Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är väl inte otroligt att företag använder detta i "motsatt syfte" också då, dvs. för att konstruera saker som ska gå sönder efter en viss kortare tid än vad som skulle kunna vara nödvändigt om man använt ett annat utseende eller ett annat material? Tänker på plastdetaljer som "alltid" går sönder. Exempel är mina spisvred i plast som fästs på metallpinnar, luckan till fjärren där man byter batterier är ett jättetunt plaststrå man drar åt sidan eller upphängningen i portan för mekaniken - också den i plast.

Kan man i CAD se vad som händer om man byter material här och där? Kan du t.ex. se vad som sker om främre ramen i din viktställning är gjord av jakaranda istället?

Fast det är väl snarare en egenskap hos plast. Visst skulle man kunna göra det av andra material men då skulle nog tillvärkningskostnaden stiga så mycket att det ändå inte sulle vara värt et.

Annons
Postat

Fast det är väl snarare en egenskap hos plast. Visst skulle man kunna göra det av andra material men då skulle nog tillverkningskostnaden stiga så mycket att det ändå inte skulle vara värt det.

Jag tycker det är katastrof att den tunna strängen man drar undan på fjärren för att byta batterier är av plast. Det är faktiskt en sträng på endast 1 mm i bredd och 3 cm på längden. Den gav ju vika såklart. Ny fjärr kostade 1600 enligt prislistan.

Och att ha spisvreden i plast, när hela spisen i övrigt är i keramik, metall och jakaranda (handtagen). Vreden är ju svaga länken, det är ju dem man vrider på varje dag. Fick nya i veckan f.ö.

Postat

1 Baltimore Towers Eanjou 445 $34.85M 3051.00

2 Georgia Overkillers overkill 913 $36.52M 2867.00

3 VancouverDebates VancouverCanucks 1335 $37.21M 2753.00

4 Amazing Whitehorse fidden 2882 $32.44M 2398.00

5 therocker s(AINT) therocker 3997 $28.35M 2139.00

6 Slejman Slejman 4186 $30.68M 2083.00

7 aROCKER FIRESTICKS aROCKER 4849 $31.89M 1857.00

Vet inte hur jag ska tolka mitt FV - att jag borde ligga ännu högre kanske?

Postat (redigerat)

Det är väl inte otroligt att företag använder detta i "motsatt syfte" också då, dvs. för att konstruera saker som ska gå sönder efter en viss kortare tid än vad som skulle kunna vara nödvändigt om man använt ett annat utseende eller ett annat material? Tänker på plastdetaljer som "alltid" går sönder. Exempel är mina spisvred i plast som fästs på metallpinnar, luckan till fjärren där man byter batterier är ett jättetunt plaststrå man drar åt sidan eller upphängningen i portan för mekaniken - också den i plast.

Kan man i CAD se vad som händer om man byter material här och där? Kan du t.ex. se vad som sker om främre ramen i din viktställning är gjord av jakaranda istället?

Kan mycket väl tänka mig att det finns företag som "missbrukar" det så. Men det e ju också som Pazo säger, är ju en ekonomisk fråga, alla vill ju alltid maximera vinsten vilket drar ner kvalitén.

Jo, man kan byta mellan olika material och se vilket som e bäst. ☺️

Bästa fördelen med sån här simulation allmänt e ju att man lätt kan ändra sin konstruktion för att undvika spänningskoncentrationer. Lägga man på mer material där man ser är svagaste punkten. Men mer material --> Högre produktionskostnad, så blir ofta en avvägning.

Sedan kan man simulera vätske-strömningar i rör och luftströmmar osv vilket e ballt, fast det kan inte jag, än. ☺️

Redigerat av Memphis
Postat

Slölyssnade på några av Idollåtarna senast.

Tyckte att Linnea och Olle var bäst - de

som alltid är sämst annars. Där ser man

vad låtvalet är viktigt.

Daniel åkte ut bara för att han inte kunde

sjunga lika personligt som originalet i

kvällens bästa låt.

Postat

Kostar CAD fullversion hur mycket??

Vet inte men full-licenser är inte billiga direkt. Finns dock olika versioner med olika begränsningar, precis som med Cubase osv.

För studenter finns det som tur e Student-licenser som oftast är gratis. ☺️

Postat

Strax under 20000 tror jag.

Igår satt jag under en timme med Cubase och Word.

Bara för att lära och inte känna press.

Lärde mig två grejer som jag inte kunnat.

Det var bra.

Har ju inte suttit med några program öht,

eller med någon manual heller, sedan jag köpte

dator.

Att man då man i Word ska lägga in bilder och

kombinera med text inte får fram de funktionerna

upptill förrän man klickar på bilderna visste

jag t.ex. inte. Lite avigt och inte alls lika

logiskt som i ArtStudio.

Eller att man i Cubase måste manuellt markera

genom att förbocka varje ingångsbuss, så att

det går att spela in visste jag inte. Det borde

ju ske automatiskt när man lagt in alla portar

i VST Connections och Device Setup.

😛

Postat

Att då man i Cubase klickar på ett av flera audiospår, för man för det spåret vill t.ex. ändra pan eller eq eller nåt, så försvinner i samma ögonblick inspelningen på bredvidliggande spår - det hade jag ingen aning om! Väldigt osmart iaf.

Postat

Gött. 😄

Rätt slappt här med. Satte klockan på 10, somnade om till halv 12. ☺️ Ska iväg o repa snart!

Postat

Man kan inte klicka på nåt i mitt Cubase under inspelningen för att ändra, för då försvinner det spår som ligger bredvid. Bajsdåligt.

Det kan man i Live! har jag för mig.

😆😲😳

Postat

Det finns två grejer det känts som om jag aldrig haft tid till i hela mitt liv.

1) Följa serier/följetonger, antingen på tv eller i någon tidskrift.

2) Sitta och bara hänga ute nånstans och glo på folk utan att göra nåt, softa på det sättet.

😛

Postat

Det finns två grejer det känts som om jag aldrig haft tid till i hela mitt liv.

1) Följa serier/följetonger, antingen på tv eller i någon tidskrift.

2) Sitta och bara hänga ute nånstans och glo på folk utan att göra nåt, softa på det sättet.

😛

#2 är ju inte direkt något som man "gör"... om man inte är lite konstig då 😛

Annars bara hänga på stan med nån kompis å inte göra något är ju skönt om de är bra väder

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.