggen.

Kuggen.jpg

Ska till skolan nu faktiskt och plugga,den byggnaden man ser bakom där, ☺️ herrå!

Redigerat av Memphis
Postat

Man kan förledas att tro det.

Vad är "på" i detta sammanhang förutom utfyllnad?

En grammatisk markör.

Hur skulle du säga "Jag åt på/av/från/whatever äpplet" om du inte får använda en preposition och du måste skilja betydelsen från "Jag åt äpplet"?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.