Zetti Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Tjena hej Vi säger att jag gjort en kommersiell houselåt. Spelar det någon större roll om jag skickar den till Warner Music i sverige t.ex eller får jag ut mer av att skicka den till ett bolag i england där just den här musiken går hem oftare? Kanske Ministry of sound eller något liknande. Hade varit snällt om någon kunde förklara lite mer hur det fungerar, visste inte riktigt vad jag skulle söka på heller, har letat lite...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Tjena hej Vi säger att jag gjort en kommersiell houselåt. Spelar det någon större roll om jag skickar den till Warner Music i sverige t.ex eller får jag ut mer av att skicka den till ett bolag i england där just den här musiken går hem oftare? Kanske Ministry of sound eller något liknande. Hade varit snällt om någon kunde förklara lite mer hur det fungerar, visste inte riktigt vad jag skulle söka på heller, har letat lite... Generellt så är små bolag att föredra eftersom de jobbar snabbare och har bättre koll på vad som funkar just nu, men pengamässigt ger det sällan bra pengar om du inte får en megahit. Warner har rätt taskigt rykte när det gäller dansmusik, men de är bra på Dr. Bombay typ.... Bäst är att ha eget bolag och en bra manager då kommer de andra bolagen krypande och vill licensiera om du gör bra grejor.......
nattvaktaren Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Att en dansproducent debuterar på MoS har typ aldrig hänt, dom plockar oftast bara upp vad andra labels släpper och letar inte talang på samma sätt som små etiketter. Hitta ett bolag som gör grejer med samma sound som du, maila, klart.
linuskarlsson Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Gå in på Beatport.com och lyssna på musik du gillar och kolla vilka skivbolag de är ifrån. Gör du elektronisk dansmusik är inte Major-bolag rätt väg att gå!
Zetti Postat 29 september 2010 Trådstartare Postat 29 september 2010 Tänker mer på en kommersiell houselåt som kan köras på vanliga radiokanaler, kanske lite som Eric Prydz - Call on me. Inte några underground-grejer med andra ord. Då borde det vara bäst att skicka till ett större bolag eller? (en snyggt producerad kommersiell klubblåt) inga konstigheter Därför tänkte jag lite på Ministry of sound.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Tänker mer på en kommersiell houselåt som kan köras på vanliga radiokanaler, kanske lite som Eric Prydz - Call on me. Inte några underground-grejer med andra ord. Då borde det vara bäst att skicka till ett större bolag Skicka till så många bolag du kan så kanske du får napp eller någon feedback, fast bygger låten på någon unik idé så kanske du ska vara försiktig för vissa bolag är inte buskablyga med att "låna" bra idéer.
Zetti Postat 29 september 2010 Trådstartare Postat 29 september 2010 Skicka till så många bolag du kan så kanske du får napp eller någon feedback, fast bygger låten på någon unik idé så kanske du ska vara försiktig för vissa bolag är inte buskablyga med att "låna" bra idéer. Okej, men vad händer om fler än ett bolag nappar? då väljer man bara ett själv eller? Vi säger att ett stort bolag i sverige nappar och ett stort bolag i t.ex england, förlorar man något om man väljer det svenska eller tvärt om?
nattvaktaren Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Inte för å va sån... men det du drömmer om händer nästan aldrig. Man jobbar sig långsamt uppåt, steg för steg. Men om du sitter på en så bra låt att MoS och Warner slåss om att få signa den så tar du givetvis det erbjudande som har flest nollor i förskottet.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Okej, men vad händer om fler än ett bolag nappar? då väljer man bara ett själv eller? Vi säger att ett stort bolag i sverige nappar och ett stort bolag i t.ex england, förlorar man något om man väljer det svenska eller tvärt om? Det är dumt at signa bort sin musik exklusivt till något bolag om man inte får väldigt bra villkor....Om du skulle få napp skriv inte på något innan du pratat med en avtalsjurist eller manager som kan kolla igenom avtalen...
