Jump to content
Annons

Trum-mickar i billig väska


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Förslag önskas på trum-mickspaket av lite billigare sort. Nån som köpt nåt o varit nöjd? Kvalitetskaggemickar har jag två olika så om kaggemicken i paketet inte är nåt vidare var det skit samma, bara de andra funkar hyfsat...

Oj, glömde nästa skriva att det är till livebruk jag tänker ha dem, inte till inspelning. Kan nåt av dessa paket va nåt?

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=drummikrofonsets&oa=pra

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte testat något sådant, men det brukar vara baskaggemicken som är det sämsta i sådana kit, medan resten är ganska ok även i billiga kit.

Jag har hört en del som har sagt att JAM:s trumkit är helt ok för rimliga pengar, men har som sagt inte testat själv... Undrar om det inte fanns någon recension i Studio eller MM med sådana kit för ett bra tag sedan...? Någon som har bättre minne än jag och kan berätta vilket nummer etc...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat något sådant, men det brukar vara baskaggemicken som är det sämsta i sådana kit, medan resten är ganska ok även i billiga kit.

Jag har hört en del som har sagt att JAM:s trumkit är helt ok för rimliga pengar, men har som sagt inte testat själv... Undrar om det inte fanns någon recension i Studio eller MM med sådana kit för ett bra tag sedan...? Någon som har bättre minne än jag och kan berätta vilket nummer etc...? 😉

Jo det har jag hört med kommer jag på... De här duger nog bra till rocknroll:

http://jam.se/produkt/Mikrofon-och-tillb./A26276-JJlabs-DK7SR-7-mikars-paket-f%C3%B6r-trummor-inkl-v%C3%A4ska.jam

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan undra om kondensatormickar som OH i livesammanhang är så bra egentligen? När jag kört mina små line audio har de varit rejält rundgångskänsliga. Jag tror dynamiska mickar är bättre live, har fått bra ljud med enbart en eller två SM57 som oh, plus en kaggemick.. Men paket med enbart dynamiska finns vl inte?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

JJLabs har jag haft flertalet ggr. och skit i OH överhuvudtaget live...Hur många ska du spela för, liten pubspelning så räcker det nästan med livetrummor som dom är, cymbalmickning blir overkill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det bli stora evenemang utomhus, det är därför jag håller på att skaffa fler PA-lådor och slutsteg med mer frust och fnys i. Riden är viktig att micka, fastän många ljudtekniker tycker det är bäst när den inte hörs alls. Kanske mina Line Audiom CM3 är bättre som OH än de som följer med såna paket? Då kunde man ju lika gärna ta ett paket utan OH. en del är ju så gjorda. Egentligen skulle man även live ha två mickar på virveln, har suttit hemma och lyssnat hur kass det låter om man spelar in virveln med mick enbart på ovansidan.

Bra tips hittills. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det bli stora evenemang utomhus, det är därför jag håller på att skaffa fler PA-lådor och slutsteg med mer frust och fnys i. Riden är viktig att micka, fastän många ljudtekniker tycker det är bäst när den inte hörs alls. Kanske mina Line Audiom CM3 är bättre som OH än de som följer med såna paket? Då kunde man ju lika gärna ta ett paket utan OH. en del är ju så gjorda. Egentligen skulle man även live ha två mickar på virveln, har suttit hemma och lyssnat hur kass det låter om man spelar in virveln med mick enbart på ovansidan.

Bra tips hittills. :rolleyes:

Sätt inte micken så jäkla blånära virveln...nog f#n räcker en virvelmick.

Nu tar du en öl och lugnar ner dig Her Nilsson! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt inte micken så jäkla blånära virveln...nog f#n räcker en virvelmick.

Nu tar du en öl och lugnar ner dig Her Nilsson! 😆

Her? Nog går det bra med en mick. Man kan även använda en pappkartong i stället för en äkta 60-tals Premiervirvel av Godzilla-björk. Allt går. 🤪

Öl tål jag inte alls, efter bara en halv hugger jag närmsta stackare i strupen.

Edit: Med mick även på undersidan kan man ha lite lägre volym och ändå få virveln att bita igen allt annat mangel.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Her? Nog går det bra med en mick. Man kan även använda en pappkartong i stället för en äkta 60-tals Premiervirvel av Godzilla-björk. Allt går. 🤪

Öl tål jag inte alls, efter bara en halv hugger jag närmsta stackare i strupen.

Edit: Med mick även på undersidan kan man ha lite lägre volym och ändå få virveln att bita igen allt annat mangel.

Her Nilsson (med engelskt uttal, vilken förnedring, menade Herr såklart, hehe)

Ditt virvelresonemang förstår jag inte...får du mer bit i virveln av två mickkällor istället för en!?

Nu är vi där igen...vill se din trummis (undrar om det inte är som jag skrivit förr, meslir, va!?)

Link to comment
Dela på andra sajter

A-Rocker: Meslir? Han spelar nog skjortan av dig... Och han kan spela både laidback och aggresivt på rätt ställen. Och hur det än är så går man miste om en hel del av sejarljudet med enbart mick på ovansidan. OH tar inte det ljudet på samma sätt heller.

Joachim: Jag vet inte säkert hur jag tänkt, men JAMs röda mickar har polaren i sitt band, är mkt nöjda med dem, kostar 1795

http://jam.se/produkt/Mikrofon-och-tillb./A26276-JJlabs-DK7SR-7-mikars-paket-f%C3%B6r-trummor-inkl-v%C3%A4ska.jam

Fast om jag tänker som så att jag redan har en AKGD112 och en EV ND868 att välja på till kaggen, två SM57 till virveln (det är bäst med två) och två CM3 till OH kanske jag borde skaffa bara tre lösa mickar till pukorna? Sargfästen har jag också redan skaffat så det skulle ju gå med typ vad som helst dynamiskt, gärna små rackare.

