Glaskatten (oregistrerad) Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Lyssnade på Genelec 8030, 8040 och 8020 när jag lyssnade på monitorer. Jag lyssnade även på Focal CMS 50 och CMS 65 samt Adam A7 och Krk VXT 6. Enligt min uppfattning var Genelec 8030 definitivt sämst och fick bra med spö av Focal och dom andra högtalarna. Enligt mig är Genelec 8020 ett mycket bättre köp än 8030 då jag tycker dessa egentligen låter bättre. 8030 kändes väldigt tillbakadragna i mellanregistret och kunde inte spela särskilt starkt. När jag lyssnade monitorer ansåg jag att Focal definitivt var bäst och då har jag jobbat mycket med Genelec såväl 8040,1030,1032, 1038 m.m. Så för mig blir det ett par Focal CMS 65 eller Klein Hummel nästa gång jag köper monitorer. Föredrar också Focal framför Genelec. Även om jag inte tycker skillnaden är så stor om båda är ungefärligen lika inställda och uppställda. Men bättre och betydligt mer prisvärda än båda dessa tycker jag som sagt NX-serien är.
KillwithSkill Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Här groggas det tidigt på fredagen... det gillas 🙂
Gilbert Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Som sagt en mätning av ett rum säger ju egentligen inte mycket om hur återgivningen av musiken som spelas i rummet uppfattas av den som befinner sig i det. För det beror ju på väldigt många olika faktorer..... Vi vet ju alla, efter många minnesvärda trådar, att du inte har stort förtroende för vetenskapen utan istället väljer att lita på din egen intuition ... Så det är väl knappast någon ide att försöka förklara att en impulsfil beskriver hur ett rum beter sig och att detta är något som akustiker (och kanske några av dina pluggar) förlitar sig på dagligen.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Vi vet ju alla, efter många minnesvärda trådar, att du inte har stort förtroende för vetenskapen utan istället väljer att lita på din egen intuition ... Säger personen som börjat hitta på nya definitioner av var mellanregister och diskantregister bör ligga (fast de inte gör det) och konstigt nog inte verkar känna till formanter som är väldigt betydelsefulla för inspelningar och akustik.... Sen så är du nog ensam hobbyakustiker att tycka att rummet är allt.... Linkwitz som är en äkta auktoritet inom ljud och givetvis behärskar både teori och praktik, skriver: "Actually, the loudspeaker is the problem The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem, because it illuminates the room unevenly with sound at different frequencies. The room merely talks back and the listener's brain cannot withdraw attention from it. "
Gilbert Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Säger personen som börjat hitta på nya definitioner av var mellanregister och diskantregister bör ligga (fast de inte gör det) och konstigt nog inte verkar känna till formanter som är väldigt betydelsefulla för inspelningar och akustik.... Sen så är du nog ensam hobbyakustiker att tycka att rummet är allt.... Linkwitz som är en äkta auktoritet inom ljud och givetvis behärskar både teori och praktik, skriver: "Actually, the loudspeaker is the problem The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem, because it illuminates the room unevenly with sound at different frequencies. The room merely talks back and the listener's brain cannot withdraw attention from it. " Nej, nu orkar jag inte längre. Folk får dra sina egna slutsatser. Väljer de att lita på dina påhitt så må de va hänt.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 (redigerat) Nej, nu orkar jag inte längre. Folk får dra sina egna slutsatser. Väljer de att lita på dina påhitt så må de va hänt. Så Linkwitz är inte vetenskaplig? Och du tycker verkligen att mellanregister bör definieras som att det börjar vid 160Hz och Diskant vid 1600Hz, konstigt för i så fall har ALLA andra fel om detta om du har rätt. Har du ens använt en vanlig 3 bands tonkontroll någon gång?........ Redigerat 1 oktober 2010 av Glaskatten
Gilbert Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 (redigerat) Så Linkwitz är inte vetenskaplig? Och du tycker verkligen att mellanregister bör definieras som att det börjar vid 160Hz och Diskant vid 1600Hz, konstigt för i så fall har ALLA andra fel om detta om du har rätt. Har du ens använt en vanlig 3 bands tonkontroll någon gång?........ Du verkar uppenbarligen ha problem med att läsa och förstå mina inlägg. Konstigt att ingen annan lider av detta besvär. https://www.studio.se/index.php?showtopic=79908&view=findpost&p=1140097 Redigerat 6 oktober 2010 av Gilbert
Glaskatten (oregistrerad) Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Du verkar uppenbarligen ha problem med att läsa och förstå mina inlägg. Konstigt att ingen annan lider av detta besvär. Nej då! jag och de flesta andra förstår, men det är tyvärr för dig inte alltid till din fördel...
