Jump to content
Annons

Mikrofon ADK A51e


lowsnuff

Recommended Posts

hej alla!

har precis börjat lite smått att spela in hemma

(eller börjat lära mig pro tools allafall 😛 )

hittade denna på 4 sound för 695 kr

Mikrofon ADK A51e

http://4sound.se/itempg.aspx?id=6274&artno=74831

är detta billigt (enligt dem är det ju tydligen väldigt billigt)

vad är micken bra på?

kan jag micka gitarren med den?

är de ett värt köp?

tackar för snabba svar

Mvh // Dennis Hall

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog precis som herr Nilsson säger, helt ok mik med många nöjda användare. Jag känner ett par själv. Priset ser bra ut.

Detalj: Stirra dig inte blind på hemsidans "ordinarie pris" (1995 kr), det är ren bullshit. Den där miken har nog aldrig kostat mer än 1100 kr (om ens så mycket) i butik.

tjing

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan ju se olika på allt också... Den ADK51 jag hade brummade en del och lät ganska pissigt jmf med de mickar jag efter flera år skaffade. Röde NT1-A är enligt Röde världens brusfriaste mick och inte så dyr ändå... Så även om du är helt nybörjare så kanske du skulle köpa en sån i stället, så slipper du byta bort ADKn senare. Rödemicken är superbra på ak gitarr, många använder den till sång oxå, även om de kanske har dyrare mickar att leka med. Det är väldigt olika vilken mick man tycker passar bäst till den röst man har. Men att en mick är så otroligt tyst som NT1-A är kanon i alla lägen. Köper du en sån behöver du inte byta på flera år. Du behöver aldrig göra dig av med den heller, Röde är Australiska mickar med 10 års garanti. ADK är tjing-tjong-tillverkade och mer ojämna i kvaliten, har man tur får man en bra, :rolleyes: otur en som låter sämre... 😠

http://www.thomann.de/se/rode_nt1_a_complete_vocal_recording.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det är nog precis som herr Nilsson säger, helt ok mik med många nöjda användare. Jag känner ett par själv. Priset ser bra ut.

Detalj: Stirra dig inte blind på hemsidans "ordinarie pris" (1995 kr), det är ren bullshit. Den där miken har nog aldrig kostat mer än 1100 kr (om ens så mycket) i butik.

Den kostade faktiskt över 2000 kronor rätt länge och det var priset utan elastisk upphängning......

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Fast man kan ju se olika på allt också... Den ADK51 jag hade brummade en del och lät ganska pissigt jmf med de mickar jag efter flera år skaffade.

Berodde nog mer på inställningar kablar och kringutrustning än på micken.....ADK 51 är givetvis inte världens bästa mikrofon men de brummar generellt inte, inte heller låter den piss om man gör rätt med den....

Link to comment
Dela på andra sajter

Detalj: Stirra dig inte blind på hemsidans "ordinarie pris" (1995 kr), det är ren bullshit. Den där miken har nog aldrig kostat mer än 1100 kr (om ens så mycket) i butik.

tjing

/Bengan

Roligt att fler lagt märke till denna "dribbling" från 4Sound & Musikbörsen. Jag köpte min 2004 för 995:-.

Den har fortsatt att kosta så till för ca ett år sedan då man höjde till 1995.-. Man har ju andra mickar i prisklassen 1000:-, så varför inte). Sedan kan man sänka priset till 695:- och få det att framstå som fantastiskt. Och det ser ju klart bättre ut att sänka priset med 1000:- jämför med 300:-.

Min teori är - "Oj, vad gör vi med vårt jättelager av A51e, nu när det finns så nyare/bättre i samma prisklass (sE Electronics sE X1, 995:-)? Vi hypar den genom att höja priset - och sedan sänka tillbaks det igen!"

Min teori.

Jag är nöjd med min, och tror det är ett bra pris på en bra nybörjar mick.

Tycker dock att kedjornas dribblande med priset är lite väl utstuderat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Listpriset är f.n. 1295:- (och inte 1995:-, som det står på deras hemsida...).

Hur som helst så är det absolut ett bra pris för en mick som funkar bra.

