Egardt Postat 24 september 2010 Postat 24 september 2010 Hej forumet! Jag har ett problem. Det knastrar i mina högtalare. Inte hela tiden, utan då och då, men på tok för ofta, säger det sprak eller krasch i dom. Det knastrar inte när det inte är något ljud i dom. Alltså bara när man kollar på film, lyssnar på eller mixar musik. Såhär är det kopplat: dator -> mixer -> förstärkare -> högtalare. Lyssnar man i hörlursuttaget på mixern så knastrar det också, så jag tycker att man borde kunna lokalisera problemet till datorn och/eller mixern. Lyssnar man på en CD-skiva (CD-spelare -> förstärkare -> högtalare) så knastrar det inte. Har någon något bra idé om vad det kan vara och hur man kan bli av med det? Jo, en annan sak. Problemet uppstod sedan jag flyttat till en ny lägenhet. Jag vet inte om det har med saken att göra. Jag har inte köpt någon ny utrustning eller så. Tacksam för svar.
madeinroad79 Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Prova och byt dator och se om problemet försvinner?
Claes Holmerup Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Det uppstod efter flytt alltså... Hade du jordade elurtag i den gamla lägenheten, men ojordade i den nya?
Egardt Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Prova och byt dator och se om problemet försvinner? Nu har jag inte ett överflöd av datorer så att jag bara kan byta.. 😄 men jag ska testa det om jag får möjlighet. Tack för tipset!
Egardt Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Det uppstod efter flytt alltså... Hade du jordade elurtag i den gamla lägenheten, men ojordade i den nya? Tror inte det är så. Uttaget där jag bor nu (och även där jag bodde förrut) är så vitt jag förstår jordade. Detta ser man väl på att det är två metallgrejer upptill och nertill på uttaget?
Egardt Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 En ren chansning: kan det ha något med inställningarna på ljudkortet att göra?
Claes Holmerup Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Är det en bärbar dator, så kolla om det blir bättre vid batteridrift än vid nätdrift...
Egardt Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Uppdatering: jag har två likadana ljudkort i datorn. I Windows Kontrollpanel bytte jag från det ena till det andra ljudkortet som primärt uppspelningsljudkort. Sen dess har det inte knastrat (men jag har inte hunnit lyssna så länge heller). Men frågan kvarstår, varför knastrar det andra ljudkortet? De är inställda på samma buffer size.
Egardt Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Är det en bärbar dator, så kolla om det blir bättre vid batteridrift än vid nätdrift... Det är en stationär.
Claes Holmerup Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Stationär? Då smög sig den enkla förklaringen... 😉 Eftersom det ena kortet funkar som det ska, så är min gissning att det andra kortet delar IRQ-kanal med något olämpligt, som kanske grafikkortet, hårddiskcontroller, nätverkskort eller annat som jobbar intensivt mot bussen. Prova att flytta det till en annan PCI-plats, så kan det förhoppningsvis hamna på en annan IRQ. Har du manualen till moderkortet, så brukar det stå vilka PCI-platser som delar IRQ-kanal med annat och vilka som har egen IRQ. I värsta fall får du börja stänga av sådant som du inte använder, som t ex serieport, parallellport eller annat, så att du frigör fler IRQ.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.