Bedlam Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Vilken bra hjälp/feedback han får att välja högtalarmodell, not.
Biran Postat 1 oktober 2010 Postat 1 oktober 2010 Vilken bra hjälp/feedback han får att välja högtalarmodell, not. Japp, håller med dej ☺️ Tur ela det att öronen inte bryr sej om tekniskt fikonspråk eller för den delen tekniken bakom ljudet.. Låter det bra så e det bra - enkelt och koncist !!
Pmm Postat 2 oktober 2010 Trådstartare Postat 2 oktober 2010 Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik. Hur som helst, 8030 + basfällor bli nog bra :-) Själv funderade jag som du för några år sedan, valde mellan mindre modell med sub eller 8040 och det blev 8040. Det jag hörde skillnad på 8040 och 8050 var botten i typ "dance" men kan inte påstå att jag så ofta saknar något i 8040. Lyssnade mycket innan på olika högtalare med eget material. 4sound Folkungagatan hade då 8020-8050 uppkopplade i hyfsat rum. Jag hörde också alla Genelec i 8000-serien samt 6010 och flera ur 1000-serien samtidigt på LLB-mässan. Alla låter otroligt lika, man adderar huvudsak bas och volym, helt sjukt att lyssna på 1000-serien för att sedan byta till 6010+sub, vad bra de låter allihopa. Jag är väldigt nöjd med mina 8040. Sen köpte jag en sub till slut i alla fall :-) Hittade i ett svagt ögonblick en 7060A på Blocket förra året till mycket bra pris, samtidigt som jag råkade ha lite extra pengar, inte för jag kunde logiskt motivera att jag behövde utan bara för det är så himla skönt ibland och kul att lyssna :-) Och för någon månad sedan köpte jag ett par begagnade 8020. Och trots att jag visste de är bra blev jag otroligt överraskad första gången jag spelade dem i ett lite större rum. Har Genelec's väska till och de är helt otroliga och portabla högtalare, kan inte tänka mig bättre paket. Jag har inte heller perfekt rum (långt ifrån men större än ditt) och jag har "fuskat" med en Behringer DEQ2496 och Room Eq Wizard, gör faktiskt mycket stor skillnad. Till lilla rummet på jobbet (har ej musikjobb) tar jag ibland 8020 (kan inte hålla mig) och där är det också mycket resonanser, rätar upp det hjälpligt med Audio Hijack Pro och en EQ så kan man köra Spotify hela dagen. Spela upp ett frekvenssvep, säg 40-250 Hz i ett litet dåligt rum, det är en upplevelse om man inte gjort det förr, och det är en lika stor upplevelse att räta upp det lite med en bra eq (skära bort de värsta topparna, det är de som förstör mest). Men bäst är rumsbehandling. En annan sak, det verkar vara väldigt lätt att sälja begagnade Genelec, kollar på blocket och de har ett mycket bra andrahandsvärde och de omsätts mycket snabbt så ångrar du dig kan du alltid sälja utan att förlora så mycket. Lycka till, du blir inte missnöjd vad du än väljer! Hej! Jag har märkt att dom har väldigt bra andrahandsvärde. Därför känns det mer motiverat att köpa helt nya. Speciellt nu när kronan är så stark. Det jag gillar med Genelec är att ljudet är lika oberoende vilken modell man väljer. Alla låter bra, fast naturligtvis spelar dom olika högt samt att vissa går djupare ner i basen. Man kan börja med lite mindre monitorer och sedan byta upp sig utan att karaktären i ljud förändras allt för mycket. Jag inne på 8030 samt lite akustikbehandling..
