Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej i höstnatten.

Mitt evighetsprojekt börjar närma sig sitt slut. På måndag ska filerna skickas till Studion för mix & mastring.

Såg nu till min fasa att gitarr & basfilerna som spelats in i annan studio är i 16 bitar, medans sång och klav som gjorts hos mig är i 24 bitar.

Blir det ngn försämring av ljudet, på git & basfilerna om jag mixar ner dem till 24 bit och skickar iväg?

Jobbar i Cubase SX3, ska sägas.

Har inte hört det hittills, men blir det struligt när det ska mixas & mastras 🙁

Vill helst inte börja om i elfte timmen, om det absolut inte behövs.

Natti natti!

Annons
Postat

Försämring blir det väl inte om du ändrar från 16 till 24 bitar, det vore väl skillnad om det vore tvärtom?

Postat

Internt jobbar Cubase med 32-bit FP. Det kvittar vad du använder för upplösning på ljudfilerna som har spelats in. De hanteras i programmet med 32-bit FP ändå. Skillnaden är bara att LSB (Least Significant Bits) kommer att ställas till 0 för 16-bitsfilerna. Ljudinnehållet i dina 16-bitsinspelningar kommer alltså inte att påverkas ett dugg av att de har lägre upplösning från början, så det är ingenting du behöver fundera över. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.