Som OH kan jag välja på annat jag har också NT1-A och -2.

Haha.

En kompis diskuterade en gång ett trumset de stog framför med den icke närvarande trummisens bror som är hörselskadad sen födseln, men kan prata hyfsat ändå.

Polarn pekade mot trummorna av blå genomskinlig plast och med två hängpukor och sa:

-Det är bättre med trä...

Brodern:

-Näääeee... Det räcker med två...

-Nej jag menade att det är bättre med trätrummor, de låter bättre...

-Nä. Det räcker med två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan såna här vara skapliga på pukor? Live genom PA asså...

http://www.thomann.d..._cd_56_beta.htm

Tillägget Beta i namnet låter ju bra. Har inte Shure patent på det namnet?

Säljs även i detta paket:

http://www.thomann.d...mikrofonset.htm

post-8284-061214500 1285780613_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

A-Rocker: Meslir? Han spelar nog skjortan av dig...

...men inte aROCKER!

(tror på lite meslir ändå, hehe!)

Klart du får in mer sejarljud...men jag har spelat på en hel del rätt stora scener och aldrig har ljudföretaget som mickat mig kört med dubbla virvelmickar, hävdar att det är lite overkill, speciellt om du först är ute och raggar en B-väska a´la Jam/JJLab etc.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

...men inte aROCKER!

(tror på lite meslir ändå, hehe!)

Klart du får in mer sejarljud...men jag har spelat på en hel del rätt stora scener och aldrig har ljudföretaget som mickat mig kört med dubbla virvelmickar, hävdar att det är lite overkill, speciellt om du först är ute och raggar en B-väska a´la Jam/JJLab etc.

Här hittade jag en beg "B-väska"-

http://www.blocket.se/lund/Trumm_mikrofoner_paket__JJlabs_DK7SR_29301016.htm?ca=5&w=3

Men ju mer min hårddisk bearbetar saken ju mer står det klart att det bara är tre pukmickar jag behöver. Har redan de två behövliga SM57orna till virveln. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag en beg "B-väska"-

http://www.blocket.se/lund/Trumm_mikrofoner_paket__JJlabs_DK7SR_29301016.htm?ca=5&w=3

Men ju mer min hårddisk bearbetar saken ju mer står det klart att det bara är tre pukmickar jag behöver. Har redan de två behövliga SM57orna till virveln. 😛

Yep, dom där har jag kört med.

Fast vi bytte ut kaggemicken...eftersom vi gjorde en utespelning utanför Church Garden studio och jag kunde bara välja och vraka bland deras kaggemikar.

Vi använde aldrig OH.

Det där ser ju bra ut prismässigt.

Jag har även använt dom svarta JJLabs (vet inte beteckning).

Blir nog bra det där, ÖS PÅ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag en beg "B-väska"-

http://www.blocket.se/lund/Trumm_mikrofoner_paket__JJlabs_DK7SR_29301016.htm?ca=5&w=3

Men ju mer min hårddisk bearbetar saken ju mer står det klart att det bara är tre pukmickar jag behöver. Har redan de två behövliga SM57orna till virveln. 😛

Det var inte särskilt billigt för att vara beggat. Om du drar av prylar i deklaration (du borde kunna klassa musiken som inkomstbringande hobbyverksamhet) så slipper du momsen. Nypris för paketet exkl moms blir 1436:-.

Satsa hellre på lösa dedikerade pukmickar eller varför inte tre allroundmickar. Det blir säkert dyrare, samtidigt troligtvis bättre och de kanske ävne kan komma till nytta vid inspelning. Till och med vid inspelning av andra instrument.

Varför inte fyra SM57 till för 2500:-?

Eller en stormembrans kondensatormick på golvpukan? Vet inte vad säljaren tänkt sig för pris men typ en tusenlapp är den nog värd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag önskas på trum-mickspaket av lite billigare sort. Nån som köpt nåt o varit nöjd? Kvalitetskaggemickar har jag två olika så om kaggemicken i paketet inte är nåt vidare var det skit samma, bara de andra funkar hyfsat...

Oj, glömde nästa skriva att det är till livebruk jag tänker ha dem, inte till inspelning. Kan nåt av dessa paket va nåt?

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=drummikrofonsets&oa=pra

🤪

Budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte särskilt billigt för att vara beggat. Om du drar av prylar i deklaration (du borde kunna klassa musiken som inkomstbringande hobbyverksamhet) så slipper du momsen. Nypris för paketet exkl moms blir 1436:-.

Satsa hellre på lösa dedikerade pukmickar eller varför inte tre allroundmickar. Det blir säkert dyrare, samtidigt troligtvis bättre och de kanske ävne kan komma till nytta vid inspelning. Till och med vid inspelning av andra instrument.

Varför inte fyra SM57 till för 2500:-?

Eller en stormembrans kondensatormick på golvpukan? Vet inte vad säljaren tänkt sig för pris men typ en tusenlapp är den nog värd.

Har under diskussionens gång kommit fram till just det att jag inte gör med nån väska med många snikmickar. Jag kan köra en SM57 på hängpukan och en D112 gemensamt på golvpukorna. Eller nån av alla kondingar jag redan har. Har tömt alla konton nu på köp av virveltrumma + delar till den, högtalare, slutsteg och fan vet allt. Nu måste jag sansa mig lite. 😐

Men tre allroundmickar behöver ju inte bli så mycket dyrare än en tjing-tjong-väska. Tar det framöver nån gång.

Begpris på sånt här brukar ju hamna på halva nypriset. Det där skulle jag inte ha betalat... 😮

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...