Pmm Postat 2 oktober 2010 Trådstartare Postat 2 oktober 2010 Lyssnade på Genelec 8030, 8040 och 8020 när jag lyssnade på monitorer. Jag lyssnade även på Focal CMS 50 och CMS 65 samt Adam A7 och Krk VXT 6. Enligt min uppfattning var Genelec 8030 definitivt sämst och fick bra med spö av Focal och dom andra högtalarna. Enligt mig är Genelec 8020 ett mycket bättre köp än 8030 då jag tycker dessa egentligen låter bättre. 8030 kändes väldigt tillbakadragna i mellanregistret och kunde inte spela särskilt starkt. När jag lyssnade monitorer ansåg jag att Focal definitivt var bäst och då har jag jobbat mycket med Genelec såväl 8040,1030,1032, 1038 m.m. Så för mig blir det ett par Focal CMS 65 eller Klein Hummel nästa gång jag köper monitorer. I min studio kör jag med Krk K-rok samt Yamaha NS-10M. Hej! Kan tänka mig att lyssna på Focal CMS 65 och se hur bra dom låter.
cborg Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Jag inne på 8030 samt lite akustikbehandling.. Jag har visserligen 8030 med sub men när jag bodde i min lägenhet i Linköping gjorde jag egna absorbenter (20 cm tjocka cirka) och satte direkt bakom högtalarna mot väggen. Sen ett par på sidoreflektionsytorna. Det blev en stor förbättring. Så jag kan säga att det funkar bra. Och är hyfsat enkelt och inte allt för dyrt dessutom. Sen kanske det finns andra högtalaralternativ för dig men det kan jag inte säga nåt om. 🙂
KillwithSkill Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 (redigerat) Jag kör med 8030 och subban 7050A (den gamla modellen med bara stereo in) Och när jag var i butiken och lyssnade så fanns även 8040 och 8050 men dessa var inkopplade utan sub och 8030 med. När jag krämade på rejält så märkte man på 8040 storknade lite i basen, blev fladdrig och odistinkt. 8050 spelade som fan utan problem. Men dom kostade ju apa oxå. Så provade jag 8030 med 7050subben där 8030 var dippade i basen (switcharna bakpå)och det spelade väldigt mkt bättre än 8040. Enorm kropp i ljudet. Lät lite som dom stora 3-vägs. Och eftersom 8030 var dippade så spelade dom mkt renare i nedre registret. Har haft den setupen sen 2004 och kommer förmodligen köra på det i många år till! Är intresserad av vad nya 8260 och hur dom låter. Liknande design som 8000-serien fast 3-vägs med ett mellanregistermembran runt diskanten. Men dom kostar 32 papp styck oxå.... 🤪 Och angående akustikbehandling så prova dig fram. Du ska inte behöva bygga om hela hemmet för att det ska vara optimalt akustiskt. Sagt det förut och säger det igen. VART lyssnar man mest på musik, i studios eller hemma? Prova dig fram tills du hittar ett läge som tilltalar dig, sen om det är "fel" akustik så är det verkligen skit samma. Du ska väl ändå inte bedriva nån open air studio iallafall? Så länge DU vet vad som händer när du skruvar. ☺️ Redigerat 2 oktober 2010 av KillwithSkill 1
Pmm Postat 2 oktober 2010 Trådstartare Postat 2 oktober 2010 Jag har visserligen 8030 med sub men när jag bodde i min lägenhet i Linköping gjorde jag egna absorbenter (20 cm tjocka cirka) och satte direkt bakom högtalarna mot väggen. Sen ett par på sidoreflektionsytorna. Det blev en stor förbättring. Så jag kan säga att det funkar bra. Och är hyfsat enkelt och inte allt för dyrt dessutom. Sen kanske det finns andra högtalaralternativ för dig men det kan jag inte säga nåt om. 🙂 Tänkte köra liknande aukustikbehandling som du skrev. Ett par abosrbenter bakom monitorerna. En till höger om väggen och en bakom skrivbordet. Får komplettera med hörvarianter senare om det känns nödvändligt.. Köper nog färdiga, blir inte så dyrt och kanske snyggare. Är inne på 8030 men läst fina omdömen om Focal CMS modellerna. Men hittar ingen svensk affär som säljer dessa.
