figtree Postat 25 september 2010 Dela Postat 25 september 2010 (redigerat) Hej! Jag ska nu inreda en hemmastudio, men jag har ingen aning var jag ska placera min mixningsplats för bästa förutsättning till bra lyssning. Därför vänder jag mig till er och undrar om ni har några förslag? Rummet ser ut såhär: rummet.doc Fönstret på högerväggen sitter i snedtaket. Redigerat 26 september 2010 av figtree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 28 september 2010 Trådstartare Dela Postat 28 september 2010 Ingen som har något förslag? Jag är i stort behov av hjälp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Jag har inte Word så jag kan inte öppna dokumentet 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrpimmy Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Vad jag förstår så är väl det bästa att placera mixningsplatsen vid en kort vägg, så att du får minst av de första reflektionerna. Och då verkar det som att den kortsidan som inte har fönster verkar bäst, annars så behöver du nog sätta för fönstret. Men jag är bara ytterst nybörjare så nån av de stora forum medlemmarna får säga sitt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Troligtvis så är bästa utgångsposition centrerat mot 3,04 väggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 28 september 2010 Trådstartare Dela Postat 28 september 2010 Troligtvis så är bästa utgångsposition centrerat mot 3,04 väggen. Okej! Även fast väggen bakom ryggen då är ojämn? D.v.s att ljudet kommer att komma tillbaka olika snabbt beroende på vilken ljudet reflekteras på, eller är jag ute och cyklar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Okej! Även fast väggen bakom ryggen då är ojämn? D.v.s att ljudet kommer att komma tillbaka olika snabbt beroende på vilken ljudet reflekteras på, eller är jag ute och cyklar? Om obehandlat så kan det vara en fördel då du inte får en stark reflektion utan två (jo, givetvis många fler men om vi tittar bara på denna yta) svagare. Om rätt behandlat så är det inga problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 28 september 2010 Trådstartare Dela Postat 28 september 2010 Om obehandlat så kan det vara en fördel då du inte får en stark reflektion utan två (jo, givetvis många fler men om vi tittar bara på denna yta) svagare. Om rätt behandlat så är det inga problem. Är det mycket sämre att ha mixplatsen på den andra väggen, det vill säga att ha väggen med fönstret bakom ryggen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Troligtvis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 (redigerat) Snedtak e grymt bra akustiskt att ha mixerplats under. Jag skulle satsa på det alla gånger. Har gjort det förut i min förra studio. Det blir inga stående vågor då och man slipper basökningen pga 90 graders reflektionerna i hörn/vägg/tak. Dämpa väggen bakom. Gör den absorberande. I den studio jag sitter nu har vi skapat snedtak med akustikplattor istället då det inte fanns snedtak. Redigerat 28 september 2010 av Radiobrutta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 28 september 2010 Trådstartare Dela Postat 28 september 2010 Snedtak e grymt bra akustiskt att ha mixerplats under. Jag skulle satsa på det alla gånger. Har gjort det förut i min förra studio. Det blir inga stående vågor då och man slipper basökningen pga 90 graders reflektionerna i hörn/vägg/tak. Dämpa väggen bakom. Gör den absorberande. I den studio jag sitter nu har vi skapat snedtak med akustikplattor istället då det inte fanns snedtak. Ska jag isf undvika att sitta under fönstret i snedtaket? