Jump to content
Annons

Ni som samplar vinyl


hackeman

Recommended Posts

Som det står. Ni som samplar vinyl, vilken ljudväg går ni? Jag menar, råkar ni ha ett ljudkort med RCAA ingång och kan köra skivspelaren rakt in, eller går ni via vanlig förstärkare med RCAA ingång, eller gör ni på annat sätt som jag missat? 🙂

edit: och självklart - vilken mjukvara använder ni?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Jag samplar via min dj-mixer med Soundforge 7.0.

...och du kör dj-mixerns line-out till ljudkortets line-in?

Så gör iallafall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Vinylspelare till mixer som har RIAA-steg (dvs nivå och basförstärkning) och separat ingång för detta. Via utgång på mixer till ljudkortat input.

Inga eq-inställningar alls.

Därefter till Wavelab.

Det finns lite pluggar i Wavelab som tar bort knaster och sådant.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nä, det handlar mer om att lägga över gamla godingar till CD. Men det är rätt ballt att trycka in en CD i spelaren för att höra ett litet knaster innan musiken börjar spela.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

ibland när Mongo vill känna sig som en vanlig människa så skickar jag skivspelarens rca till mixern och tar till vilka knep som helst för att hålla signalen i linjenivå och sedan eq:ar jag lite på det hela för att bringa tillbaka en del bas och diskant annars så har jag nästan övergett vinyl helt.... borta, gone, dead and forgotten känns det som med det knastriga eländet...

klart en grogg kan förbättra det tillfälligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell & Co

Artikelnr 39269

Tack Danny!

Men fan... nu behöver man alltså YTTERLIGARE två line-ingångar på ljudkortet. 😳

39270 är en billigare variant.

Det optimala för dig borde ju vara en RIAA-stärkare med USB, typ 38104. Men 1200 spänn är lite saftigt kanske.

Hmm. Man kan ju iofs hänga t.ex den billiga varianten på det inbyggda ljudkortets lineingångar istället och toggla över till dess drivisar när man ska sampa vinyl. Är kanske inte lika känsligt med ljudkvalitén när det gäller vinyl. 😄

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...