Pmm Postat 2 oktober 2010 Trådstartare Postat 2 oktober 2010 Jag kör med 8030 och subban 7050A (den gamla modellen med bara stereo in) Och när jag var i butiken och lyssnade så fanns även 8040 och 8050 men dessa var inkopplade utan sub och 8030 med. När jag krämade på rejält så märkte man på 8040 storknade lite i basen, blev fladdrig och odistinkt. 8050 spelade som fan utan problem. Men dom kostade ju apa oxå. Så provade jag 8030 med 7050subben där 8030 var dippade i basen (switcharna bakpå)och det spelade väldigt mkt bättre än 8040. Enorm kropp i ljudet. Lät lite som dom stora 3-vägs. Och eftersom 8030 var dippade så spelade dom mkt renare i nedre registret. Har haft den setupen sen 2004 och kommer förmodligen köra på det i många år till! Är intresserad av vad nya 8260 och hur dom låter. Liknande design som 8000-serien fast 3-vägs med ett mellanregistermembran runt diskanten. Men dom kostar 32 papp styck oxå.... 🤪 Och angående akustikbehandling så prova dig fram. Du ska inte behöva bygga om hela hemmet för att det ska vara optimalt akustiskt. Sagt det förut och säger det igen. VART lyssnar man mest på musik, i studios eller hemma? Prova dig fram tills du hittar ett läge som tilltalar dig, sen om det är "fel" akustik så är det verkligen skit samma. Du ska väl ändå inte bedriva nån open air studio iallafall? Så länge DU vet vad som händer när du skruvar. ☺️ Hej! Ja, jag ska prova mig fram när det gäller aukustiken. Helt klar blir det skillnad med lite absorbenter än att köra helt utan. Och perfekt behöver det inte bli. Fast mina madrasser som jag kör med nu är på tok för fula i längden 😆
nixpix2 Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Är det någon som kan berätta vad som är så speciellt med Genelec? Det verkar vara ett sånt där märke som alla "måste" ha. Själv kan jag inte köpa några pga att jag inte tål designen. Jag har aldrig hört några, men de ser otroligt billiga och plastiga ut. Får man verkligen valuta för pengarna, eller betalar man mest för märket? Någon med "nykter" syn på saken kanske kan ge lite klarhet i frågan?
cborg Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 (redigerat) Priset kunde varit bättre (iallafall nån/några tusenlapp/ar per styck) men dom spelar otroligt stort för sin storlek. Det är vad jag gillar med dem (annars hade jag säkert kört B&W 🙂 ). De funkar förmodligen bäst fristående; jag tycker det men då har jag lyssnat i olika rum. De har bra inställningar som hjälper när man är lite mer noggrann med fas osv. edit: Oh, jag glömde - de har ON-knappen på framsidan - Det är fasen värt en tusenlapp! 😄 Redigerat 2 oktober 2010 av cborg
nixpix2 Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Vafan! Haha! Var du verkligen tvungen att byta din fina avatar? Man känner ju inte igen dig längre! Den nya är mycket svår att identifiera, eller så är det jag som ser dåligt dagen efter igen...