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Ja, av det jag kan se på din skiss skulle jag ha mixerplatsen närmare dörren och undvika fönstret om du får plats. Annars kan du ha fönstret mellan högtalarna, fast det verkar förmodligen bli väldigt trångt. Du behöver inte sätta nåt framför fönstren om det inte visar sig att det låter dåligt. Ha gärna tjockare gardiner till fönstren. Du behöver nödvändigtvist inte ha dem fördragna, men kan därmed variera akustiken i rummet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 september 2010 Dela Postat 28 september 2010 Snedtak e grymt bra akustiskt att ha mixerplats under. Jag skulle satsa på det alla gånger. Har gjort det förut i min förra studio. Det blir inga stående vågor då ... Komplex form förhindrar inte stående vågor. fördelningen blir annorlunda jämfört rektangulär form men de försvinner inte, bara jobbigare att förutspå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 29 september 2010 Trådstartare Dela Postat 29 september 2010 Hur är det om man sätter mixplatsen så att man har snedtaket bakom ryggen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 29 september 2010 Dela Postat 29 september 2010 (redigerat) Komplex form förhindrar inte stående vågor. fördelningen blir annorlunda jämfört rektangulär form men de försvinner inte, bara jobbigare att förutspå. Hur som helst låter det bättre med snedtak vid mixerplatsen jfr med utan. Tex Basökningen av 3 dB per yta i hörn/vägg/tak/golv minskas och dämpas på ett bra sätt på just den sidan. Ska man göra allt enligt konstens alla regler finns det såklart mycket mer att göra, räkna ut och en massa pengar att spendera. Men jag tror inte att det var målet med ämnet/inlägget utan frågan var "bästa placering" utifrån det existerande rummet. Jag besparar er gärna från mina akustika yrkeskunskaper och konstruktionslösningar. Skulle bli en hel avhandling vilket i detta fall är att skjuta över målet. At utgå från mixerplatsen under snedtaket är en bra början. Jag har själv mycket goda erfarenheter av detta i studio, men även i icke akustikbehandlade rum. Redigerat 29 september 2010 av Radiobrutta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 29 september 2010 Dela Postat 29 september 2010 Hur är det om man sätter mixplatsen så att man har snedtaket bakom ryggen? Om du är osäker. Det allra bästa du kan göra är att testa de olika placeringarna med din utrustning. Lite extrajobb men det är väl värd det. Ställ dina högtalare och testa på de olika sidorna/väggarna. Placera ditt bord/mixer och sätt dig enligt "3:1 regeln" i triangel med högtalarna och lyssna. Spela olika musik och lyssna, lyssna, lyssna. testa, testa, testa. bedöm ljudet på mixningsplatsen.. inte nån annanstans i rummet. Jag skulle dock satsa på att sitta under snedtaket och dämpa rakväggen bakom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 8 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 8 oktober 2010 Är det mycket bättre att sitta under fönstret och ha monitorerna på var sin sida om fönstret, än att sitta så man har en monitor vid sidan om fönstret och en under fönstret (fönstret i snedtaket) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 Hur som helst låter det bättre med snedtak vid mixerplatsen jfr med utan. Tex Basökningen av 3 dB per yta i hörn/vägg/tak/golv minskas och dämpas på ett bra sätt på just den sidan. ? Du menar 6 dB per yta. 😉 Om vinkeln inte är väldigt stor så kommer den eventuella minskningen att bli försumbar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 Är det mycket bättre att sitta under fönstret och ha monitorerna på var sin sida om fönstret, än att sitta så man har en monitor vid sidan om fönstret och en under fönstret (fönstret i snedtaket) Ingen kan tala om för dig vilken placering som är den bästa. Du måste helt enkelt prova. Det enda vi kan göra nu är att gissa och detta är inte lätt om man inte har tillgång till en väldans massa info. Om du sen tänker behandla rummet så kan en placering som i nuläget är den bästa kanske inte nödvändigtvis vara den bästa om man kan behandla på rätt sätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 (redigerat) ? Du menar 6 dB per yta. 😉 Om vinkeln inte är väldigt stor så kommer den eventuella minskningen att bli försumbar. 