När de första ADK-mickarna (A51s) kom hit till Sverige för typ 10 år sedan eller ännu mer, så låg de nog på närmare 3000:- - men på den tiden var det väldigt billigt, eftersom OEM-marknaden inte hade kommit igång alls då - och det var väldigt billigt när alla andra liknande mickar kostade minst typ 10000:-. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sE-electronics nåt mickerbjudande där man får med en mick-screen (tar bort en del av den vanligtvis fula rumsakustiken) med på köpet? En sådan färbättrar akustiken, och akustiken är viktig säger Gilbert. Och fler än han. :rolleyes:

...men en sådan mikrofonskärm ser jag bara som ett komplement till annan behandling. Som enda "behandling" räcker den inte till eftersom den sitter på fel sida om micken för att vara riktigt effektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

...men en sådan mikrofonskärm ser jag bara som ett komplement till annan behandling. Som enda "behandling" räcker den inte till eftersom den sitter på fel sida om micken för att vara riktigt effektiv.

Dom funkar hyfsat effektivt tänk på att många som använder dessa gör det i små rum där de antingen sitter vid ett reflekterande bord eller står nära en obehandlad vägg. Men som vanligt bör man ju prova sig fram för få bäst passande eftersträvad effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom funkar hyfsat effektivt tänk på att många som använder dessa gör det i små rum där de antingen sitter vid ett reflekterande bord eller står nära en obehandlad vägg. Men som vanligt bör man ju prova sig fram för få bäst passande eftersträvad effekt.

Det bästa är att ha en behandlad vägg bakom ryggen. Reflexerna från väggen man har bakom ryggen kommer ju tillbaks in mot den sidan där en cardioidmick tar upp ljudet bäst. Ljudet som studsar tillbaks utifrån rummet, kommer däremot att nå mickens baksida, som redan är rejält mycket svagare än framsidan, så det är inte alls lika effektivt att ha en skärm bakom micen som att ha behandling bakom sin rygg.

Som komplement till annan behandling kan det som sagt vara bra - eller om man behöver skärma av olika ljudkällor från varandra - eller som en mobil hjälp om man behöver spela in någonstans där det inte finns någon behandling och inte heller går att sätta upp något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det bästa är att ha en behandlad vägg bakom ryggen. Reflexerna från väggen man har bakom ryggen kommer ju tillbaks in mot den sidan där en cardioidmick tar upp ljudet bäst. Ljudet som studsar tillbaks utifrån rummet, kommer däremot att nå mickens baksida, som redan är rejält mycket svagare än framsidan, så det är inte alls lika effektivt att ha en skärm bakom micen som att ha behandling bakom sin rygg.

Jo det kan det vara, har du inte provat själv? De dämpar ju tidiga reflexer som annars sprider sig i rummet och plockas upp av mikrofonen......och som sagt många använder ju dessa i en hemstudio nära reflekterande bord och väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan det vara, har du inte provat själv? De dämpar ju tidiga reflexer som annars sprider sig i rummet och plockas upp av mikrofonen......och som sagt många använder ju dessa i en hemstudio nära reflekterande bord och väggar.

Jag har testat både sE Electronics originalmodell, SM Pro Audios MicThing och enklare skumvarianter från Auralex - och kommit fram till just det jag har sagt. Skärmarna gör helt enkelt inte så stor nytta som många hoppas att de ska göra, så jag kan som sagt bara se dem som komplement till annan behandling. Jag har för mig att när tidningen Studio testade sE Reflexion Filter för ganska länge sedan, så var inte heller de särskilt övertygade...

Reflektionerna som kommer bakifrån är och förblir det som är värst eftersom de ju når mickens framsida, medan reflexerna som så småningom når mickens baksida utifrån rummet, automatiskt är dämpade när det handlar om cardioidupptagning (som de flesta använder) och därför inte är lika allvarliga från början. Efter att ha behandlat väggen man har bakom ryggen och vid behov även taket, så kan en sådan skärm göra ytterligare lite förbättring, men de andra behandlingarna är utan tvekan det primära.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj oj

många svar 🙂

tackar för tips folkens!

mickrofonen i fråga är alltså en ganska gammal modell som de nu säljer ganska billigt och som är ganska bra.

vilken tur att jag är ganska ny på det här, det blir ju perfekt 😛

haha nejvars men det får väl bli att titta vidare.

har ni med förslag på billiga bra nybörjarmickar orket till det så länka gärna 🙂

vet ej vad jag ska söka efter när jag letar 😄 än så länge bara luddiga sifferkombinationer med ett märke.

snabb fråga som jag smyger in:

vilka slags mickar behöver phantommatning? o vilka behöver inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lyssna på smakprov med ett gäng olika mickar, så hämta från min testsite och jämför.