Biran Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Är det någon som kan berätta vad som är så speciellt med Genelec? Det verkar vara ett sånt där märke som alla "måste" ha. Själv kan jag inte köpa några pga att jag inte tål designen. Jag har aldrig hört några, men de ser otroligt billiga och plastiga ut. Får man verkligen valuta för pengarna, eller betalar man mest för märket? Någon med "nykter" syn på saken kanske kan ge lite klarhet i frågan? Finns massor av märken man betalar för design, hype ect och inte för att dom skulle vara bättre på något sätt. Tex min Iphone 4, ohyggligt dyr och inte på något sätt bättre telefon än de andra liknande som finns på marknaden.. Genelec tycker iaf inte jag motsvarar pris vs ljudkvalle, men trots det vara på väg att bli typ studiostandard.. Fördelen kan ju vara att man känner igen ljudet om man jobbar någon annanstans där Genelec finns uppställda 😏
Gilbert Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Genelec tycker iaf inte jag motsvarar pris vs ljudkvalle, men trots det vara på väg att bli typ studiostandard.. På väg ... ? Var har du varit de senaste decenniet? 😛
Biran Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 På väg ... ? Var har du varit de senaste decenniet? 😛 Nja, nu finns det ju som tur e studios som klarar av att motstå frestelsen att se ut/låta som alla andra, därav mitt *på väg* ☺️
Abi Bah Postat 4 oktober 2010 Postat 4 oktober 2010 Geneleg är inte speciellt plastiga, ytterhöljet är ju damn it metall på dom små jävlarna, väger bly gör dom också. Grejjen är att om en Genelec låter dåligt så är det troligtvis en dålig mix som blivit avslöjad , vad man betalar för är, byggkvalité, andrahandsvärde och en garanti att man kommer att höra allt som är burkigt eller vasst med en enorm precision år efter år. Dessutom går det fortare att nå bra resultat med dyra grejjor och tid är för vissa pengar. Sitter man väldigt nära monitorerna är det viktigt att avståndet mellan bas och diskantelement inte är för stort..Annars får man guppa med huvudet under mix. BAH
Alexho Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 (redigerat) Den största fördelen med sub till 8040 i min mening är nog att man kan kräma på mera utan att det lyser rött hela tiden. Upplever dom som väldigt klena i botten utan sub nämligen, men med sub blir det en helt annan femma...sen kam jag hålla med om att den djupaste botten är överskattad om man ändå inte sitter i ett väldigt bra rum... Tycket dock inte genelec är riktigt ärliga vad gäller siffrorna....(rent krasst begår dom självklart inget fel) men 8040 är så klena i botten att jag tycker dom borde revidera specarna lite då lampan lyser rött vid väldigt låg utvolym om man närmar sig de nedre regionerna på specarna... Ojoj, det måste vara fel på dina 8040. Jag sitter själv med dem och har aldrig upplevt dem klena. tvärt om, jag har tom roll off på basen! Har heller aldrig fått mina att lysa rött, och jag tycker jag drar på lite ibland? Mixar för det mesta i volymer där ett samtal kan pågå utan problem. Till trådskaparen; Hur stort är rummet? Jag har själva inte jättestort och kan ibland känna att mina 8040 blir lite stora, som att du sitter "i" musiken. En av mina vänner har 8030 och de tycker jag är bättre om du har ett mindre rum. 8030 känns även (kan bero på rummet) lite tydligare i mid'en. Jag hade köpt 8030 och ett par bra lurar för att kolla basen, skippa subben. En subb kräver att rummet är i bra akustisk ordning, annars stjälper den mer än hjälper. Redigerat 5 oktober 2010 av Alexho
ViktorDenStore Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 Skulle absolut inte lägga någon större summa på Genelec. Gillar inte alls Genelec-soundet. Alldeles för vasst och inte alls särskilt ärligt - förhållandevis till prislappen. Ta istället en titt på Geithain. Tysk kvalitet. Vill minnas att både delarna tillverkas och sätts ihop i samma lokal i Tyskland. Absolut de bästa monitorerna jag någonsin har hört! 🙂 Viktor
Implasticyde Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 (redigerat) Skulle absolut inte lägga någon större summa på Genelec. Gillar inte alls Genelec-soundet. Alldeles för vasst och inte alls särskilt ärligt - förhållandevis till prislappen. Ta istället en titt på Geithain. Tysk kvalitet. Vill minnas att både delarna tillverkas och sätts ihop i samma lokal i Tyskland. Absolut de bästa monitorerna jag någonsin har hört! 🙂 Viktor Av ren nyfikenhet. Vilken eller vilka modeller använder du från Geithain? 🙂 EDIT: En sak från Technical properties man bör se tänka på är att Geithain har "Magnetic shield" som "optional". Är en mycket god idé att välja denna option för att vara på den säkra sidan! Redigerat 5 oktober 2010 av Implasticyde
Demonproducenten Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 Gillar inte alls Genelec-soundet. Alldeles för vasst och inte alls särskilt ärligt - förhållandevis till prislappen. kan du inte med hjälp av dina hyperexakta öron plottra upp frekvenskurvan för oss från genelec så vi kan se i vilket spektra den inte spelar särskilt ärligt?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.