Zetti Postat 29 september 2010 Trådstartare Postat 29 september 2010 Det är dumt at signa bort sin musik exklusivt till något bolag om man inte får väldigt bra villkor....Om du skulle få napp skriv inte på något innan du pratat med en avtalsjurist eller manager som kan kolla igenom avtalen... Okej tackar 🙂
nattvaktaren Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Det är dumt at signa bort sin musik exklusivt till något bolag om man inte får väldigt bra villkor.... Är det vanligt att första bolaget som signar gör det icke-exklusivt, "bra" villkor eller ej?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Är det vanligt att första bolaget som signar gör det icke-exklusivt, "bra" villkor eller ej? Alltså med exklusivt så menade jag att bolaget vill ha långtidskontrakt, en del bolag skriver ju bara kontrakt på en "platta" i taget och/eller för olika länder. Inte så kul att vara låst med ett dåligt exklusivtavtal till ett litet bolag som vägrar släppa en till ett större bolag om inte det lilla bolaget får 10 mille....
danielssondesign Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Inte för å va sån... men det du drömmer om händer nästan aldrig. Man jobbar sig långsamt uppåt, steg för steg. Men om du sitter på en så bra låt att MoS och Warner slåss om att få signa den så tar du givetvis det erbjudande som har flest nollor i förskottet. Förskott är inget att räkna med och för den delen tycker jag inte man ska gå efter hur många nollor som står på checken. Tänk långsiktigt och se över vad ett kontrakt med dem innebär. För i slutändan är det DIG det handlar om. Tar exempel att tänka på från extern sida; Hur lång tid avser avtalet? Kan du eventuellt korta ned tiden? Gäller det ett förlagsavtal är det viktigt att ta reda på vilka låtar avtalet gäller. Är det alla låtar du någonsin skrivit och kommer att skriva, endast de låtar du skriver under en viss period eller de låtar som medverkar på ett visst album? Vilka skyldigheter har du och vilka skyldigheter har företaget? Förbinder sig skivbolaget över huvud taget att ge ut inspelningarna? Om inte, kan du befinna dig i en situation där du är bunden av ett avtal men kan inte ge ut din inspelning. I många kontrakt förbinder sig bolaget att ge ut skivan efter en viss tid efter att mastern är klar (t.ex. 180 dagar). Har skivbolaget någon optionsrätt (dvs. rätt att förlänga avtalet om de vill)? Om ja, på vilka villkor? Hur stor medbestämmanderätt har du i frågor som t.ex. val av låtar, val av producent, omslag, hur du presenteras etc.? Vem ska betala för eventuell musikvideo och marknadsföring? I vissa avtal dras kostnaden av från artistens framtida royalty. Är det något mer du förväntas betala? Har företaget rätt att överlåta kontraktet på en tredje part? Vad innebär det för dig? Vilka säkerheter har du om företaget köps upp osv.? Risken att företaget kommer att rata dig pga. att du förhandlar om kontraktet är liten. Testa var deras gränser går, men tänk på att som debutant kan du inte räkna med lika stor royalty som etablerade artister. Citerad länk Min egen rekommendation är att hitta ett management som du "klickar" med. Och tillsammans med dem/den leta upp bolag som kan vara intresserade. För när du väl sitter i ett möte med ett skivbolag och det är dags att ta fram kontrakten är det ganska lätt att bli blåögd och bara tänka i hur många nollor man kanske kommer tjäna.
nattvaktaren Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Förskott är inget att räkna med och för den delen tycker jag inte man ska gå efter hur många nollor som står på checken. No shit. Ironin gick inte riktigt fram ser jag.
danielssondesign Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 No shit. Ironin gick inte riktigt fram ser jag. Nä, det har du rätt i.
Mellony Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 (redigerat) Ja det är viktigt att välja rätt skivbolag! Eller snarare, vilken deal som ger dig bäst utsikter nu och i framtiden. T.ex både Warner och MoS är stora bolag, är båda villiga att satsa är det bara att gå igenom med kunnig person vilket som ger dig de bästa utsikterna för karriären. För övrigt kan bolag vara petiga med vad dom signar ifall det inte kommer från rätt håll. Har du bra material kan du maila över dem till mig så ska jag se ifall jag kan vidarebefordra till rätt person. Edit: mellonymusic@live.se 😛 Redigerat 29 september 2010 av Mellony
nattvaktaren Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Men herrejesus... tråden handlar om att skicka demos. Kanske dags för lite reality check?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Men herrejesus... Och du klagar på att andra inte ser ironin i dina inlägg....
Zetti Postat 30 september 2010 Trådstartare Postat 30 september 2010 Förskott är inget att räkna med och för den delen tycker jag inte man ska gå efter hur många nollor som står på checken. Tänk långsiktigt och se över vad ett kontrakt med dem innebär. För i slutändan är det DIG det handlar om. Tar exempel att tänka på från extern sida; Min egen rekommendation är att hitta ett management som du "klickar" med. Och tillsammans med dem/den leta upp bolag som kan vara intresserade. För när du väl sitter i ett möte med ett skivbolag och det är dags att ta fram kontrakten är det ganska lätt att bli blåögd och bara tänka i hur många nollor man kanske kommer tjäna. Tack för ditt svar. Vad vill bolagen helst, att man skickar cd eller mail med demon? Tänker på dom större bolagen då. En cd kan ju komma bort på vägen, det får man ju aldrig reda på om den kommit fram, och ett mail kanske känns lite oseriöst..
