Jump to content
Annons

Tipps inför en nybörjarstudio!


Agraba

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har precis börjat kolla runt för att se vad som kan behövas för att göra en egen hemmastudio. Inte som substitut för en riktig studio utan någonting smått som man kan ha hemma mest för att höra hur det skulle "kunna" låta om man spelar in det i en riktig studio.

Jag är väl medveten om att det inte blir billigt oavsett, men jag är sångare/låtskrivare så jag behöver inga midisyntar eller liknande då jag inte gör melodierna.

Jag tänkte någonting simpelt och har hittills kommit fram med denna lista, jag skulle uppskatta råd eller kritik eller helt enkelt om det är någonting jag saknar och det hela skulle falla med dessa produkter.

Preamp & mic: StudioProjects B3 + VTB-1 Project Pak

Studiomonitor: Behringer MS20

Dämpning: Vicoustic Flexi Screen Lite

Stativ: Proel XST110 Svart

PS: Ska snabbt förklara hur lite jag KAN... Jag vet inte ens om det stativet går med den miccen jag valt eller dämpningen för den delen. Hoppas detta inte bara ett besvärligt inlägg jag har kollat på vissa andra trådar men fick inte svar på exakt dessa frågor.

Hoppas på svar, men tack oavsett 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur ska du spela in? På dator?

I så fall behöver du ett ljudkort.

Tex. det här som är ett bra nybörjarkort: M-Audios http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Ljudkort&undermeny=PCI&flik=1&exp=Ljudkort&info=14213

Men det mesta är billigare att köpa på Thomann. http://www.thomann.de/se/index.html?track=rmsarcar.com

Sedan gör du bättre i att skaffa ett par bra slutna studio-hörlurar för runt tusenlappen, istället för monitorerna (om du inte redan har bra lurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...