Din röst är förstås inte samma, men du kan i alla fall få lite hum om skillnaderna.

En annan mick som är väldigt populär och bra för sitt pris, är Studio Projects B1.

Kondensatormickar kräver fantommatning för att fungera.

Dynamiska mickar behöver inte fantommatning (utom vissa undantag).

Rörmickar (som också är kondensatormickar), har alltid en nätdel som följer med, så de behöver inte heller fantommatning.

Du kan hitta diverse info här också: http://wiki.kontrollrummet.com/Mikrofon

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag har testat både sE Electronics originalmodell, SM Pro Audios MicThing och enklare skumvarianter från Auralex - och kommit fram till just det jag har sagt. Skärmarna gör helt enkelt inte så stor nytta som många hoppas att de ska göra

Paul White SoS : "Exactly how much difference the filter makes rather depends on how well behaved your room is. If you already have some acoustic treatment in place or you have lots of soft furnishings, you may find that it makes less of a subjective difference than you might expect, but it becomes very obviously more effective in less friendly environments such as an untreated room or village hall"

"Those recording in less-than-ideal recording environments have been looking for a 'magic bullet' quick fix for recording vocals since the term 'home recording' came into being, and the SE Reflexion Filter represents a serious step in that direction. It can't keep all reflected sound out of the mic, as some will end up bouncing into the mic's frontal axis from the wall behind the singer, but it certainly reduces this by minimising the amount of voice making it out into the room and by attenuating off-axis sounds."

Steve Levine (Superproducent) "Next up I thought I would try it on some guitar overdubs. I have one of the tiny Brian May Vox amps, which cuts really well in a track, especially if the other guitars all have a 'Marshall'-based sound. Removing the screen from the standmount and placing it on the floor next to the front of amp, I used the Reflexion Filter as a mini-gobo, which made the guitar sound as if it was about half an inch from your face. Even when I added a touch of 'room reverb' from one of my DM2000's plug-ins, the sound was exactly as you would imagine — little amp, but now in a little room! In my view this product really makes it that bit easier to get a 'pro-studio' sound at home."

Link to comment
Dela på andra sajter

Paul White SoS : "Exactly how much difference the filter makes rather depends on how well behaved your room is. If you already have some acoustic treatment in place or you have lots of soft furnishings, you may find that it makes less of a subjective difference than you might expect, but it becomes very obviously more effective in less friendly environments such as an untreated room or village hall"

"Those recording in less-than-ideal recording environments have been looking for a 'magic bullet' quick fix for recording vocals since the term 'home recording' came into being, and the SE Reflexion Filter represents a serious step in that direction. It can't keep all reflected sound out of the mic, as some will end up bouncing into the mic's frontal axis from the wall behind the singer, but it certainly reduces this by minimising the amount of voice making it out into the room and by attenuating off-axis sounds."

Steve Levine (Superproducent) "Next up I thought I would try it on some guitar overdubs. I have one of the tiny Brian May Vox amps, which cuts really well in a track, especially if the other guitars all have a 'Marshall'-based sound. Removing the screen from the standmount and placing it on the floor next to the front of amp, I used the Reflexion Filter as a mini-gobo, which made the guitar sound as if it was about half an inch from your face. Even when I added a touch of 'room reverb' from one of my DM2000's plug-ins, the sound was exactly as you would imagine — little amp, but now in a little room! In my view this product really makes it that bit easier to get a 'pro-studio' sound at home."

Hittade du bara en positiv recension på google? Det borde finnas flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Hittade du bara en positiv recension på google? Det borde finnas flera.

Finns massvis till...men det var ju ändå två auktoriteter som säger att i ett obehandlat rum så gör denna stor skillnad...Jag säger inte att Claes har fel sett ur sin sits men alla är ju inte i samma sits då är det kanske inte så klokt att lättvindigt avfärda en sådan här produkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massvis till...men det var ju ändå två auktoriteter som säger att i ett obehandlat rum så gör denna stor skillnad...Jag säger inte att Claes har fel sett ur sin sits men alla är ju inte i samma sits då är det kanske inte så klokt att lättvindigt avfärda en sådan här produkt..