Hjorten Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Tack för ditt svar. Vad vill bolagen helst, att man skickar cd eller mail med demon? Tänker på dom större bolagen då. En cd kan ju komma bort på vägen, det får man ju aldrig reda på om den kommit fram, och ett mail kanske känns lite oseriöst.. Det kan vara värt att kika på deras sida efter någon form av demopolicy. Vissa bolag som jag varit i kontakt med (inom sin genre stora, men inte giganter på det hela taget) vill ha det på CDR i brev, andra som mp3. Men rent generellt skulle jag nog hävda att det är bättre att skicka fysiskt.
trancer Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 (redigerat) Kan vara ett bra alternativ att skaffa sig ett förlag också. Det bästa är givetvis att frilansa, beroende på om du själv vill vara artisten eller om du vill ge låtar till andra, som låtskrivare. Grejen med skivbolag är ju att alla lär ju vilja släppa en låt som är en BRA låt, som det finns potential och pengar i . Det bästa är att skicka runt till dom 10 största först och främst, men räkna inte med att det blir någon cd skiva av det, för det är ju knappt så dom största dj's släpper cd skivor nu för tiden. Oavsett, skicka låten direkt till A&R på skivbolagen och bara hoppas på svar. I Branschen är det allmänt känt för att inte få svar också, så bli inte förbannad om ingen svarar 🙂 Och det med förstkott som jag såg, det är det sämsta man kan ta, för du måste betala av skiten, och det är inte roligt när du får STIM och NCB och andra eventuella Royalties att dom snor det mesta av det tills det är avbetalt Man får ligga på som faan! Skicka till Joiarecords, som är väldigt stora på house, ingrosso familjen. http://www.joiarecords.com/ Redigerat 30 september 2010 av trancer
trancer Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Tips: Välj ett mindre bolag som verkligen jobbar för DIG istället. Mellony nämnde Warner, men det kan jag direkt säga av egen erfarenhet att dom har FÖR mycket låtskrivare så dom hinner ju knappt ta hand om sig själv . Dom är Stora, men är dom rätt bolag för dig? Som ny(?) låtskrivare/artist, behöver man nog någon som man klickar bra med, dvs en speciell person på ett bolag som "tar hand" om dig, och blir mer personlig. Jag låg på Warner drygt 2 år innan jag sa upp mitt avtal, för att dom helt enkelt sket i mig, och många av mina kollegor. Jag ligger nu istället på Lionheart Music, det är 20-25 låtskrivare totalt där och vi blir mer som en "familj" än bara en mailkontakt, vi träffas då och då osv osv osv . Nu jobbar väl inte Lionheart med så jättemycket House dock 🙂 Men du förstår nog vad jag menar . Ett mindre bolag är mer hungrigt att få ut grejer och bryr sig på ett HELT annat sätt! Jag pratar ur rättså lång erfarenhet av branschen, ska tilläggas!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Tips: Välj ett mindre bolag som verkligen jobbar för DIG istället. Mellony nämnde Warner, men det kan jag direkt säga av egen erfarenhet att dom har FÖR mycket låtskrivare så dom hinner ju knappt ta hand om sig själv . Dom är Stora, men är dom rätt bolag för dig? Som ny(?) låtskrivare/artist, behöver man nog någon som man klickar bra med, dvs en speciell person på ett bolag som "tar hand" om dig, och blir mer personlig. Jag låg på Warner drygt 2 år innan jag sa upp mitt avtal, för att dom helt enkelt sket i mig, och många av mina kollegor. Ja några som jobbar på Warner är väldigt inkompetenta på att ta hand om talang, känner 2 producenter som drabbades av Warners "värsta" och blev lovade värsta uppbackningen men i sista stund drog sig Warner ut, vilket nog var bra eftersom de blev framgångsrikare och rikare utan Warner än vad de antagligen skulle blivit med Warners "hjälp".
linuskarlsson Postat 4 oktober 2010 Postat 4 oktober 2010 AATW är väl något du kanske skulle testa? Väldigt stora i UK. http://www.aatw.com/
EmKay Postat 8 oktober 2010 Postat 8 oktober 2010 Eller så kan du testa heta DJs/producenters bolag typ Axwells Axtone eller Sebbes Refune. Då lär du ju få låtarna spelade också :-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.