90 grader ger 3 dB ökning av basen per yta.. ju större vinkeln är desto bättre.. därav att snedtak är att föredra jämfört med rak vägg. Men det har väl alla förstått från mina tidigare inlägg?! Over and out. Redigerat 8 oktober 2010 av Radiobrutta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 (redigerat) 90 grader ger 3 dB ökning av basen per yta.. ju större vinkeln är desto bättre.. därav att snedtak är att föredra jämfört med rak vägg. Men det har väl alla förstått från mina tidigare inlägg?! Over and out. Du borde nog läsa lite i denna: Master Handbook of Acoustics "It can be seen that as each wall is added, the lowfrequency response increases by 6 dB" "This demonstrates the fact that each time the solid angle into which a speaker can radiate is reduced by a factor of 2 (by adding a boundary surface, for example) the sound pressure at low frequencies is increased by a factor of 2 (6 dB). Thus by placing a loudspeaker on the floor near a corner (three boundaries), the full solid angle of 4π steradians is reduced to π/2, and the total low-frequency gain is increased by roughly 18 dB." sid. 396 samt 427. Jag besparar er gärna från mina akustika yrkeskunskaper och konstruktionslösningar. Skulle bli en hel avhandling vilket i detta fall är att skjuta över målet. 😉 Redigerat 8 oktober 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 i ett perfekt rum, har Gilbert helt rätt. Radiobrutta har dock också rätt. Rätta mig om jag har fel, om ljud inte absorberas eller studsar så passerar den vidare. Mao om hörnen är solida blir det basökning 6db för tre ytor. Men om hörnen läcker igenom lite ljud och även absorberar en del. Vad gäller då? fortfarande +6db på allt under 200hz eller? abi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
figtree Postat 8 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 8 oktober 2010 Men vad tror/tycker ni om monitorerna gentemot fönstret i snedtaket som jag frågade om? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiobrutta Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 (redigerat) Du borde nog läsa lite i denna: Master Handbook of Acoustics "It can be seen that as each wall is added, the lowfrequency response increases by 6 dB" "This demonstrates the fact that each time the solid angle into which a speaker can radiate is reduced by a factor of 2 (by adding a boundary surface, for example) the sound pressure at low frequencies is increased by a factor of 2 (6 dB). Thus by placing a loudspeaker on the floor near a corner (three boundaries), the full solid angle of 4π steradians is reduced to π/2, and the total low-frequency gain is increased by roughly 18 dB." sid. 396 samt 427. 😉 Behöver inte läsa... jag fasiken lyckas blanda ihop det med dubbleringen av effekt dB .. japp 6 dBSPL per yta... jag VET! Har skrivit massa prov om sånt en gång i tiden. 6 dB upplever vi som en fördubbling av ljudet.. 3 ytor = 6x3 = 18 dBSPL ökning i hörn. Principen e den.. massa bummelibummel i hörnen, alltså en 18 dB SPL ökning isf 12 som skulle upplevas som hälften så starkt 😉 Jag vet att jag räknar fel på 3 x 3 men annars skulle inte min punch line funka hahahaha Redigerat 8 oktober 2010 av Radiobrutta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 i ett perfekt rum, har Gilbert helt rätt. Radiobrutta har dock också rätt. Rätta mig om jag har fel, om ljud inte absorberas eller studsar så passerar den vidare. Mao om hörnen är solida blir det basökning 6db för tre ytor. Men om hörnen läcker igenom lite ljud och även absorberar en del. Vad gäller då? fortfarande +6db på allt under 200hz eller? abi Vi talar givetvis om det SBIR i det teoretiska fallet då vi inte vet något om väggarna i detta rum. Man kan inte på något vis ha rätt om man säger att varje yta (”half-space” om en) ger 3 dB. 6 dB per yta och inget annat när man talar om SBIR. Vad man får i verkligheten är en helt annan sak och beror på en massa saker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 6 dB upplever vi som en fördubbling av ljudet.. Ja, eller ca. 6-9 (eller 6-10) brukar man säga "upplevs" som en fördubbling. 6 dB är den mattematiska fördubblingen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 9 oktober 2010 Dela Postat 9 oktober 2010 Vi talar givetvis om det SBIR Jag hajar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 9 oktober 2010 Dela Postat 9 oktober 2010 Men vad tror/tycker ni om monitorerna gentemot fönstret i snedtaket som jag frågade om? Har du inte testat det än? Kan du inte ställa något där, lyssna en kvart och skriva om hur du upplever akustiken? skulle nog underlätta lite Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.