Med tanke på att jag har testat både i helt obehandlat rum (både stort och litet rum, med och utan absorbenter bakom ryggen) och i halvbra behandlat mindre rum - hemma och inte i någon superstudio - så har jag åtminstone personlig erfarenhet av dem, medan du tydligen verkar lita blint på recensioner som skrevs 2006, när Reflexion Filter var något helt nytt som ingen hade tänkt på att göra tidigare och många var överdrivet positiva för att det trots allt gjorde en viss skillnad... Det är ju oftast så med nyskapande produkter, att när de släpps så är nästan alla recensioner lyriska, men när nyhetens behag har lagt sig, så vaknar kritikern och börjar lyssna på allvar istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Med tanke på att jag har testat både i helt obehandlat rum (både stort och litet rum, med och utan absorbenter bakom ryggen) och i halvbra behandlat mindre rum - hemma och inte i någon superstudio - så har jag åtminstone personlig erfarenhet av dem, medan du tydligen verkar lita blint på recensioner som skrevs 2006, när Reflexion Filter var något helt nytt som ingen hade tänkt på att göra tidigare och många var överdrivet positiva för att det trots allt gjorde en viss skillnad... Det är ju oftast så med nyskapande produkter, att när de släpps så är nästan alla recensioner lyriska, men när nyhetens behag har lagt sig, så vaknar kritikern och börjar lyssna på allvar istället...

Jag litar inte blint på recensioner jag har inte testat just den men liknande modeller etc. och effekten är solklar. Att säga något annat och att det tar fyra år för proffs att börja lyssna på allvar är faktiskt lite löjligt. Men jag säger som sagt inte att du har fel att det är bra att behandla hela rummet också men denna är ju rätt flexibel och kan ju enligt många (som faktiskt lever på att spela in musik ) ge mycket bra effekt på inspelningar i bl.a. obehandlade rum.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar inte blint på recensioner jag har inte testat just den men liknande modeller etc. och effekten är solklar. Att säga något annat och att det tar fyra år för proffs att börja lyssna på allvar är faktiskt lite löjligt. Men jag säger som sagt inte att du har fel att det är bra att behandla hela rummet också men denna är ju rätt flexibel och kan ju enligt många (som faktiskt lever på att spela in musik ) ge mycket bra effekt på inspelningar i bl.a. obehandlade rum.

Jag sade bara att recensionerna man hittar på sE's hemsida gjordes när produkten var ny och att recensenterna som regel är betydligt mindre kritiska då, speciellt när det handlar om en produkt som aldrig har funnits tidigare.

Faktum kvarstår att det är betydligt effektivare att sätta upp absorbenter på väggen man har bakom ryggen, än att använda enbart en mikrofonskärm. Jag pratar inte ens om att behandla hela rummet då, utan bara där man står och sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Faktum kvarstår att det är betydligt effektivare att sätta upp absorbenter på väggen man har bakom ryggen, än att använda enbart en mikrofonskärm. Jag pratar inte ens om att behandla hela rummet då, utan bara där man står och sjunger.

Nej det är inget absolut faktum du glömmer att denna även plockar bort sidoreflexer och att även en mikrofon med njurkaraktäristik tar upp ljud bakifrån, sen beror slutresultatet även på valet av mikrofon och dess placering sångteknik m.m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ger en stooor skillnad till det bättre när jag använder min Thomann-screen än utan. Jag kan inte många fina tekniska termer, men jag har varit med ett tag och vet vad jag hör. Så om man kan få en sån här skärm gratis med på köpet så är den verkligen värd den icke-kostnaden. Att den inte fixar hela rummet till 100% fattar väl vem som helst. Hellre en sE med skärm än en ADK utan skärm för ungf samma slantar! Hör vad en vis Her Nilsson säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inget absolut faktum du glömmer att denna även plockar bort sidoreflexer och att även en mikrofon med njurkaraktäristik tar upp ljud bakifrån, sen beror slutresultatet även på valet av mikrofon och dess placering sångteknik m.m.m.

Nu brukar man ju i och för sig rekommendera att göra ett sånghörn i rummet - och då har man absorbenter från hörnet och ut till micken, så att även sidoreflexer hanteras av dem. Ljudet som micken tar upp från sin baksida blir väldigt mycket svagare än det som kommer till framsidan - och om direktljudet går ut ett par meter i ett rum innan det studsar tillbaks, så är reflexen dessutom betydligt svagare när ljudet når mickens baksida.

Visst är en mikrofonskärm bättre än ingenting, men det är som sagt ännu bättre att behandla bakom ryggen. Får man skärmen gratis så är det ju bara att tacka och ta emot - så länge micken är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...