Pazo Postat 9 oktober 2010 Trådstartare Postat 9 oktober 2010 Orka cider! E ju kärringdricka! 😄 Ska du säga 😮
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Såg på nya Robin Hood. Tycker "på" är överflödsinfo i denna meningen, det kan du stryka. Man går ju liksom inte på bio (om det nu var det) och sedan säger: "Jag såg bredvid Robin Hood." 😆
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 När har Sigurd namnsdag i den brittisk engelska almanackan?
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Tycker "på" är överflödsinfo i denna meningen, det kan du stryka. Man går ju liksom inte på bio (om det nu var det) och sedan säger: "Jag såg bredvid Robin Hood." 😆 Det ger ju meningen en lite annan innebörd, om än svårdefinierad. Kan du inte fråga mig först innan du gör såna där utlåtanden, det är ju jag som är lingvisten här. Så lovar jag att fråga dig först när det handlar om sport. Eller så bara går vi och lägger oss.
Memphis Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Tycker "på" är överflödsinfo i denna meningen, det kan du stryka. Man går ju liksom inte på bio (om det nu var det) och sedan säger: "Jag såg bredvid Robin Hood." 😆 🤪
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Quinoan sprack för mig idag. När jag lyfte på locket såg det ut som gröt istället för undulatfrön som det ska göra.
Memphis Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Idag spelade jag och Lollo in ny sång på min nya houselåt! 😮 Blev bra! 😮 Har en massa redigerande att göra nu bara.
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 🤪 "Jag såg på nya Robin Hood" föredrar jag inte jämfört med "Jag såg nya Robin Hood". Det var väl bara det. 🤪
debatt Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Idag spelade jag och Lollo in ny sång på min nya houselåt! 😮 Blev bra! 😮 Har en massa redigerande att göra nu bara. Använder ni kompressor när ni spelar in eller lägger du på det på sångspåret efteråt eller bara vid masteringen? 😲
Memphis Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 "Jag såg på nya Robin Hood" föredrar jag inte jämfört med "Jag såg nya Robin Hood". Det var väl bara det. 🤪 Jo, det förstod jag ju, men inte det du spann vidare på. 😛
Memphis Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Använder ni kompressor när ni spelar in eller lägger du på det på sångspåret efteråt eller bara vid masteringen? 😲 Lägger på kompressor efteråt när jag mixar. Mastrar aldrig, gör man en tillräckligt bra mix så behövs inte det.
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 (redigerat) "Jag såg på nya Robin Hood" föredrar jag inte jämfört med "Jag såg nya Robin Hood". Det var väl bara det. 🤪 Jag tolkar det så här. Det är en skillnad i vad man kallar telicitet, om handlingen har nått en slutpunkt eller inte. "Se" antyder i första hand att man såg klart filmen, "se på" tolkas, lite beroende på sammanhang, nog främst som att man inte såg hela filmen, eller hur som helst att det inte är det som är relevant. Se på exemplena: Jag satt och såg på Robin Hood när telefonen ringde ? Jag satt och såg Robin Hood när telefonen ringde I mina öron låter den andra meningen aningen mysko, och jag skulle nog i 95% av fallen säga nummer ett. För ett tydligare exempel på atelisk/telisk situation, jämför "Jag åt på ett äpple" och "Jag åt ett äpple". EDIT: Eller "Jag åt AV ett äpple" eller osv. Redigerat 9 oktober 2010 av Dingbats
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Mastrar aldrig, gör man en tillräckligt bra mix så behövs inte det. Sanning med modifikation va? Men jag brukar inte heller mastra i någon större mening, eftersom jag är för okunnig. Lägger på en lätt eq och limiterar upp nivån bara.
Neosus Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Jag skulle säga: -Jag tittade på den nya filmen Robin Hood
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 ...och så brukar jag en massa annat. 😱 Ett riktigt mixbruk.
Dingbats Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Där fick jag smälla debatt PÅ fingrarna. Nu ska jag gå och lägga mig på sängen. Gonatt.
Pazo Postat 10 oktober 2010 Trådstartare Postat 10 oktober 2010 määäh, så börjar djävulens advokat NU! Den hade jag ju velat se!
debatt Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 Såg på nya Robin Hood. Liksom vad man väntade sig. Kändes lite väl lång. Musiken var till stor del fantasilös och klyshig men bitvis välgjord iaf. Bra slut. ☺️ Här förklaras att Memphis sett en film. Eftersom han går på bio en del så antar jag att det var en biofilm han såg. Jag vet heller ingen kanal som visat någon Robon Hood på tv idag. Skulle ordet "på" ha använts i detta sammanhang, så skulle det ha stått "Jag såg nya Robin Hood på bio". Självklart tittar man PÅ Robin Hood och inte BREDVID Robin Hood om man inte är gravt synskadad och går på bio. Dingbats ovidkommande utsvävningar om att någon ser på en film när det ringer handlar ju om något helt annat. Att Memphis inte förstod vad jag menade när jag skrev att man inte brukar säga att man såg bredvid Robin Hood gör mig något orolig för hur det står till med honom. Det är ju lägesbeskrivningen jag talar om hela tiden. Prepositionen "bredvid" använder man väl vanligtvis inte, alltså bör "på" inte heller nyttjas. Övertydlighet bör undvikas. //:debatt
debatt Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 määäh, så börjar djävulens advokat NU! Den hade jag ju velat se! D e då fan oxå!!
debatt Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 När man ska lägga låtarna på cd i stereo så måste man ju ha mastrat den innan, annars kan man ju inte lägga den på cd. Att mixa klart i t.ex. Cubase innebär ju inte att man fått ned den till ett stereospår öht. Den ligger ju där värnlös, obrukbar och bara trånar efter att bli två... spår. I Wavelab t.ex. så för man in materialet så att den kan läggas på cd. Wavelab är ett masteringprogram. Jag brukade dela in det i inspelningsprogram -> masteringprogram -> cd-bränningsprogram, men det finns ju ett slags program till, ljudbearbetningsprogram, som kan komma in efter inspelningsprogram.
Recommended Posts